U protekloj turističkoj sezoni broj električnih automobila na hrvatskim cestama bio je toliko velik da su i HAK-ovi mehaničari mogli klasificirati određene grupe kvarova. HAK-ovog tehničkog savjetnika Marina Moravu pitali smo koji su najčešći kvarovi električnih automobila zbog kojih su morali intervenirati naši mehaničari.
– Električni automobili najčešće su se pokazali iznimno pouzdanima u vožnji i najčešće se tijekom vožnje ne javljaju događaju problemi koji bi utjecali na pogon vozila, što je mnogo bolje u odnosu na konvencionalna vozila – kaže Marin Morava.
Kada se bilježe problemi?
– Pokretanje vozila je i dalje ovisno o 12-voltnoj maloj bateriji koja ne sudjeluje u pogonu vozila, ali sudjeluje u nadzoru visokog napona za pogon vozila. Ta baterija će pomoću upravljačke elektronike, prije nego pusti visoki napon iz baterije, kontrolirati je li sve uredu s visokonaponskim komponentama na vozilu. Ako ne radi mala baterija vozilo ne može koristiti visokonaponsku pogonsku bateriju i tada nemamo pogon. Tu često naši tehničari s adekvatnom opremom mogu pomoći, slično kao i s kabelima kod vozila s motorima s unutarnjim sagorijevanjem, ali ipak s poznavanjem i pridržavanjem svih sigurnosnih mjera jer su u pitanju vozila s visokonaponskim komponentama – objašnjava Marin Morava.
Slijede i određeni problemi s glavnom, visokonaponskom baterijom.
– Prilikom punjenja pogonske baterije vozila na punjaču mogu nastati greške u mreži visokog napona vozila, a mogu biti izazvane nestabilnom električnom mrežom ili nestabilnim/neispravnim punjačem. Moguće je da je vozilo s prepoznatim greškama, nakon odvajanja vozila s punjača, i dalje preventivno ostalo blokirano te ne dopušta visoki napon iz baterije sve dok sustav više puta ne zabilježi da je ipak sve uredu s vozilom. To zna u praksi potrajati i više od jednog sata. Tada će sustav dopustiti rad baterije s visokim naponom. Također, naši tehničari u ovim događajima koriste dijagnostičku opremu koja može pomoći oko brisanja greški nastalih pod poznatim okolnostima. Drugi događaj je kod punjenja – nakon završetka punjenja ne može se razdvojiti auto od kabela punionice, a problemi mogu biti razni.
Marin Morava svjedoči i da vozači često ulaze u probleme s dosegom automobila, odnosno preostalom električnom energijom.
– Česti problemi su također vožnja na rezervi, s malim preostalim dometom do punionice. Dolaskom na punionicu može se dogoditi da je neispravna ili ne radi. Tada više nema dosta električne energije do iduće punionice. Neki vozači potom kreću dalje i vozilo im ostaje nepokretno u voznom traku prometnice. Tada nažalost ostaje zakočeno i najčešće je veliki problem jer se električna vozila ne mogu lagano deblokirati kako bi se odgurala u stranu gdje ne smetaju prometu.
Javljaju se i greške vezane uz glavnu bateriju.
– Kod pokušaja da pokrenemo vozilo uključena je greška na visokom naponu koja utječe na gubitak i isključivanje pogona. Tu čest pokretač može biti nešto bismo mogali nazvati traženjem igle u plastu sijena, a to je jedan neispravan baterijski članak u visokonaponskoj bateriji. HV baterija može imati i preko tisuću članaka. Nažalost, navedeni problemi se ne mogu popraviti na terenu već u radionici u odgovarajućim radioničkim uvjetima s prilagođenom opremom i obavezno uz educirane tehničare za popravak i zamjenu visokonaponskih komponenti na vozilu prema smjernicama proizvođača.
Neki od problema su pomalo nevjerojatni, a uključuju i manjak edukacije vozača.
– Problemi nastaju i u nepoznavanju vozila, odnosno navici da se kod pokretanja motora očekuje rad elektropokretača (anlasera) kojeg u ovoj priči nema već je potrebno uključiti kontakt i odabrati pogon naprijed ili nazad i pritisnuti papučicu gasa kako bi krenuli. Ne treba očekivati zvuk motora u praznom hodu. Zna tu biti i dječjih bolesti vezanih uz sami model. Konkurencija je velika, razvoj automobila užurban pa ima i nekih mušica… Proizvođači pokušavaju ovim automobilima dati što više opcija autonomne vožnje što za sobom povlači česta programska ažuriranja over the air. Ta ažuriranja mogu nositi razna poboljšanja, ali i neočekivane probleme, do razine da se vozila ne mogu pokrenuti nakon neuspjelih ažuriranja pa ostaju bez pogona – zaključuje Marin Morava.