Mala cijena za veliku havariju automobila

Ako se dogodi kvar na bilo kojem mjestu u vozilu, posljedice će osjetiti svi serijski povezani dijelovi. Ovisno o scenariju kvara, moguć je potpun gubitak ili djelomičan gubitak funkcionalnosti cijelog sklopa, a u ekstremnim situacijama i automobila

Koliko ste puta odugovlačili s izmjenom ulja u motoru? Ili razvodnog remena? Mijenjate li kočne pločice na vrijeme i koliko se uopće vodite preporukama proizvođača o načinu održavanja vozila i servisnim intervalima? U prvih nekoliko godina na to nas obvezuju jamstveni uvjeti, no nakon toga postajemo skloniji tražiti alternativne i jeftinije načine održavanja. Kakve će to posljedice imati po vozilo i njegovu pouzdanost u velikoj mjeri ovisi o tome koliko slobodno tumačimo zahtjeve proizvođača. Bilo za izvođenjem radova redovitog ili izvanrednog održavanja, bilo za uporabom originalnih ili barem dijelova koji svojom kvalitetom odgovaraju originalnim. Osim toga, u jednom složenom tehničkom sustavu kakav je automobil, pouzdanost je rezultat načina povezivanja svih sklopova, podsklopova i dijelova u cjelinu. Serijska veza je često neizbježna, a ima jednu vrlo neugodnu nuspojavu. Ako se dogodi kvar na bilo kojem mjestu u lancu, posljedice će osjetiti svi serijski povezani dijelovi. Ovisno o scenariju kvara, moguć je potpun gubitak ili djelomičan gubitak funkcionalnosti cijelog sklopa, a u ekstremnim situacijama i vozila. U praksi govorimo o havarijama motora ili nekog od njegovih skupih dijelova kojih je na suvremenim motorima sve više. Počevši od turbopunjača, injektora, visokotlačne pumpe goriva pa sve do katalizatora i DPF filtra. Glavobolja je tim veća ako se utvrdi kako je kvar prouzročio znatno jeftiniji, serijski vezani dio koji zbog našeg ili nemara servisera nije pravodobno zamijenjen. Na nekim se dijelovima jednostavno ne isplati štedjeti.

Dio: razvodni remen/lanac

Moguća posljedica: havarija motora

Ovo je jedan od najočiglednijih primjera kako dio vrijedan samo nekoliko stotina kuna može prouzročiti štetu koja iznosom može premašivati vrijednost vozila. Remen ne preskače često, no kad preskoči, motor izlazi iz faze zbog čega može doći do sudaranja klipova i ventila, deformacija radilice, pa čak i koljenastog vratila. Proizvođači za remen propisuju intervale zamjene i njih se treba pridržavati. Čak i ako ne prelazite veliki broj kilometara, remen vremenom stari i gubi prvobitna svojstva zbog čega se mijenja preventivno, obično svakih pet godina. U kompletu je, u većini slučajeva, potrebno promijeniti i pumpu rashladne tekućine jer ako se ona pokvari, cijeli postupak se mora ponoviti. Lanac se obično smatra pouzdanijim rješenjem i uglavnom ne zahtijeva održavanje, no oprez svakako. Zbog uvjeta uporabe vozila ili loše izvedbe lanca može doći do njegova rastezanja i oštećenja, a time i preskakanja. Važno je osluškivati motor i na redovitim servisima kontrolirati stanje lanca.

Dio: filtar ulja

Moguća posljedica: kvar sustava za varijabilno upravljanje ventilima

O važnosti izmjene ulja ne treba trošiti previše teksta. Ipak, nije opravdano strahovati odmah nakon prekoračenja servisnog intervala. Veći problem može biti filtar ulja posebno ako je riječ o proizvodu upitnog podrijetla i kvalitete. Prije svega, čestice koje filtar treba zaustaviti imaju promjer manji od 5 μm. Da bi imao takvu mogućnost, filtarpapir mora biti izrađen od finih vlakana jer u protivnom može doći do abrazivnog djelovanja ulja na motor. Drugi problem je što zbog ušteda proizvođači proizvode filtrirajuće elemente samo od celuloznih vlakana bez sintetskih vlakana kao ojačala. Ako uz to filtarpapir nije otporan na izloženost visokim temperaturama i tlaku, vremenom može doći do njegova raspadanja i kontaminiranja ulja komadićima papira. To je otprilike kao kad krvni ugrušak krene krvotokom. Samo je pitanje koji će organ otkazati. Među prvima na udaru su osjetljivi dijelovi sustava za promjenjivo upravljanje ventilima koji je sve češće neizostavan dio na modernim benzinskim motorima.

Dio: termostat

Moguća posljedica: začepljen DPF i izmjena DPF-a

Filtar čestica je danas neizostavan dio sustava za naknadnu obradu ispušnih plinova kod dizelskih motora neophodan za ispunjenje Euro 5 i Euro 6 normi. S obzirom na ograničeni kapacitet DPF-a, predviđena je njegova regeneracija. Jedan dio regeneracije obavlja se konstantno, no ono što vozači primjećuju jest periodička regeneracija koju pokreće centralna regulacijska jednica motora. Koliko često ovisi o načinu uporabe vozila, tj. o profilu vožnje. Konkretno, što je udio gradske vožnje s čestim stajanjima veći, to su regenracije češće. U otežanim uvjetima vožnje regeneracija se pokreće svakih 500 km ili češće. Međutim, da bi se pokrenula regeneracija, moraju biti ispunjeni određeni preduvjeti. Prije svega, u rezervoaru mora biti biti dovoljno goriva, brzina vozila mora biti konstantna i između 60 i 100 km/h te, možda najvažnije, temperatura rashladne tekućine motora mora biti odgovarajuća, najčešće ona radna. I tu dolazimo do problema. Zbog neispravnog termostata rashladna tekućina nikad neće dostići traženu temperaturu uslijed čega regulacijska jedinica motora neće pokrenuti regeneraciju. Nakon velikog broja prijeđenih kilometara doći će do začepljenja DPF-a u toj mjeri da pomoći može jedino zamjena novim. Dodatni problem je što moderni automobili u sve manjem broju imaju pokazivač rashladne tekućine motora pa osim pregledom u servisu ne postoji način kako utvrditi grije li se motor tijekom vožnje na radnu temperaturu ili ne. Primijetite li da vam izostaje regeneracija iako vozite otvorenom cestom, svakako posjetite servis.

Dio: cijev za dovod i odvod ulja za podmazivanje turbopunjača

Moguća posljedica: uzastopne havarije turbopunjača

Turbopunjač je vrlo korisna, no osjetljiva spravica te zahtijeva prikladno ophođenje, kako tijekom eksploatacije, tako i zamjene. Ovakve su štete uglavnom posljedica propusta mehaničara i možete ih spriječiti jedino ako ste dobro informirani. Naime, prilikom zamjene turbopunjača neophodno je, između ostalog, zamijeniti cijevi za dovod i odvod ulja za podmazivanje. Te su cijevi izložene visokim temeperaturama i u njima se vremenom stvaraju naslage ulja koje smanjuju poprečni presjek, a time i opskrbu ležaja turbopunjača s uljem. Ako se ne zamijene, novi turbopunjač će se vrlo brzo suočiti s nedostatnim podmazivanjem i na kraju ponovnim kvarom. Intervali u kojima se pojava dogodi su obično kratki, samo nekoliko tisuća kilometara, pa ako niste iz korijena promijenili svoj način vožnje odgovorne za ponovljeni kvar turbopunjača, pomoć treba potražiti  u servisu.

Dio: brtva glave motora

Moguća posljedica: hidraulički udar u motoru

Najvažnija brtva cijelog motora ima nekoliko zadataka. Spriječiti prodor plinova izgaranja, prodor rashladne tekućine, prodor ulja i spriječiti međusobno miješanje rashladne tekućine i ulja. Dotrajalost brtve glave motora manifestira se na nekoliko načina. Gubitkom snage motora uslijed pada kompresije, bijelim ispušnim plinovima uslijed izgaranja ulja, pristutnošću ispušnih plinova u rashladnom sustavu motora, kapanjem ulja i/ili rashladne tekućine itd. Zanemarivanje bilo kojih od navedenih simptoma može dovesti do raspada brtve glave motora pri čemu rashladna tekućina ili ulje mogu prodrijeti u komoru za izgaranje. Kako su, za razliku od plinova, tekućine nestlačive, ova pojava može u motoru izazvati hidraulički udar, tj. naglo zaustaviti kretanje klipa. Najveće štete nastaju ako se to dogodi tijekom kretanja vozila. Iskrivljuju se klipnjače, uništavaju ležajevi, a mogu se oštetiti glava i blok motora. Drugim riječima, cijeli motor. Sama brtva nije skupa, no zamjena uključuje skidanje glave motora, za što je kod nekih modela potrebno i  po 8 sati, pa vrijednost cijelog popravka nije zanemariva. Barem dok se ne stavi u kontekst vrijednosti cijelog motora.