Pola stoljeća Fiata 130: Moćna ekskurzija u svijet premium automobila!

Prije pola stoljeća Fiat je predstavio prestižnu limunzinu oznake 130 opremljenu moćnim V6 motorom. Bilo je to tada najbolje što je europska automobilska industrija imala za ponuditi u tom segmentu i posljednje što je Fiat ikada više ponudio u toj luksuznoj klasi

Za Fiat kraj šezdesetih prošlog stoljeća nije bio baš sretno doba. Nakon dva desetljeća tvrtku je napustio Vittorio Valletta koji je Fiat dramatično uzdigao u rang vodećih talijanskih tvrtki i vodećeg europskog proizvođača automobila. Uspjeh je postignut zahvaljujući malim automobilima koji su u velikim serijama osim masovne motorizacije naroda iznjedrili i veliku zaradu za Fiat. Valletu je na čelu naslijedio ponovno član obitelji Agnelli – Giovanni, unuk osnivača Fiata kojem se ubrzo priključio i brat Umberto. Braća su protiv sebe imala jaku inflaciju koja je u Italiji uzimala maha, skoru naftnu krizu i srednji menadžment kojeg je trebalo hitno mijenjati radi bolje budućnosti kompanije.  

U takvom, nimalo optimističnom internom okruženju kojem je prijetila i svjetska automobilska recesija, Fiat predstavlja svoj top model – limunzinu s oznakom 130. Fiat je njime zamijenio šestcilindarskog prethodnika linije 2300L, ambiciozno se nadajući konkurirati Mercedes Benzu, Jaguaru i BMW-u. Prvi argument u korist Fiata 130 bio je prestižni V6 motor djelo legendarnog ferrarijevog konstruktora Aurelia Lampredia i koji je iz 2866 ccm raspolagao sa 140 KS. Sličan agregat imao je i model Dino… Dizajn moćne limunzine potpisao je kućni Centro Stile s šefom Felice Boanom, a sve rezultira najvećom limunzinom u Fiatovoj povijesti čiji je prestiž naglašen izrazitim kromiranim dodacima za što se dizajnerima spočitavalo da pokušavaju imitirati američke kolege.

Fiat 130 imao je nezavisan ovjes na svim kotačima, serijski ugrađen automatski mjenjač, a na popisu dodatne opreme kupci su nalazili poduži spisak inače neuobičajen za Fiatov program. Na platformi limunzine, dizajneri Paolo Martin i Leonardo Fioravanti iz studija Pininfarina, kreiraju i elegantni samosvojni kupe sa četiri prostrana sjedišta koji je javnosti predstavljen 1971. godine. Pininfarina nije samo promijenio eksterijer već je svoj doprinos dao i u interijeru gdje je luksuz naglašen sa puno drvenih detalja i masivnim sjedištima od velura.

Kupe je bio opremljen sa V6 benzincem obujma 3235 ccm i snage 165 KS, dovoljnih da elegantni Fiat težak oko 1600 kg potjera do maksimalnih 185 km/h. Fiat 130 Coupe nije bio nimalo jeftin automobil na tržištu. Primjerice u Švicarskoj je bio čak skuplji od Jaguara E type 2+2 V12, dok je Mercedes 350 SL sa V8 motorom bio tek neznatno skuplji. Isti motor ubrzo je dobila i limunzina. 1974. nastala su i dva interesantna prototipa. Kupe sa četvora vrata nazvan je Opera, a iza imena Maremma krio se sportski karavan u stilu Volva 1800 ES.

Obje ideje ostale su samo u toj idejnoj fazi, ali je zato Giovanni Agneli Maremmu koristio kratko za privatne svrhe. Limunzina 130 je u proizvodnji zadržana do 1976. godine, dok je Pininfarina kupe proizvodio još godinu dana i čija je produkcija završena sa brojkom od 4491 primjerak. Ukupna brojka Fiata 130 kreće se oko svega 15.000 proizvedenih primjeraka, a što govori o ekskluzivi ovih Fiata visoke klase koje tvrtka više nikada u povijesti nije ponovila.