Misli li Europska unija da je pogriješila? Možda će benzinci i dizelaši ipak preživjeti?!

Preporučujem da europske tvrtke nastave s proizvodnjom motora s unutarnjim sagorijevanjem - rekao je povjerenik Breton.

Idemo još jedanput ponoviti gradivo, Europska unija zabranit će prodaju svih novih benzinaca (i hibrida) i dizelaša od 2035. godine. Još je ostavljana jedna prolazna točka jer će se 2026. opet raspravljati o ovoj odluci. Je li Europska unija prenaglila u svojoj odluci? Motiv je zaštita klime, ali je li cijena koju će platiti gospodarstvo EU previsoka, pogotovo države s moćnom autoindustrijom kao što su Njemačka, Francuska, Italija…? U intervjuu za Politico povjerenik za unutarnje tržište Europske komisije Thierry Breton upalio je zvona za uzbunu.

Breton je upozorio da bi prelazak na čistu električnu mobilnost izbrisao više od 600.000 radnih mjesta. Već 2030. godine, znatno prije planirane zabrane, bit će potrebno 15 puta više litija, četiri puta više kobalta i grafita te trostruko više nikla za električne automobile –  što je enormna potrošnja sirovina, tvrdi Francuz. S druge strane, Europa ima neke rudnike, ali većinu sirovina će trebati uvoziti. Također, bit će potrebno 20 do 25 posto više električne energije, ali njezina proizvodnja korištenjem plina ili ugljena nema smisla iz perspektive borbe protiv klimatskih promjena.

Čak i ako se električna energija proizvodi čisto, električni automobili i dalje sudjeluju u onačišćenjima – zbog povećanih emisija čestica iz guma i kočnica, kaže Breton. Električni automobili često su puno teži od vozila na konvencionalni pogon. Mercedes-Benz EQA na električni pogon, SUV temeljen na kompaktnom modelu GLA, teži je od velike S-klase. Breton je istaknuo i ozbiljne nedostatke u širenju infrastrukture za punjenje. Bilo bi potrebno sedam milijuna punionica za ozbiljnu električnu mobilnost u Europi, a trenutno ih je ukupno 350.000. Sedamdeset posto njih nalazi se u samo tri zemlje,  Francuskoj, Njemačkoj i Nizozemskoj.

Stoga postupno ukidanje motora s unutarnjim izgaranjem trenutno nije dobra ideja – jer čak i ako uspije u Europi, na drugim kontinentima će se i dalje prodavati benzinci i dizelaši.

– Preporučujem da europske tvrtke nastave s proizvodnjom motora s unutarnjim sagorijevanjem – rekao je Breton.

Što se Europe tiče, povjerenik EU za unutarnje tržište želi u sljedećih nekoliko tjedana postaviti stroge kriterije pomoću kojih se može mjeriti napredak. Prelazak na e-mobilnost ima toliko implikacija za industriju da si EU ne može dopustiti neuspjeh. Ako Komisija utvrdi da je ta linija promašena, datum izlaska mora se odgoditi – i to bez tabua.

Nije povjerenik spomenuo, ali Kina predstavlja ogromnu konkurenciju s električnim automobilima, koji su tehnološki jednaki europskoj konkurenciji, a znatno su jeftiniji.