Dame u Formuli 1, žrtve predrasuda: Mediji su me mrzili, vozači su me mrzili jer su mislili da uzimam mjesto jednom od njih!

Bilo je malo više testnih vozačica, ali samo pet žena pokušalo se kvalificirati i voziti utrke F1, a jedna je uspjela osvojiti pola boda

U Kini se u nedjelju vozi nova utrka Formule 1: ukupno tisućita i to je doista veliki jubilej te potvrda koliko je moćno ovo prvenstvo. Preživjelo je sve, od herojskih vremena na početku, 1950. godine, kad se nije znalo gdje je bilo opasnije, u bolidu ili uz stazu, mnoge žrtve, financijske krize da bi u 21. stoljeću ušlo neku kontroliranu fazu kad se više doima poput korporativnog sadržaja i mjesta obračuna velikih proizvođača automobila. Uglavnom, slavit će se u Kini, a mi ćemo se povodom velike obljetnice prisjetiti gospođa koje su vozile u Formuli 1. Bilo je malo više testnih vozačica, ali samo pet žena pokušalo se kvalificirati i voziti utrke F1, a jedna je uspjela osvojiti pola boda.

Maria Teresa de Filippis

Brza Talijanka (glavna fotografija) pokušala se 1958. i 1959. godine izboriti za svoje mjesto u F1. Sudjelovala je u tri utrke vozeći Maserati i Behra-Porsche i jedanput je bila 10. Uz gospođu de Fillippis vezana je i seksistička izjava direktora utrke u Francuskoj koji joj je uskratio mogućnost da se natječe na utrci 1958. godine:
– Jedina kaciga koju bi žene trebala nositi je hauba za sušenje kose kod frizera – rekao je tom prigodom.
Dosad su ga mnoge dame u autosportu demantirale, a možda je najpoznatija sjajna Michele Mouton, natjecateljica u Svjetskom prvenstvu u reliju koja je zabilježila i četiri pobjede. No, idemo nastaviti s Formulom 1…

Lella Lombardi

Prošlo je 15 godina od Marije Terese de Filippis i sljedeća žena u F1 bila je Talijanka Lella Lomabrdi (bolidi March, RAM i Williams), koja je vozila od 1974. do 1976. godine. Lombardi je 1975. osvojila pola boda na Velikoj nagradi Španjolske za osvojeno šesto mjesto. Utrka je prekinuta ranije pa su svi bodovi dijeljeni na pola.

Divina Galica

U boksovima F1 1976. godine bile su dvije žene jer se za utrke, uz Lellu Lombardi, pokušala kvalificirati Britanka Divina Galica (Surtess i Hesketh), ali nije uspjela. Još je jedanput pokušala 1978. godine i nije bilo rezultata.

Desire Wilson

Južnoafrikanka se pokušala 1980. u Williamsu kvalificirati za Veliku nagradu Velike Britanije, ali nije uspjela. Desire Wilson poznata je po jednoj pobjedi na stazi Brands Hatch (1980. godine) u paralelnom prvenstvu Aurora F1 ili Britanska F1 – s bolidima koji su vozili s Cosworthovim motorima.

Giovanna Amati

 

Talijanka se u Brabhamu 1992. godine pokušala kvalificirati na tri utrke, ali nije uspjela. Zamijenio ju je Damon Hill, ali ni on nije bio mnogo uspješniji. Kvalificirao se samo u dva navrata od osam pokušaja. Gospođa Amati bila je posljednja žena koja je nastupila u službenom natjecanju F1 pa navodimo i njezino razmišljanje:

– Svi su me mrzili, mediji su me mrzili, vozači su me mrzili jer su mislili da uzimam mjesto jednom od njih.