Sjećate li se da smo pisali o nesreći u kojoj se u rujnu 2019. ispred obale američke savezne države Georgije prevrnuo kontejnerski brod Golden Ray. Preživjela su sva 24 člana posade, ali brod je nepovratno izgubljen.
U samom brodu u vlasništvu Hyundai Glovisa (logističke tvrtke u vlasništvu Hyundaija) zarobljene su tisuće automobila, uglavnom Kija, ali tu je i mnogo Chevrolet Tahoea i Suburbana. Pisali smo da će brod ukloniti tako da ga divovskom pilom (s lancem) prerežu na dijelove, gotovo poput štruce kruha.
COVID-19 je odgodio planove za demontažu 32 metra širokog broda s 20.995 tona nosivosti. Sada demontaža ide punom parom i prizor je za vidjeti. Brod koji se prevrnuo zbog neispravnog utovara, postupno se rastavlja na dijelove koji se, pak, odvoze na teglenici za otpad. Mjesec studeni bio je posebno bogat događajima jer su radnici imali zadatak da lancem odsjeku prvi, ogromni komad trupa broda, otkrivajući automobile u njemu.
Tim koji je stajao iza operacije demontaže upotrijebio je brod za podizanje Versabar VB-10000 s ogromnom žutom dizalicom za dvostruke teglenice kako bi podigao MV Golden Ray iz vode, omogućujući rezanje. Versabar VB-10000 prvotno je izgrađen kako bi pomogao popraviti naftne platforme oštećene uraganima još 2010. Svaka od njegove dvije teglenice ima potisnike s 1000 konjskih snaga kako bi brod bio pravilno postavljen iznad olupine. Na VB-10000 pričvršćen je sustav remenica koji koristi čelični lanac koji prolazi duž dna broda. Uz pomoć dva motora, lanac ide naprijed-natrag brzinom nešto višom od 2 metra u minuti. Trup MV Golden Raya bit će izrezan na osam dijelova, presječenih okomito odozgo prema dolje, koji teže između 2.700 i 4.100 tona. Kao što se može vidjeti na slici, dizalice su ogromne – jedna od njih teška je preko 38 tona.
Dvije slike prikazuju prvi dio broda koji se uklanja. Odjeljak pun smrskanih Hyundaija podsjeća autotopad – što u neku ruku i jest. VB-10000 tada je prvi dio podigao na teglenicu koja ga je odvela na daljnju demontažu na otpad. Impresivan lanac koji je presjekao trup MV Golden Raya dugačak je 400 metara.
Iako je COVID-19 odgodio demontažu, ona sada ide prilično dobrim tempom zahvaljujući impresivnom inženjeringu. Prema od Hyundaija na brodu izgledaju kao da su spremni za otpad, čini se da velik dio materijala MV Golden Raya neće propasti, odnosno bit će recikliran.