Letovi iz Londona do Sydneya mogli bi za desetak godina biti 80% kraći, ako se hipersonični raketni motor u Velikoj Britaniji finalizira. Britanska svemirska agencija najavila je da će pobliže surađivati s australskom svemirskom agencijom u sporazumu nazvanom Prvi svjetski svemirski most.
Synergetic raketni motor (SABER), iz tvrtke Reaction Engines sa sjedištem u Oxfordshireu, izgleda da je dragulj u kruni ovog novog projekta.
– Kad ostvarimo izradu raketnog motora SABER, to će nam onda omogućiti da stignemo do Australije za samo četiri sata – rekao je Graham Turnock, voditelj Britanske svemirske agencije.
– Ovo je tehnologija koja bi to definitivno mogla pružiti.
Ljubitelji nadzvučnog leta dugo su iščekivali novi način probijanja zvučne barijere otkad je Concorde prestao letjeti 2003. godine. U travnju 2019. Reaction Engines najavili su uspješne testove prethlađenja, simulirajući uvjete od Mach 3.3 ili više od tri puta veće brzine zvuka.
To je više od 50% brže od krstareće brzine Concordea koji je putovao između New Yorka i Pariza za oko tri i pol sata i podudara se s brzinskim rekordom najbržeg mlaznog zrakoplova ikada napravljenog, špijunskog Lockheeda SR-71 Blackbird.
Ispitivanja prethlađenja obavljena su u ispitnom pogonu u zračnoj i svemirskoj luci Colorado u Sjedinjenim Državama. Pri tako velikim brzinama, zrak koji prolazi kroz motor može doseći nevjerojatno visoke temperature, što može potencijalno dovesti do oštećenja. Zato poseban sustav smanjuje temperaturu plinova prije nego što uđu u samu jezgru motora. Najnovija ispitivanja dokazuju da komponenta može hladiti plinove (tmeperatura viša od 1000 stupnjeva) na sobnu temperaturu za manje od 1/20 sekunde, navodi se u izjavi kompanije Reaction Engines.
SABER-ov motor dizajniran je tako da postigne brzinu iznad Macha 5 u Zemljinoj atmosferi, a zatim će se moći konvertirati u raketu koja može letjeti kroz svemir brzinom od 25 Macha.
Ova tehnologija “udiše” zrak iz atmosfere, omogućavajući veću ekonomičnost goriva i manju težinu od postojećih raketnih motora koji moraju obavljati vlastitu opskrbu kisikom.
– Rakete zaista nisu napredovale u 70 godina, dok su aero-motori postali vrlo učinkoviti, pa ako možete kombinirati aero-motor i raketu, možete imati vrlo lagan i efikasan pogonski sustav i u osnovi stvoriti svemirski avion – objašnjava Turock.
Takav je interes za tehnologiju kojom su Reaction Engines u posljednje četiri godine pribavili više od 100 milijuna funti kao i za osiguranje ulaganja važnih industrijskih igrača kao što su BAE Systems, Rolls-Royce i Boeing HorizonX.
Tvrtka dovršava izgradnju testnog pogona u Buckinghamshireu u Velikoj Britaniji, koji će biti mjesto za prvu demonstraciju jezgre sa zračnim udisanjem SABER motora.