Test cjelogodišnjih guma: Jesu li kompromisi ipak preveliki?!

U zaključku možemo reći da cjelogodišnja guma ostaje kompromis, koji se ni na ovom testu svojim karakteristikama i kvalitetom nije uspio približiti klasičnoj ljetnoj ili zimskoj gumi

Cjelogodišnje gume u nekim situacijama mogu biti solidno rješenje. Pogotovo ako ste nezahtjevan vozač koji ne radi previše kilometara godišnje ili živite u klimatski umjerenom području. Osim toga, posjet vulkanizeru svakog proljeća i jeseni za vas će ostati nepoznati pojam. Međutim, što ako vam ni jedna od ovih olakotnih okolnosti ne ide na ruku? Tad ćete, barem prema rezultatima posljednjeg testa u organizaciji HAK-a i njegovih partnera, morati dobro razmisliti.

Ovoga puta smo pod povećalo stavili sedam cjelogodišnjih guma u dimenzijama 235/55 R17, koje se najčešće mogu sresti na limuzinama više klase te SUV i MPV vozilima tipa Audi A7 i Q3, Ford Galaxy, Kuga, S-Max i Tourneo, Jaguar XF, Mercedes S-klasa i V-klasa, Opel Astra GTC i Cascada, Volvo S60, V60 i XC70, VW Phaeton, Tiguan i T6… Njihova smo svojstva uspoređivali s klasičnim ljetnim i zimskim gumama pa su takvi bili i testni uvjeti – maksimalno rigorozni.

Zimski su uvjeti ostvareni na poligonu prekrivenim snijegom i ledom, gdje su pozorno promatrani početno ubrzanje, upravljivost i kočenje na snijegu te bočne sile i kočenje na ledu. Za ljetne uvjete osiguran je poligon s temperaturama zraka oko 30°C i temperaturom asfalta oko 50°C. Glavni parametri promatranja ponovno su bili upravljivost i kočenje, ovoga puta na suhom. Za konačnu (pr)ocjenu, svih sedam guma je dodatno testirano i na mokroj podlozi, kako bi se doista provjerile u svim ‘cjelogodišnjim’ uvjetima.

Nažalost, recenzije nisu dobre te bi se u najkraćim crtama moglo reći da ni jedan od ovih sedam proizvoda nije ni blizu kvalitete klasičnog ljetnog ili zimskog pneumatika. Naime, pet guma je dobilo tek oznaku djelomično se preporučuje, dok se dvije uopće ne preporučuju. Najvišu ukupnu ocjenu zaslužio je Continental AllSeasonContact (3.6), iza kojega slijede Goodyear Vector 4Season Gen-2 (3.8), Michelin CrossClimate + (3.9), Nokian Weatherproof (3.9) i Uniroyal AllSeasonExpert 2 (4.3). Vredestein Quatrac pro (5.2) i Bridgestone Weather Control A005 (5.4) na dnu su ove liste.

I još jedan ozbiljan minus spomenutom društvu: svaka od ovih sedam guma je kiksala barem u jednom segmentu, zbog čega joj je ukupna ocjena smanjena. Čak četiri od prvih pet guma su razočarale na suhom, i to zbog konstantne potrebe za sitnijim korekcijama pri visokim brzinama na autoputu (Continental, Goodyear, Nokian i Uniroyal), dok su tri podbacile na snijegu (Michelin, Vredestein i Bridgestone). Od četiri prvospomenute gume, Goodyear Vector 4Season Gen-2 se nije iskazao ni na snijegu, što nas dovodi do sljedećeg zaključka: ako ne provodite puno vremena na autoputu te su vam prosječne karakteristike na mokrom i snijegu prihvatljive, onda Continental AllSeasonContact, Nokian Weatherproof i Uniroyal AllSeasonExpert 2 mogu biti sasvim prihvatljiva rješenja.

Za vozače, pak, koji snijeg vide samo na razglednicama, vrlo zanimljiv izbor može biti Bridgestone Weather Control A005. Ovoj je gumi, naime, samo za desetinku pobjegla vrlo preporučljiva ocjena na suhom (2.6), dok je na mokrom impresionirala (2.0), te se gotovo može uspoređivati s klasičnim ljetnim gumama. Štoviše, Bridgestoneova predstava na mokrom je ujedno najbolja pojedinačna predstava neke cjelogodišnje gume na ovom testu. Međutim, na drugoj krajnosti Bridgestonea ostaje podatak da je spomenuti model Weather Control A005 na snijegu ostvario pojedinačno najgori rezultat na čitavom testu (5.4).

Druga solidna opcija za vozače koji nemaju često priliku isprobavati svoje relijaške sposobnosti na snijegu je Michelin CrossClimate +. Poput Bridgestonea, i Michelin je dosta dobar na suhom, ali zaostaje na mokrom, pa je zato njegova nazočnost u izlogu za nijansu manje atraktivna. U svakom slučaju, ove dvije cjelogodišnje gume su po svojim karakteristikama puno više ljetne nego zimske, u to nema nikakve sumnje. Međutim, koliko su daleko od klasičnih ljetnih guma, pokazat će i sljedeći podatak.

Naime, na istom ovakvom testu isključivo ljetnih guma istih dimenzija, čak devet od ukupno 13 pneumatika je na suhoj podlozi zaslužilo ocjenu vrlo preporučljivo. Na ovom, pak, testu čak ni Bridgestone i Michelin nisu uspjeli dosegnuti te razine, što znači da bi među ‘klasičarima’ bili na začelju kolone. Najveći uzrok tome je njihova jedva prosječna upravljivost, zbog čega se na suhom tek preporučuju. Ostalih pet proizvođača se na ovoj podlozi još slabije snalazi, a njihove sposobnosti proporcionalno padaju s porastom temperature. Dakle, živite li u Dalmaciji ili nekim sličnim mediteranskim područjima gdje prevladava suho vrijeme, cjelogodišnji modeli Continentala, Goodyeara, Nokiana i Vredesteina te pogotovo Uniroyala vjerojatno se neće naći na vrhu vaše liste želja. Sve one se samo djelomično preporučuju, prvenstveno zato što npr. kod nagle promjene pravca ili izbjegavanja nekog predmeta na cesti vozač mora imati brze reflekse, a vozilo obavezno uključen sustav protiv proklizavanja (ESP). Inače, neće biti dobro.

Mokra podloga donijela je, ukupno gledajući, više nego ohrabrujuće rezultate za cjelogodišnje gume. Ovdje je jedna bila čak vrlo preporučljiva, a sve ostale preporučljive. Bridgestone je apsolutno blistao, pogotovo u kategorijama upravljivosti, kočenja i prianjanja uz podlogu, dok je razočarao jedino na području akvaplaninga u zavoju. Štoviše, ovdje je bio drugi najgori. Kao kuriozitet istaknimo da se pet preostalih proizvođača na mokrom stisnulo unutar samo desetinke (2.6/2.7), a jedino je nešto slabiji bio Nokian (2.9), prvenstveno zbog najveće dužine potrebne za zaustavljanje vozila (41,4 m). Kad smo već kod kočenja, napomenimo da cjelogodišnji modeli Bridgestonea (34,6 m) i Goodyeara (37,6 m) učinkovitije zaustavljaju vozilo na mokrom asfaltu od najbolje klasične ljetne gume (38,9 m).

Nakon kiše stigli smo do snijega, na kojemu su se mnogi pokliznuli. Ovdje se, pak, ni jedna cjelogodišnja guma ni približno ne može usporediti s klasičnim zimskim gumama. Continental, Nokian i Uniroyal su ostvarili podjednaki prosjek (3.0) i po tome se u snježnim uvjetima preporučuju. Goodyear i Michelin se samo djelomično preporučuju, dok se Vredestein i Bridgestone ne preporučuju. Njihove su ocjene na snijegu (5.2 i 5.4) ukupno najlošije ocjene na čitavom testu cjelogodišnjih guma. Ova dva proizvoda snažno podupravljaju na snijegu, teško održavaju pravac, slabo ubrzavaju i slabo koče. Ako živite od iznajmljivanja apartmana skijašima, Vredestein Quatrac pro (5.2) i Bridgestone Weather Control A005 vjerojatno nećete montirati na svoj terenac.

Zanimljivo, za razliku od snijega, na ledu puno povoljnija ‘krvna’ slika za cjelogodišnje gume. Ovdje je čak pet proizvođača vrlo preporučljivo (Continental, Goodyear, Michelin, Uniroyal i Bridgestone), a dva su preporučljiva (Nokian i Vredestein), pri čemu ni jedan na zaostaje mnogo za klasičnim zimskim gumama. Za pohvalu!

Prebirući po kategorijama, polako smo se približili kraju. Tako se na području potrošnje goriva izdvojio štedljivi Continentalov pneumatik koji je izvrstan i troši čak pola litre manje od najrastrošnijeg Vredesteina na 100 kilometara. I na kraju – dugotrajnost ili izdržljivost cjelogodišnjih guma. Ovdje ih je većina izvrsna, a samo dvije su vrlo preporučljive. Najsjajnije blista Michelin s projekcijom od čak 61.400 km, što znači da bi u konstantnoj upotrebi mogao biti više od četiri godine (uz kalkulirani prosjek od 15.000 km godišnje). Goodyear (55.800 km), Uniroyal (52.700 km) i Vredestein (50.800 km) trebali bi izdržati oko tri i pol godine, Continental (47.200 km) nešto više od tri, a za manje od tri godine trebali bi se zamijeniti tek Nokian (43.800 km) i Bridgestone (41.800 km).

U zaključku možemo reći da cjelogodišnja guma ostaje kompromis, koji se ni na ovom testu svojim karakteristikama i kvalitetom nije uspio približiti klasičnoj ljetnoj ili zimskoj gumi. Stoga, naša je preporuka jasna: ljetne gume treba koristiti u ljetnim uvjetima, a zimske gume u zimskim. Odlučite li se ipak na jedan vid ovakvog cjelogodišnjeg eksperimenta (koji će vas poštedjeti sezonskih odlazaka vulkanizeru i praktički ništa više), budite svjesni da ćete zauzvrat morati preuzeti i sigurnosni rizik.

DJELOMIČNO SE PREPORUČUJE

Continental AllSeasonContact

+ ukupno najbolje ocijenjena guma, dobra na ledu (među najboljima na testu), najniža potrošnja goriva, vrlo dobar životni vijek

– tek zadovoljava na snijegu (iako među najboljima na testu) i mokrom, samo prihvatljiva na suhom (smanjenje ukupne ocjene)

Goodyear Vector 4Season Gen-2

+ dobra na ledu (među najboljima na testu), dobra kod potrošnje goriva, vrlo dobar životni vijek

– tek zadovoljava na mokrom, samo prihvatljiva na snijegu i suhom (smanjenje ukupne ocjene)

Michelin CrossClimate +

+ dobra na ledu (među najboljima na testu), dobra kod potrošnje goriva, najdulji životni vijek

– tek zadovoljava na suhom (iako među najboljima na testu) i mokrom, samo prihvatljiva na snijegu (smanjenje ukupne ocjene)

Nokian Weatherproof

+ dobra kod potrošnje goriva, dobar životni vijek (iako među najlošijima na testu)

– tek zadovoljava na snijegu (iako među najboljima na testu), tek zadovoljava na ledu (među najlošijima na testu), najlošija na mokrom, najbučnija guma, samo prihvatljiva na suhom (smanjenje ukupne ocjene)

Uniroyal AllSeasonExpert 2

+ dobra na ledu (među najboljima na testu), dobra kod potrošnje goriva, vrlo dobar životni vijek, među najtišim gumama

– tek zadovoljava na snijegu (iako među najboljima na testu), tek zadovoljava na mokrom, najlošija na suhom (smanjenje ukupne ocjene)

NE PREPORUČUJE SE

Vredestein Quatrac pro

+ dobra kod potrošnje goriva (iako najlošija na testu), vrlo dobar životni vijek, među najtišim gumama

– tek zadovoljava na ledu (među najlošijima na testu) i mokrom, samo prihvatljiva na suhom, nedostaci na snijegu (smanjenje ukupne ocjene)

Bridgestone Weather Control A005

+ najbolja na mokrom, dobra na ledu (među najboljima na testu), dobra kod potrošnje goriva, dobar životni vijek (iako među najlošijima na testu)

– tek zadovoljava na suhom (iako među najboljima na testu), najlošija na snijegu (smanjenje ukupne ocjene)