Zadovoljavajući rezultati postižu se ublažavanjem pada radne sposobnosti automobila uobičajenim servisiranjem. Ono je nužno kako bi se produljio životni vijek automobila, no problem je što su i ti troškovi značajni te smo na njih vrlo osjetljivi. I tu dolazimo do paradoksa. Što je automobil stariji, a vjerojatnost pojave kvara veća, kao da manje želimo ulagati u njegovo održavanje. Skloniji smo prekočiti redoviti servis, kupovati jeftinije, nerijetko nekvalitetnije rezervne dijelove, oglušiti se na očite znakove dotrajalosti itd. Ispada da najbolje održavamo novi automobil. To je očito posljedica značajnoga gubitka vrijednosti automobila u poodmakloj dobi, zbog čega svaki trošak popravka predstavlja značajan udio u ukupnoj vrijednosti automobila i nastoji ga se izbjeći ili barem smanjiti. Razumljivo s ekonomskog gledišta, no umanjuje sigurnost vožnje, posebno ako se zanemare najvažniji dijelovi automobila.
Vitalni dijelovi ovjesa, upravljač i kočnice
Postavlja se pitanje koji su to dijelovi i na čemu ne bismo trebali štedjeti? Nikako ne na dijelovima i sklopovima koji omogućuju zadržavanje automobila na kolniku i kočenje. Dakle, onih zbog čijeg bi otkazivanja bili izravno ugroženi životi nas i ostalih sudionika u prometu. U tom smislu, nije isto kupiti jeftini ispušni lonac ili kočne pločice. Također, manje je opasno voziti nekoliko tisuća kilometara sa starim uljem u motoru nego s dotrajalom kočnom tekućinom. Gume, amortizeri, kočni i upravljački sustav moraju fukcionirati ispravno. Zamjena ljetnih guma zimskima ili obratno nužan je preduvjet sigurnosti vožnje, no ne i dovoljan. Gume moraju imati odgovarajuću dubinu profila, podjednaku istrošenost na svim kotačima i ne bi smjele biti starije od osam godina, bez obzira na stanje profila. Vjerojatnost pojave kvara na gumi povećava se proprocionalno s duljinom eksploatacije. To se čini logičnim, no ne vrijedi za sve dijelove. Uzmimo na primjer amortizere. Ovi prigušni elementi umiruju oscilacije opruge i ne odrade li dobro zadatak, kotač nastavlja nekontrolirano titrati, periodički povećavajući i smanjujući pritisak na podlogu. Svako smanjivanje pritiska znači i smanjivanje trenja, što može dovesti do proklizavanja.
Redovite kontrole amortizera
Za razliku od guma, kod amortizera je vjerojatnost pojava kvara daleko manje ovisna o duljini eksploatacije. Konkretno, to što jedan amortizer radi dulje od drugog, ne znači da ima i veću vjerojatnost pojave kvara. Zbog toga je teže predvidjeti njihovo otkazivanje i potrebno ih je, bez obzira na godine, redovito kontrolirati. Također, važno je amortizere mijenjati u paru. Njihove funkcije su međusobno zavisne, što znači da uporaba dotrajalog amortizera ubrzava propadanje ispravnog. Zato proizvođači ne daju jamstvo za pojedinačni amortizer nego najmanje za par. Važnost održavanja kočnog sustava nije potrebno naglašavati. Potpuno otkazivanje je rijetko uzrok prometne nesreće, no uzrokom mogu biti različite nepravilnosti u radu kao što su nejednako kočenje lijevih i desnih kotača, potrošenost pločica, diskova, kočna tekućina s preniskim vrelištem, napuknuta crijeva itd. Posebno treba naglasiti kočnu tekućinu koja predstavlja mali izdatak, a dotrajala zbog sadržaja vlage gubi svojstva i čini kočni sustav vrlo osjetljivim na pregrijavanje. Obratite pozornost i na vibracije pri kočenju koje nisu posljedica rada ABS sustava. Vjerojatno je riječ o kočnim diskovima koje je moguće, do određenog stupnja potrošenosti, strojnom obradom dovesti u ispravno stanje. Nemojte štedjeti ni na kočnim pločicama, posebno ako često vozite autocestom gdje su brzine veće, a kočenja intenzivnija. Umjesto u kozmetičko dotjerivanje automobila radije uložite u kvalitetnije kočne pločice. Uštedjeti se može upravo redovitim servisiranjem i pravodobnim reagiranjem na signale koje nam šalje automobil. Posjedujete li dulje isti automobil, vjerojatno ste se naviknuli na njegove karakteristične zvukove. Obratite pozornost na svaki novi zvuk koji se pojavi. Pokušajte utvrditi pod kojim se uvjetima javlja. Otkud dolazi i pojačava li se vremenom? Ako ništa drugo, znat ćete preciznije opisati mehaničaru o čemu je riječ i možda spriječiti nepotrebne obimnije popravke.
Pratite signalne lampice
Noviji automobili s elektronički vođenim sustavima upozorit će vas na kvar ključnih sklopova kao što su kočnice, podmazivanje, hlađenje motora ili gubitak tlaka u gumama. Stoga obratite pozornost na signalne lampice na instrumentnoj ploči. Značenje svake od njih je detaljno i jednostavno objašnjeno u uputama za uporabu automobila i dobro ih je proučiti kako biste izbjegli nepotrebnu paniku. Neke se kontrolne lampice gase odmah nakon okretanja ključa u kontakt bravi ili pokretanju motora, neke nekoliko sekundi poslije i većina, izuzev plavih i zelenih, ne bi smjela svijetliti tijekom normalne vožnje. Da stvar bude jednostavnija, proizvođači intuitivnim bojama naglašavaju važnost pojedinog kontrolnog svjetla. Crveno svjetlo rezervirano je za naglašavanje opasnosti ili vrlo važnih napomena. Simboli tlaka ulja u motoru, punjača akumulatora, kočnica, termometra, zračnog jastuka, sigurnosnog pojasa, ABS sustava itd. koji se ne gase ili trepere tijekom vožnje znak su da je potrebno što prije zaustaviti automobil i otkloniti uzrok. Žuto svjetlo simbol je upozorenja, napomene ili određene pogreške na nekom od sustava vozila. Žuto svijetle kontrolne lampice centralnog zaključavanja, sustava protiv proklizavanja vozila, razine ulja u motoru, razine goriva, sustava na naknadnu obradu ispušnih plinova, predgrijavanja motora itd. Ne znače neposrednu opasnost, no ne smiju se zanemariti.
Bitno je naglasiti da do promjena u mehaničkim svojstvima dijelova, a onda i kvarova ne dolazi samo zbog trošenja u eksploataciji. Nastaju i kao posljedica starenja, korozijskih procesa, zamora materijala itd. te je stoga, kako vrijeme odmiče, automobil u cjelini sve podložniji kvarovima bez obzira na intenzitet korištenja. Tome je potrebno prilagoditi raspored i obim postupaka održavanja. Na starijem automobilu ne isplati se štedjeti, upravo suprotno.