Kiseline i teški metali, sve to skrivaju baterije električnih automobila, a najveći izazov bit će njihovo skladištenje nakon što izađu iz uporabe. Sjećate li se reklama jedne marke baterija za kućanske aparate? Što kada zeko prestane trčati i umori se? Ovaj zeko ne može u dom za umirovljenike, njegova budućnost traži mnogo kompleksnije planiranje.
Do 2030. godine na svijetu će biti oko 140 milijuna električnih automobila, a to znači oko 11 milijuna tona litij-ionskih baterija za recikliranje. Pretpostavlja se da će životni vijek baterija u prosječnom automobilu biti oko deset godina, a u taksijima i autobusima oko četiri godine. Prve kutije za pohranu električne energije već su završile s radom pa što rade s njima? Ako je suditi po Kini, tamo je baterijski biznis zasad u sivoj ili crnoj zoni, jer je od 2014. godine zatvoreno čak 140 ilegalnih postrojenja za recikliranje baterija, uglavnom na sjeveru i istoku zemlje, tamo gdje središnja vlast rijetko navraća, a svi propisi su relaksiraniji. Čak 60 posto akumulatora iz automobila ulazi u proces ilegalne reciklaže u Kini, a isto se sprema s litij-ionskim baterijama. U jednom takvom pogonu koji je zatvoren prošle godine radilo je 30 ljudi, a saniranje toksičnog tla oko postrojenja koštat će oko 2.5 milijuna eura. Koncentracija otrovnih plinova u tom pogonu bila je toliko visoka da su inspektori nakon 20 minuta morali pobjeći na svježi zrak – i više se nisu vraćali.
To je Kina, a kako je u Europi i ostatku svijeta? Baterije sadržavaju vrijedne materijale poput kobalta i nikla pa je mnogim proizvođačima u interesu da ih otvore i recikliraju ono što skupo plaćaju. S litijem je teže i njega je zasad mnogo teže ekstrahirati iz baterija te se taj proces ne isplati. Baterije recikliraju Tesla i Toyota, a to čine i u Umicoreu, belgijskom postrojenju u Antwerpenu.
Proizvođači poput Renaulta krenuli su u drugom smjeru, oni planiraju koristiti baterije iz električnih vozila za skladištenje električne energije – što je osobito korisno u kontekstu proizvodnje iz obnovljivih izvora energije (sunce i vjetar), koji ovise o vremenskim uvjetima, a ne o zakonima potražnje tržišta.
Renault gradi skladišta električne energije od 2000 baterija. To će biti dovoljno da zadovolji dnevne potrebe 5000 kućanstava. Renault planira svoja skladišta podizati u Njemačkoj i Francuskoj, a jedan projekt krenuo je i na otoku Porto Santo u Atlantskom oceanu. Baterije kao skladište električne energije koristi BMW u Leipzigu, a Nissan ih koristi u Japanu za opskrbu ulične rasvjete električnom energijom u gradu Sumitomotu. Pretpostavlja se da ovi sustavi mogu funkcionirati s jednim paketom starih baterija oko sedam godina. Što nakon toga? Opet reciklaža.