Postoji li veći rizik od nesreća sa (snažnim) električnim vozilima: U Hrvatskoj zasad nema takvih trendova!

U Generali osiguranju u Hrvatskoj do sada nisu zabilježili odstupanje po pitanju rizičnosti vlasnika e-vozila u odnosu na one s motorom s unutarnjim sagorijevanjem

U Europi i SAD-u već se pojavljuju vijesti o ljudima koji su imali više prometnih nesreća s električnima automobilima.Većini vozača je takav automobil očigledno presnažan jer već i osnovna Tesla Model 3 ima oko 300 KS. U SAD-u je Tesla proglašena najrizičnijom markom automobila, prema procjeni tamošnjih osiguravatelja, a razlog su i vozači koji neoprezno koriste autonomnu vožnju te u situacijama u kojima automobil prepozna rizičnu situaciju vozači sporo reagiraju, nakon čega se događaju prometne nesreće.

S druge strane, prema studiji belgijskog osiguravatelja Axa, električni automobili sudjeluju u 50% više prometnih nesreća od benzinskih i dizelskih automobila. Veliki broj nesreća zapravo nema nikakve veze s tehnologijom, već ima veze s ponašanjem vozača. Uglavnom je brzo i oštro ubrzanje ono što iznenađuje neiskusne vozače, osobito one koji tek počinju voziti automobile, i dovodi do nesreća.

Kakvi su trendovi u Hrvatskoj?

Iz većine hrvatskih osiguravajućih kuća koje smo kontaktirali kao niti u Hrvatskom uredu za osiguranje nemaju odgovor na pitanje koliko su česte nesreće s električnim automobilima u Hrvatskoj, a razlog je i što su takvi automobili još uvijek slabo zastupljeni na hrvatskim prometnicama. Od gotovo 2,4 milijuna registriranih cestovnih vozila samo je nešto manje od četiri tisuće njih na električni pogon.

U Generali osiguranju do sada nisu zabilježili odstupanje po pitanju rizičnosti vlasnika e-vozila u odnosu na one s motorom s unutarnjim sagorijevanjem. Smatraju kako su glavni faktori rizika i dalje sami vozači kao i snaga vozila, a ne vrsta vozila. Kako je broj e-vozila u Hrvatskoj i dalje nizak tek će s njegovim rastom do izražaja doći i potencijalno drugačija ponašanja vozača e-vozila od onih s unutarnjim sagorijevanjem. Također, veći udio autonomne vožnje dodatni je rizik koji će više ovisiti o mogućnostima softvera samog vozila, a manje o samom vozaču. Ipak, naglašavaju kako za sad nema nikakvih razlika između ove dvije vrste vozila. Generali osiguranje i dalje nastavlja poticati savjesnu vožnju i pratiti trendove razvoja mobilnosti, a time i upravljanje e-vozilima te će u slučaju pojave odstupanja odgovarajuće reagirati.

U Uberu ne smatraju da su vozači s električnim vozilima rizičnija skupina niti su primijetili povećanje broja nesreća kada je riječ o vozilima s električnim pogonom. Tvrtka ima strategiju po kojoj će do 2040. godine na platformi bilježiti isključivo ugljično neutralne vožnje. Kako bi to i ostvarili, samo do 2025. će uložiti 800 milijuna dolara u financijsku pomoć u prelasku na električna vozila kako bi se stotine tisuća vozača partnera prebacili na električna vozila. U Europi su pokrenuli partnerstva s kompanijama kao što su Renault-Nissan i Power Dot, EDF i BP kojima nastoje olakšati tranziciju na električna vozila. U Hrvatskoj je, sukladno brojkama na nacionalnoj razini, udio električnih vozila u flotama Uberovih partnera relativno malen, no primjećuju pozitivne trendove kada je riječ o novim vozilima koja stižu na njihovu platformu.

Možda je činjenica da u Hrvatskoj nije uočan rast broja nesreća vezan i uz činjenicu da nemamo toliko snažnih i skupih električnih automobila (pogotovo u floti Ubera). Podržavamo električnu mobilnost, ali, pogotovo, ako kupujete snažnije vozilo, pripazite na početna strelovita ubrzanja, koja neiskusne vozače mogu iznenaditi.