Naknadna ugradnja dodatne opreme u vozilo može narušiti balans

Doradom automobila možete ugraditi nešto što ste zaboravili tijekom kupnjem novog vozila. Međutim, tu može biti problema, osobito ako se radi o nekvalitetnoj opremi ili ako vaš automobil ne podržava ugradnju određenog dijela opreme

Kupili ste novi ili rabljeni automobil i shvatili kako bi bilo baš dobro da ima kuku za vuču. Ili malo više snage. Ili veće kotače. Ili sve to zajedno. Ako je riječ o novom automobilu možda ste previdjeli neku opremu prilikom konfiguriranja vozila. Recimo grijanje sjedala. Kako sada spasiti stvar? Doradom automobila, tj. naknadnom ugradnjom željene opreme. Riječ je o dobro uhodanom i rastućem postprodajnom biznisu kojim se bave kako ovlašteni servisi, tako i specijalizirane radionice. Prvi su nešto konzervativniji u pristupu i rade isključivo prema standardima proizvođača, a to garantira dobar konačan rezultat. Drugi su fleksibilniji, skloniji improvizaciji i u pravilu jeftiniji. Što se može ugraditi? Gotovo sve. Od parkirnih senzora, preko različitih kamera, svjetala, spojlera, upravljača, kotača, nosača, pa do kompleta za povećanje snage motora ili sportskog ovjesa. Ovlašteni servisi uglavnom rabe gotove tvorničke komplete, a to znači da će se ugrađena oprema, enološkim rječnikom rečeno, savršeno sljubiti s vozilom. U estetskom i tehničkom smislu. Podrazumijeva se i zadržavanje tvorničkog jamstva. Slobodni servisi, kao što im i sam naziv kaže, ne odgovaraju proizvođaču automobila pa su fleksibilniji u ispunjavanju želja kupaca, ali i slobodniji tumačiti uvjete koji moraju biti ispunjeni da bi određena oprema kvalitetno i pouzdano funkcionirala. Naš savjet je da se prvo informirate u ovlaštenom servisu i saznate što je sve potrebno da bi se neka oprema ugradila na vozilo sukladno propisima proizvođača. Te informacije zatim usporedite s onim što nude slobodni ili specijalizirani servisi. Tako ćete biti najbliže donošenju kvalitetne odluke što i gdje ugraditi.

Alarm

Oprema koja štiti vozilo od otuđivanja jedna je od najčešće traženih na tržištu. Tvorničke alarme i blokade kupci često smatraju nedovoljnima pa se odlučuju na dodatne zaštite. Preporuka je da one budu od provjerenih proizvođača, a osim o kvaliteti treba voditi računa u kojoj se mjeri pojedini alarmni sustav može uspješno integrirati u postojeći električni sustav vozila. To bi trebali znati u servisu u kojem ugrađujete alarm. Na primjer, može se dogoditi da će automobil jednog dana trebati programirati u ovlaštenom servisu, a ako je ugrađen nekvalitetan alarm i integracija nestručno obavljena, to se neće moći učiniti sve dok se alarm ne izgradi. Automobil će ga, jednostavno rečeno, smatrati stranim tijelom.

Parkirni senzori

Većina ovlaštenih servisa nudi tvorničke komplete za naknadnu ugradnju, no s obzirom na to da posao nije zahtjevan, kvalitetan izbor su i specijalizirane radionice uz nekoliko ograda. Rupe za senzore je potrebno bušiti u braniku, a to dovodi u pitanje garanciju, ako postoji. Također, kompleti koji nisu tvornički ne uklapaju se estetski tako dobro u unutrašnjost vozila kao tvornički koji koriste postojeću opremu automobila, poput informativnih zaslona. Kod tvorničkih sustava problem je svojevrsna nefleksibilnost jer, na primjer, ako želite ugraditi samo prednje parkirne senzore, možda to nećete moći jer je proizvođač predvidio ugradnju prednjih parkirnih senzora samo u kombinaciji sa stražnjim. A to bitno poskupljuje cijeli postupak.

Kuka za vuču

Posao s ugradnjom kuka danas je prilično uhodan. Nudi se ugradnja homologiranih, rastavljivih kuka (tvz. eurokuke) za sve vrste i kategorije vozila. Svaka naknadno ugrađena kuka podliježe isptivanju od strane CVH koji, ako ugradnja zadovoljava svim zahtjevima, izdaje pozitivnu Potvrdu o ispitivanju vozila. To omogućuje upis kuke u prometnu dozvolu. Ima li onda uopće potrebe kontaktirati ovlašteni servis? Ima, itekako. Naime, postoji mogućnost da automobil ima ugrađen i do 30% slabiji ventilator od onog koji bi imao da je kuka ugrađena u tvornici. Takvim podacima ne barataju u specijaliziranim radionicama niti ih CVH provjerava pri ispitivanju vozila. U konačnici može se dogoditi da tijekom vuče teže prikolice na dužim usponima dođe do pregrijavanja motora. Zato, ako ništa drugo, nazovite ovlašteni servis i provjerite što je sve potrebno promijeniti kako bi automobil s ugrađenom kukom mogao pouzdano raditi.

Pojačavanje performansi motora

Moderni turbomotori su izuzetno pogodni za jednostavno i jeftino povećanje snage. Uvidjevši da gube dobar dio tržišnog kolača od strane neovisnih ‘tjunera’, neki proizvođači automobila počeli su nuditi tvorničke komplete za povećanje snage koji ne utječu na garanciju. Tako s jedne strane imamo prilično jeftine komplete za velika povećanja snage znanih i neznanih proizvođača, a s druge strane one tvorničke, konzervativne po pitanju povećanja snage i dosta skuplje. Što odabrati? Dok se uobičajeno smatra da turbomotor može podnijeti od 20 do 30 posto veću snagu bez preinaka na samome motoru, to ustvari nije istina. Takva povećanja snage, tj. toplinskog i mehaničkog opterećenja, nisu spojiva s tvornički projektiranim životnim vijekom motora. Zato tvornički kompleti povećavaju snagu svega od 10 do 15 posto, a osim nove elektronike motora – ugrađuje se i sustav hlađenja većeg kapaciteta. Treba voditi računa i o drugim komponenetama prijenosa snage, posebno mjenjaču. Svaki mjenjač je ograničen svojim maksimalno prenosivim okretnim momentom i ako je serijski ugrađeni mjenjač na granici svojih mogućnosti, sigurno neće dobro podnijeti dodatnih 20% i više okretnog momenta. Zato, ako se odlučite na ugradnju u specijaliziranim servisima, birajte provjereno i ne pretjerujte.

Ugradnja sportskog ovjesa

Na tržištu se nude bezbrojne varijante sportskih ovjesa, a visokom cijenom prednjače oni tvornički. Razlog tome je što, u većini slučajeva, proizvođač inzistira da se uz kraće opruge ugrade prilagođeni amortizeri te jači stabilizatori. Drugim riječima, teži se cjelovitom rješenju bez kompromisa kad su trajnost i vozne osobine u pitanju. Tvornički kompleti sportskih opruga su obično od 10 do 15 mm kraći od standardnih što jamči dugovječnost, no za ljubitelje ovakve vrste dorada to je vrlo često nedostatno. S druge strane, slobodni servisi će ugraditi ono što im kažete i donesete. Ipak, treba voditi računa da ugradnja (pre)kratkih opruga može utjecati na pravilan rad prednjih svjetala, posebno ako imaju automatsku prilagodbu dužine svjetlosnog snopa. Senzori visine vozila nalaze se upravo na ovjesu i ograničen hod može dovesti do slanja krivih podataka u kontrolnu jedinicu koja upravlja visinom snopa. Posljedice su prekratak snop ili njegovo treperenje.

Gume i naplatci

Svaki automobil na tržištu je homologiran, tj. odobren za uporabu s točno propisanom kombinacijom guma i naplataka. Jedino s njima zadržava projektirane vozne osobine i jedino njih je moguće upisati u prometnu dozvolu. U tom smislu najsigurnije je kupovati tvorničke komplete kotača. S obzirom na to da cijena često i u ovom slučaju predstavlja problem, razumljivo je da se dobar dio vozača odlučuje na kupnju u specijaliziranim trgovinama ili trgovačkim centrima. Naša preporuka je da se pri tome strogo držite svih dimenzija gume i naplatka koju je propisao proizvođač. To se odnosi i na oznaku ‘ET’ koja određuje hoće li naplatak biti pomaknut više prema van ili prema unutra. Neodgovarajuća vrijednost može promijeniti trag kotača, a time i vozne osobine, tj. stabilnost automobila. Također, neodgovarajuća dimenzija guma može negativno ujecati i na pravilan rad kontrole stabilnosti vozila. Time se ne ugrožava samo sigurnost vožnje, nego se zbunjuju svi sustavi koji koriste podatke ESC-a za svoj rad. Jedan od njih su i suvremene inačice pogona na sve kotače, zbog čega može doći do njihova ubrzanog trošenja i kvara.