Savjeti HAK-ovih mehaničara: Kako ispravno napuniti akumulator kabelima za startanje?!

Automobil koji ima napunjen akumulator držite upaljenim tijekom startanja drugog automobila. Kad pokušavate upaliti auto s praznim akumulatorom, vozilo s napunjenim akumulatorom mora biti uključeno i na 2000 o/min

Zlatko Pavunović, HAK-ov je mehaničar, odnosno mehaničar je AK Siget. Zanimalo nas je što može preporučiti vozačima kad je u pitanju jedan od najčešćih problema s automobilima – prazan akumulator.

–  Vjerojatno se većini od vas barem jedanput u vašem vozačkom stažu dogodilo da vam se ispraznio akumulator (ostala vam je uključena kupe lampa ili imate kvar na instalaciji vozila) te zato niste mogli pokrenuti vozilo. Zato ću vam u par točaka objasniti kako se to pravilno radi, ako ne možete pozvati HAK da vam se pruži pomoć. Uvijek spajanje kabela mora biti izvršeno na pravilan način kako ne bi dolazilo do iskrenja ili strujnog udara koji između ostalog može izazvati veliki kvar na elektronici vozila i skup trošak popravka.

– Krenimo redom, kad okrenete ključ za paljenje a čuje se zvuk “klik”, znači da u akumulatoru nema struje i potrebna Vam je pomoć.

– Razvucite kabele za startanje, tako da nisu svinuti u krug ili omču. Imajte na umu da svaki kraj kabela ima po jednu klemu, dvije crvene i dvije crne. Parkirajte vozilo s napunjenim akumulatorom pokraj vozila s praznim akumulatorom. Važno je da su akumulatori dovoljno blizu, tako da ih s kabelima za paljenje možete spojiti. To je najbolje parkiranjem vozila s motorima jedan prema drugom ili tako da su vozila parkirana paralelno jedno do drugog.

– Podignite oba poklopca motora. Pričvrstite jednu crvenu klemu na pozitivan terminal praznog akumulatora. Znak (+) ćete vidjeti na pozitivnom stupiću akumulatora. Pozitivan stupić je također malo veći od negativnog. Nemojte spajati minus klemu na (-) negativni  stupić praznog akumulatora (skoro svi današnji akumulatori na minus klemi akumulatora imaju senzor koji se može oštetiti ako spojite minus klemu na njega – efekt slijepog tereta). Crnu klema treba priključiti na metalni dio motora – najbolje na neki od nosača. Pričvrstite drugu crvenu klemu na pozitivan terminal napunjenog akumulatora.

– Uzmite crnu klemu koja se nalazi uz crvenu koju ste upravo priključili na napunjen akumulator. Pričvrstite crnu klemu na negativan terminal napunjenog akumulatora. Oznaka ( – ) na akumulatoru.

Lijevo je automobil s praznim akumulatorom

– Obavezno pričekajte 3 minute prije pokretanja motora. Automobil koji ima napunjen akumulator držite upaljenim tijekom te 3 minute, a pri startanju neispravnog automobila držite ga na cca 2000 okretaja (tako postižete veći izboj snage iz svog akumulatora), dok druga osoba pokreće motor vozila s neispravnim akumulatorom.

– Startajte vozilo s praznim akumulatorom. Trebalo bi odmah proraditi. Ako ne proradi, provjerite spojeve klema na vašim kabelima za paljenje. Kada motor proradi u tom vozilu uključite neki od većih potrošača (grijač zadnjeg stakla, ventilator klime, ali nipošto svjetla). Pričekajte 3 minute i onda odvojite kleme kablova za pomoćno startanje.

– Odvojite kabele za paljenje obrnutim redoslijedom od spajanja (sada plusom završavate).

– Slijedi vožnja od cca 15 do 20 minuta i tek onda možete isključiti motor i ponovno ga pokrenuti. Ako i dalje ne možete pokrenuti motor tada je vaš akumulator spreman za zamjenu to jest ne možete ga više napuniti nego morate kupiti novi.

– Ako niste sigurni kod spajanja kabela, ili imate neispravan, a ne prazan  akumulator, najbolje vam je nazvati 1987 i uštedjeti si vrijeme, a često i novac. Naši majstori su educirani u svakoj situaciji znaju što napraviti.