Dizelska revolucija: Trocilindrični dvotaktni motor s cilindrima postavljenima jedan nasuprot drugomu ide u kamione!

Achates Power uspio napraviti dvotaktni motor koji već ispunjava emisijske ciljeve iz 2027. godine. Štoviše, dobiveno je 400 konjskih snaga

Prije više od godine dana pisali smo o jednom posebnom motoru. Dvije američke tvrtke, Cummins i Achates Power, razvile su novi motor za američka bojna vozila, odnosno tenkove. Naziv mu je Advanced Combat Engine, a najveća razlika u odnosu na dizelske motore koje trenutno imamo je činjenica da ovaj agregat ima po dva klipa u svakom cilindru. Oni rade jedan nasuprot drugome, a tu su i dvije radilice (za svaki red klipova). One se potom pomoću zupčanika vežu na jednu izlaznu osovinu.

Ovaj motor ima četiri cilindra, turbo punjač i kompresor, obujam mu je 14,3 litre, a snaga 1000 KS pri 2600 o/min. Cijeli sustav omogućuje modularnost, pa je u pripremi i 4,0-litrena verzija s 303 KS, a za veće tenkove opcija je i 20-litreni motor s 1520 KS. Motor radi na dva takta, nema glavu cilindara, a ni ventile. Sustavi za ubrizgavanje zraka postavljeni su na zidove cilindara.

Dosad je bilo ovakvih motora, koji su uglavnom pokretali američke kamione. No, njihova odlika nije bila pretjerana efikasnost i potrošnja je bila poprilično visoka. S Cumminsovim i Achates Powerovim proizvodom najavljuje se 25 posto veća efikasnost od klasičnih dizelskih motora. U pravilu, to je zbog bolje termalne efikasnosti, koja je rezultat konstrukcije s dva klipa te zbog toga što nema glave cilindra. Cijeli je motor kompaktniji, lakši i manji od klasičnih dizelskih motora sličnog obujma.

Achates Power je najavio da zasebno radi na 2,7-litrenom motoru za automobile (navodno će prava aplikacija biti u pick-upu Ford F-150) s 273 KS i 650 Nm, a tada je rečeno da će jedan motor biti i 10,6-litreni motor za kamione. Proizvođač je najavljivao 15 posto nižu emisiju CO2 te čak 90 posto nižu emisiju NOx. Rečeno, ostvareno.

Kao što napominje Commercial Carrier Journal, Achates Power uspio je konstruirati dvotaktni motor koji već ispunjava emisijske ciljeve iz 2027. godine. Štoviše, dobiveno je 400 konjskih snaga, a postoji i potencijal za više.

Projekt, koji je financirao Saudi Aramco, započeo je 2018. godine kada je naftni div počeo podupirati istraživanje motora s čistijim izgaranjem. Achates je posebno istraživao ovu vrstu motora sa suprotnim klipovima, prepoznavši da postoji veći potencijal za uštedu emisija na ekonomski način dvotaktnim nego četverotaktnim motorom. U suradnji s obitelji Walton i njihovim lancem trgovina Walmart ovaj je projekt zaživio. Walmartov kamion izlazi u srpnju s ugrađenim trocilindričnim, šesteroklipnim, 10,6-litrenim motorom, što je kulminacija namjera pokojnih osnivača tvrtke.

Navodno je na testnom stolu ovaj motor postigao iznimno nisku razinu emisija, samo 0,02 grama po satu rada dušikovih oksida. Neovisna kuća za procjenu Calstart naglašava da je ovo najčišći motor s unutarnjim sagorijevanjem na svijetu.

Glavni tehnički direktor Achates Powera Fabien Redon također kaže da bi mogao postati još čišći. Motor bi se zbog svog dizajna mogao koristiti za izgaranje benzina, prirodnog plina ili čak vodika – uz dizel kao bazno gorivo.

Redon je rekao da postoji potencijalna prednost u odnosu na upotrebu vodikovih gorivnih ćelija jer za izgaranje treba manje visokokvalitetnog vodika. Treba napomenuti da motori s izgaranjem vodika stvaraju dušikove okside kao nuspojavu, premda se to može učiniti minimalnim tehnologijama poput recirkulacije zraka.