Dok se u onom dijelu Europe koji smatramo razvijenijim električna vozila polako smatraju mainstreamom, odnosno srednjom strujom, kod nas su još alternativa. Norvežani se, eto, kite ekološkim lovorikama, godišnje kupuju trideset posto električnih vozila ili hibrida, što je donekle licemjerno jer još izvoze naftu i na tome temelje važan dio svog nacionalnog bogatstva. No, na stranu ljudi sa sjevera, na jugu stvari za električne automobile nisu toliko pozitivne. Eto, Hrvatska nema osobitu mrežu punionica (na tome se radi tek malo brže od kornjačina koraka), a i državni poticaji su rijetki. U takvoj atmosferi možemo se samo diviti automobilima poput Renault Zoeja.
Interijer/tehnologija/multimedija
Ulazak u svijet budućnosti pomalo je sterilan, kakva već budućnost i jest sa svim tim umjetnim inteligencijama, robotima, gadgetima, holografima i sličnim. Pregledna digitalna intrumenta ploča s mnoštvom informacija izvedena je u najboljoj geometrijskoj, pravokutnoj maniri. Nedaleko je i multifunkcijski ekran preuzet iz Clija. Nije najintuitivniji na svijetu, ali funkcionira. Lijepo je da su komande klime izvučene, jer je namještanje temperature, odnosno hlađenja jedna od ključnih operacija električnog automobila. Više hlađenja, smanjuje se doseg – više znoja ispod pazuha i orošeno čelo, raste doseg, ali i nervoza. Jednostavno! S USB priključkom i softverom sposobnim čitati sve formate glazbenih datotetka (da u USB utičnicu stavite kamen, vjerojatno bi vam odsvirao bečki valcer) Zoe je kvalitetan zabavni centar. Mjesta u kabini je za četiri odrasle osobe, a prtljažnik je solidnih dimenzija.
U vožnji/udobnost
Od električnog vozila biste očekivali da stopira promet iza svojih leđa, ali Renault Zoe mnogo je ambicioznija perilica rublja, oprostite automobil. S baterijama u podu ima nisko težište, pa uvjerljivo drži zamišljenu putanju kretanja. Ovdje je zbog istih tih baterija masa podignuta na gotovo tonu i pol što je mnogo. Zbog teških kostiju Zoe ipak nije najdinamičnije vozilo, ali je veliki iskorak u odnosu na, recimo Mitsubishi iMIEV, kojemu kao da nedostaje balansa u zavojima. U zavojima nešto sporije prebacuje tu masu, pa ipak treba prilagoditi brzinu. Putnicima će svako putovanje na otvorenoj cesti biti udobno, a u gradu je ipak malo više lupanja ovjesa. Mjenjač je automatski s jednim stupnjem prijenosa pa je pritiskanje gasa daslovno po ON/OFF obrascu.
Motor/potrošnja goriva
Da postoji veća ocjena od 10/10 Zoejev pogon bio bi kandidat za 11/10. Početno ubrzanje je gotovo na razini sportskih vozila, moment je dostupan gotovo od samoga starta pa do 2500 o/min. Nakon gornje granice Zoe gubi dah, ali tada ste već stigli do 60 km/h i najbrže ste startali na semaforu. U Renaultu spominju povećani kapacitet baterije (41 kWh) i autonomiju 300 kilometra. Na testu nam je uspjelo prijeći 260 kilometara prije nego li smo potražili jedan od sterilnih totema za punjenje. Cijena je impresivna, pri nižoj tarifi će vas 100 km u «strujiću» koštati oko 3 kune, a pri višoj šest kuna. Za slično vozilo s benzinskim motorom 100 km na otvorenoj cesti biste plaćali od 55 do 60 kuna. Punionice u našim gradovima još su besplatne, pa je računica još bolja. Na punionicama većeg kapaciteta već nakon sat vremena baterije će vam biti na 70 posto što je dovoljno za nekih 170-180 kilometara.
Završna riječ
Zbog čega dvije ocjene? Ako vozite samo u gradu, Zoe je jedan od najboljih i najekonomičnijih automobila. On je nešto poput pristojnog gosta koji ne želi ništa popiti i pojesti. U ovome trenutku je zbog dosega i korektne uporabljivosti najbolji električni automobil na tržištu. S druge strane, cijena baterija je visoka, pa i Zoe košta kao maksimalno opremljeni kompaktni SUV s najsnažnijnim motorom. Dakle, treba čekati državne poticaje i sniziti tu cijenu. I pazite, zbog nerazvijene mreže punionica u Hrvatskoj svako duže putovanje je avantura s pažljivim planiranjem kilometara kao obvezom.