Automobilska senzacija: Pobuna na dvoru kralja Ghosna

Rijetko kad vodeći menadžer diva koja prodaje najviše automobila na svijetu bude prepraćen u USKOK, u ovom slučaju japanski. Ghosnove financijske malverzacije vjerojatno nisu upitne, ali stoji li još nešto iza ove priče?

Pratite li autoindustriju priča o uhićenju predsjednika Renualt/Nissanove alijanse Carlosa Ghosna zasigurno vas je zainteresirala. Rijetko vodeći menadžer diva koja prodaje najviše automobila na svijetu bude prepraćen s lisicama u USKOK, u ovom slučaju japanski – s još jednim direktorom u alijansi, Gregom Kellyjem, koji je, kao i Ghosn, optužen za financijske malverzacije (nisu prijavljivali cijelu osobnu zaradu).

Ghosnovu smjenu ekspresno je zatražio direktor Nissana Hiroto Saikawa. Što je tražio, to je Upravni odbor izglasao. Postavlja se pitanje zbog čega Nissan (prije svega) i partneri nisu to riješili u tišini. Negativan publicitet mogao bi se odraziti na prodaju vozila, a čudno je što Ghosnu po tradicionalnom japanskom bushido kodu nisu omogućili častan izlazak. Naravno, nitko ne zamišlja Carlosa Ghosna u staromodnom kostimu samuraja i ne zaziva harakiri, već klasičan birokratski posljednji pozdrav: iznimno smo zahvalni gospodinu Ghosnu i zauvijek će biti dio našeg uspjeha, ali odlučili smo krenuti dalje…

Spasio je Nissan

A Ghosn je doista ključan dio Nissanovog uspjeha jer je tvrtku spasio od propasti. Nissan je krajem 20. stoljeća bio dužan 20 milijardi dolara i samo su tri od 46 modela vozila u proizvodnom programu tvrtke ostvarivala profit. Nakon spajanja Renaulta i Nissana na ravnopravnim osnovama, Ghosn se primio posla. Već prve godine nakon preuzimanja, milenijske 2000., Nissan je ostvario dobit od 2.7 milijardi dolara. Za usporedbu, godinu prije tvrtka je iskazala gubitak 6.46 milijardi dolara. Uskoro je Nissan postao jedan od najprofitabilnijih proizvođača automobila, a sve zahvaljujući Ghosnovom amalgamu mjera štednje i novih proizvoda koji su počeli zanimati kupce. Menažder porijeklom iz Libanona postao je senzacija u Japanu, a po dogodovštinama iz njegova života nastao je manga strip. 

Jedan od najboljih menadžera

Ghosna su proglašavali jednim od najboljih menadžera na svijetu i to ne samo u okvirima autoindustrije, a koncentracija moći u njegovim rukama bila je zastrašujuća i možda u tome leži pravi razlog pada. On je bio predsjednik Renault/Nissanove alijanse, predsjednik Renaulta, predsjednik Nissana, a i predsjednik posljednje akvizicije ovog dvoglavog automobilskog behemota – Mitsubishija. Znate izreku da previše moći kvari čovjeka, ali i stvara mnogo nezadovoljnika u njegovoj okolini. 

Osim kriminalnog čina (tek treba vidjeti o kojem je iznosu riječ), razlog za okrutnu demisiju Ghosna mogao bi biti i nezadovoljstvo japanskog partnera, koji želi samostalniju ulogu, odnosno želi stvoriti temelje za samodrživost u poslovnom svijetu. Carlos Ghosn je centralizirao, a čini se da Japanci žele labaviju koaliciju s Francuzima i Mitsubishijem kao djetetom koje zahtijeva pažnju oba roditelja. Carlos Ghosn vjerojatno je kriv, ali je postao i žrtvom vlastitog uspjeha. Uhvatili su ga s prstima u pekmezu, a potom ga izveli na glavni gradski trg i prokazali ga. Jadničak nije imao sreće da dođe u ruke hrvatskog pravosuđa. Ovdje bi disao punim plućima – na slobodi, za pet, šest dana. Skupio bi i on par milijuna kuna za jamčevinu.