Kina: Automobilska velesila bez velike tradicije

Kina je danas najveći svjetski proizvođač i ujedno konzument automobila. Trećina svjetske proizvodnje automobila odvija se na domaćem tržištu, a od toga jedva tri posto Kinezi izvoze na svjetska tržišta. Povijesno gledajući, o evoluciji automobila morali su učiti kupujući tuđe klasike

Muzej motornih vozila? Imamo ih nekoliko, ali zapravo imamo više ambicioznih arhitektonskih planova za njihovu gradnju. Samo problem je i što ćemo u njih staviti? U mojoj koleciji izloženoj u Luo Wenyou Classic Car Museum u Beijingu nalazi se oko 200 klasičnih vozila, i to uglavnom kineskog podrijetla ili onih kupljenih u inozemstvu za kineske dužnosnike. Prikupljanjem klasika započeo sam davne 1979. godine. Imao sam sreću da sam radio kao službeni vozač u vladi i da sam imao dobre političke kontakte koji su mi omogućili da prikupim ovo za kineske prilike bogatstvo klasika. S obzirom na to da je u Kini samo politička i vojna vrhuška vozila automobile, jasno je gdje je Lou našao eksponate, a zahvaljujući njemu, to je i najveća javno dostupna kolekcija klasika.

Nema uvoza!

Kina ima zakonsku zabranu uvoza rabljenih automobila bez obzira na njihovo godište. Cijene klasika posljednjih su godina na svjetskoj razini otišle u nebo upravo zahvaljujući glasinama da će ta zabrana uvoza za klasike biti ukinuta. Udruga kineskih ljubitelja klasičnih automobila osnovana je 2005. godine i okuplja više od 400 članova koji imaju u svojem vlasništvu svega oko 1000 automobila! Već godinama pokušavaju omekšati stav vlade da dopusti uvoz klasika, ali za sada sve stoji na mrtvoj točki. Bogati Kinezi u međuvremenu godišnje na aukcijama potroše više od milijarde američkih dolara na klasične automobile, prije svega računajući da će ta investicija donijeti veći prihod uz manji rizik od zlata ili dionica. Klasike u međuvremenu čuvaju pohranjene širom svijeta čekajući da partija smekša stav prema povijesnim vrijednostima. Kod kuće Kinezi, nažalost, nemaju klasike u koje bi na taj način uložili dobit i profitirali.

Kineska motorna industrija u biti nastaje tek završetkom II. svjetskog rata. Plan industrijalizacije koji je napravila kineska vlada u biti je smišljeno i planski radio na tome da se dosegne današnje stanje proizvodnje motornih vozila. Dana 15. srpnja 1956. godine napravljeno je prvo kinesko motorno vozilo. Kamion nosivosti četiri tone izrađen je u tri godine ranije osnovanoj prvoj kineskoj tvornici First Auto Works u Changchunu. Taj kamion ostao je u proizvodnji tri desetljeća i uglavnom bez radikalnijih izmjena. Proizvodnja prvog kineskog automobila Hongqi (Crvena zastava) započela je u istoj tvornici 1958., a namijenjena je bila isključivo za visoko pozicionirane dužnosnike. Broj proizvedenih primjeraka bio je minoran. Tvrtka Dong-Feng nastala je 1958., zatim 1965. nastaje Shanghai… Ironično će zvučati da su u biti radnici iz jedne tvrtke pomagali iskustvom u osnutku drugih, da bi si tijekom osamdesetih postali međusobna konkurencija. S obzirom na to da su do 1978. broj i vrsta proizvoda motorne industrije bili pod striktnom kontrolom države, većina proizvoda bili su kamioni uz vrlo limitirani broj automobila isključivo za vladine dužnosnike.

Prvi Joint Venture s Jeepom

Do tada u Kini čak nije postajao taksi. U svibnju 1983. nastaje Beijing Jeep Corporation, prvi joint venture za proizvodnju automobila u suradnji sa stranim proizvođačem. Slijedi FAW-Volkswagen i Dongfeng-Citroën, a potom i niz drugih sličnih tvorevina za proizvodnju automobila koji su izgledom većinom bili kopije originala sa zapada. Privatne osobe u Kini tek su krajem osamdesetih dobile priliku kupiti automobil. Godišnja proizvodnja motornih vozila u Kini rapidno je rasla tijekom osamdesetih – 1980. iznosila je 200.000, a 1989. dosegnula je brojku od već 600.000 primjeraka. Godine 1999. kineska autoindustrija imala je 118 dobavljača, a godišnja produkcija automobila 605.000 primjeraka. Tri najveća proizvođača, First Auto Works (FAW), Dongfeng Motor Corporation (DMC) i Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC), proizvodili su 70 posto automobila na kineskom tržištu.

Kineska vlada je 1994. donijela strategiju razvoja kojom je proizvodnja automobila vizionarski proglašena jednim od glavnih prioriteta. Ako se automobil sastoji od 10.000 različitih dijelova, onda je sasvim jasno koja je to sinteza različitih industrijskih grana involviranih u njegovu proizvodnju. U idućih petnaest godina bio je plan dosegnuti godišnju produkciju automobila od šest milijuna primjeraka. Do 1999. Kina je imala 34 registrirana proizvođača automobila. Danas ih navodno egzistira više do 100 koji produciraju gotovo 25 milijuna automobila, a više od 500 dobavljača dijelova vezano je za njihovu proizvodnju. U Kini specijalizirani mediji tvrde da svakih sedam dana izlazi na tržište neki novi model!? O kineskim automobilskim klasicima u ovim hiperprodukcijskim uvjetima iluzorno je pričati…