Nakon srčanog i moždanog udara rijetko na pregled

Prema podacima MUP-a, u Hrvatskoj je u 2017. godini zbog zdravstvenih razloga ukupno oduzeto 1589 vozačkih dozvola

Zdravlje može biti uzrok prometnih nesreća jer brojne su bolesti zbog kojih ponajprije vozač amater može biti ocijenjen kao privremeno ili trajno nesposoban za upravljanje motornim vozilom, zbog čega će mu se oduzeti i vozačka dozvola. Najčešće je riječ o neurološkim, oftalmološkim, kardiološkim i psihijatrijskim dijagnozama. Ograničenja sposobnosti su prvenstveno vremenska (nerijetko jedna ili pet godina), odnosno uključuju različita pomagala, poput vidnih (naočale) ili slušnih (uređaji za poboljšanje sluha) te prilagođeno vozilo. Specijalist medicine rada i sporta (prvostupanjsko tijelo vještačenja vozača) Službe medicine rada Doma zdravlja Zagreb Zapad, dr. sc. Damir Memić, o tome kaže:

  Kako ne bi ostali bez vozačke dozvole, primjerice, osobe nakon srčanog ili moždanog udara moraju proći specijalističku obradu s ciljem procjene njihove daljnje sposobnosti upravljanja osobnim vozilom. A kad je o bolestima riječ, teško je reći koja je teža kod upravljanja vozilom, jer težinu bolesti ne određuje dijagnoza, nego zdravstveno stanje osobe.

Primjerice, dobro regulirane vrijednosti šećera ili pak tlaka kod hipertoničara uvjet su da se takvi ljudi smatraju sposobnima za vožnju uz vremensko ograničenje određeno Pravilnikom o zdravstvenim pregledima vozača ili procjenom specijalista.

Individualni slučajevi

Liječnik ističe kako je ranijim istoimenim Pravilnikom bio naložen obavezan pregled onih s navršenih 65 godina što danas nije slučaj jer u tom smislu nema vremenskog ograničenja, odnosno sve rezultira medicinskom indikacijom. Prijašnjim su se Pravilnikom kod vozača sa 65  godina u pojedinim slučajevima mogli detektirati i prvi znaci kognitivnih smetnji, koji su istodobno bili i pokazatelji početka bolesti u koje se ubraja(la) i danas široj javnosti poznata Alzheimerova.

Dr. Memić ističe da oduzimanju vozačke dozvole trajno ili privremeno nerijetko ‘kumuje’ oslabljeli vid ispod 50 posto, a nerijetko je riječ o glaukomu, katarakti, starosnim promjenama, odnosno onim očnoga dna, mjestu najjasnijeg vida. O tome kako će se kod kojeg vozača razviti neka od spomenutih dijagnoza individualna je pojava, koja će ovisiti i o poslovima koje je vozač amater radio ili radi. Tako će, primjerice, zavarivač prije ostati bez vozačke dozvole od osobe koja nije u tom fahu. Ipak, pravila nema jer dr. Memić otkriva kako je na pregledima, doduše rijetko, bilježio i 90-godišnjake kojima nisu trebali nikakvi lijekovi jer su za svoje godine naprosto bili zdravi.

Unazad nekoliko godina imao je zabilježena dva slučaja Alzheimera  gotovo izgubljenih s realitetom i jedan početne dijagnoze te bolesti, za koju je neurolog ustvrdio kako su očuvane moždane funkcije osobe pa se ona nije isključila iz prometa. Takve se nerijetko starije osobe prate. Epileptičari s urednim nalazima EEG-a (bez napada), neurologa i terapije koja nije određena s tzv. teškim lijekovima vozačku dozvolu mogu posjedovati uz vremensko ograničenje. Isto je i sa shizofrenim osobama u remisiji, koja kod nekih može potrajati i više od desetljeća.

Na prvostupanjski pregled za vozačku dozvolu dr. Memiću dolazili su šaroliki slučajevi, uključujući i ljude s djelomičnom klijenuti, odnosno imao je i onih koji su se oporavili nakon neuroloških dijagnoza, čak toliko da su mogli voziti. U slučaju ovisnika vozača, oni pri zdravstvenim pregledima moraju imati potvrde o apstinenciji, odnosno trebaju imati rezultate obavljenih pregleda kod svojih psihijatara, ali i obiteljskih liječnika.

U tri godine samo dva izvanredna pregleda nakon infarkta

Kad se nakon privremene nesposobnosti vozača obavlja ponovni pregled, on se tad proširuje na oboljenje koje ga je izazvalo. Iako je Zakonom o sigurnosti prometa na cestama i aktualnim Pravilnikom o zdravstvenim pregledima vozača propisano tko treba obavijestiti policiju o promjeni zdravstvenog stanja vozača, dr. Memić kaže :

– Nažalost, u praksi se to rijetko provodi. U svojoj ordinaciji sam u zadnje tri godine imao samo dva slučaja u kojima su liječnici nakon srčanog udara svoje pacijente poslali na izvanredni pregled, odnosno imao sam jednog vozača koji je nakon moždanog udara također bio upućen na pregled. Problem je što ljudi kod nas u pravilu dolaze tek po medicinskoj indikaciji, a i Pravilnik o zdravstvenim pregledima vozača se kod nas šaroliko doživljava. Situacija je kvalitetnije riješena u slučaju epilepsije i Alzheimerove bolesti, kod kojih policiju obavijeste i bolnički liječnici. Što se tiče drugih bolesti, situacija je prilično loša pa mi na preglede vida dolaze tek vozači koji su vidne smetnje imali samo na prvom pregledu za dobivanje vozačke dozvole, dok dijabetičare i vozače sa srčanim dijagnozama još nisam bilježio na izvanrednom zdravstvenom pregledu.

Zanimljivo je, opisuje nam liječnik slučajeve iz prakse, kad se vozaču treba trajno oduzeti vozačka dozvola. To su situacije na koje se osobe unaprijed pripremaju, nerijetko s rečenicama dat ćemo vam vozačku još na godinu dana ili kome ćete pokloniti auto kad ne budete vozili. Ljudi na to različito reagiraju i teško im pada, nekima do te mjere da gotovo i zaplaču ili liječniku kažu kako im je uništio život! Dio njih se nakon dijagnoze prvostupanjskog tijela žali drugostupanjskom, što je kod dr. Memića bio slučaj s dva vozača sa senilnošću. Ljudi su nerijetko nekritični kad ostaju bez vozačke dozvole, ali u konačnici se pomire sa sudbinom. O tome zašto bilježi mali broj dolazaka vozača na izvanredni pregled, liječnik kaže da je možda razlog tome i što svatko ponaosob plaća taj pregled, a da smo bogatije društvo, zdravstveno bi osiguranje to moglo i podmirivati. Cijena pregleda za vozače amatere je 427 kuna plus PDV, a uključuje obradu psihologa, pregled specijalista medicine rada, odnosno može se sve i proširiti po potrebi, i to na uho, grlo, nos, neurologa i dr., dok vozači profesionalci spomenuto plaćaju više od 500 kuna plus PDV.

Prema podacima MUP-a, u Hrvatskoj je u 2017. godini zbog zdravstvenih razloga ukupno oduzeto 1589 vozačkih dozvola, i to tri radi različite ocjene zdravstvene sposobnosti, 496 radi ograničene, odnosno 255 radi zdravstvene nesposobnosti. Zbog neobavljenog izvanrednog nadzornog zdravstvenog pregleda oduzeto je 835 vozačkih dozvola. Do kraja kolovoza 2018. godine ukupno je oduzeto 1379 vozačkih dozvola, i to sedam zbog različite ocjene zdravstvene sposobnosti, 418 zbog ograničene, odnosno 249 radi zdravstvene nesposobnosti. Zakon o sigurnosti prometa na cestama u članku 233. stavak 3 kaže ‘ ako se na liječničkom pregledu ili u tijeku liječenja utvrdi da vozač boluje od bolesti ili ima invalidnost, radi koje više nije sposoban sigurno upravljati vozilom, liječnik koji je obavio pregled ili je liječio vozača, te izabrani liječnik, dužan je uz upozorenje bolesniku (rok osam dana), o tome obavijestiti policijsku upravu…’. U  suprotnom, novčana kazna je od 5000 do 15.000 kuna.