Sve je počelo prije trideset godina: Prva prava Mercedesova C klasa!

Veći interijer, više udobnosti, individualnosti i sigurnosti uz istu cijenu! Novi kompaktni Mercedes dobio je prije 30 godina i službeno ime C klasa

Vredniji, ali ne skuplji! Više Mercedesa za isti novac! Izvana kompaktan, unutra velik! Više snage uz manju potrošnju! Individualnost serijski! C kao kompakt! Sve su to slogani kojima je Mercedes Benz 1993. najavio dolazak novog predstavnika u kompaktnoj klasi – liniju W 202 ili službeno C klasu. Bio je to ujedno i sami početak modelske diversifikacije koju je tvrtka započela devedesetih s ciljem vlastite konsolidacije na svjetskom tržištu.

Činjenica da je BMW 1992. prodajom nadmašio prvi puta u povijesti prodaju Mercedes Benza tražila je hitan odgovor!

– Kao nijedan drugi novi proizvod, C klasa utjelovljuje duh optimizma u novu budućnost Mercedes Benza!

Optimistično je 1993. govorio Werner Niefer, predsjednik Upravnog odbora Mercedes-Benza AG, koji je upravo stupio na tu dužnost. On će uz asistenciju Jürgena Hubberta (voditelj odjela divizije osobnih vozila) i Dietera Zetschea (voditelj razvoja proizvoda) napraviti modelsku ekspanziju tvrtke kakva nije zabilježena u njezinom stoljetnom postojanju (uz već postojeće tu dolaze A klasa, SLK, CLK, ML…).

Smjernice za novu C klasu dane su već 1986. kada je prvi Mercedesov kompakt linije W 201 bio na tržištu četiri godine. Zamjena je trebala i dalje biti s stražnjim pogonom, s motorima veće snage i manje potrošnje, većeg interijera, jednakih ili neznatno većih vanjskih gabarita i mase, bolje aerodinamike, sa boljom antikorozivnom zaštitom, poboljšanom čvrstoćom karoserije veće otpornosti na udare straga, sa više sigurnosnih elemenata aktivne i pasivne sigurnosti, ekološki prihvatljivija… T model, odnosno karavan bio je obavezan, a tada se još na bazi C klase planirao kabriolet i kupe te dvosjed (evoluirao u SLK). Po pitanju dizajna bio je očit oslonac na tada aktualnu novu S klasu (W 140), a to su zapravo bile dizajnerske smjernice devedesetih koje je zacrtao Brunno Sacco.

Sacco je potpisao izgled i W 201, a u novom slučaju tu kutijastu formu izvukao je u klinastu liniju dobivši time i bolju aerodinamiku.

– Svatko tko traži neobične dizajnerske ekstravaganciju neće ih pronaći u ovom automobilu. Dizajn nema ništa moderno. ali umjesto toga C klasa ima autonomnu modernost, koja je zaštitni znak svakog Mercedes-Benza. Kada je riječ o pronalaženju forme, provokativnost nije bila u prvom planu kao kod prethodnika, već vedrina i kontinuitet.

Sacco je tako sažeo svoj rad na C klasi naglasivši dakle evoluciju, a ne revoluciju! Novitet je imao koeficijent otpora zraka 0,30 do 0,32 (zavisno od verzije) dok je njezin prethodnik bio na 0,33. Ta prva „prava“ C klasa predstavljena je u svibnju 1993. Pod novim imenom predstavljen je nasljednik tipa 190, čije je novo generičko ime odgovaralo ustaljenoj prepoznatljivoj kućnoj nomenklaturi. Troznamenkasta brojka označavala je obujam motora, a slovo je dokumentiralo klasnu pripadnost.

Međuosovinski razmak noviteta rastegnut je na 2715 mm, što je za 50 mm više u odnosu na prethodnika kojeg je u duljinu nadrastao za svega 40 mm te u širini za 30 mm. Malo na prvi pogled, ali te sitnice najviše su osjetili putnici zbog toga jer je kabina narasla za čak 50 mm i prtljažnik je sa 430 litara bio narastao za dvadesetak litara! Sve je to bilo upakirano u cijenu gotovo istu kao kod prethodnika!

Mercedes je napravio i presedan po pitanju raspoloživih paketa opreme koji su u startu nudili individualnost kupcima. ABS, centralno zaključavanje, grijanje vanjskih retrovizora, zračni jastuk za vozača, servo pomoć upravljača, petstupanjski mjenjač bili su osnovna oprema svih paketa. Classic, Esprit, Elegance i Sport bili su paketi koji su potom nudili različiti dizajnerski izričaj i opremljenost kompaktne limunzine.

Classic je bio bazni paket sa čeličnim naplatcima i crnim odbojnicima zagasite boje tekstila interijera. Esprit je za cilj imao privući mlađu publiku pa je stoga podvozje spušteno za 25 mm i interijer je bio u kontrastnim življim bojama. Elegance oprema podrazumijevala je aplikacije kroma i drveta te usklađenje boje karoserije s bojama tekstila interijera, a tu su i sprijeda pokazivači smjera bili prozirni. Bilo je tu još finesa koje su ovaj auto trebale činiti damskim izborom. Sport je bio paket za one koji su željeli nivo koji je nudio BMW serije 3, ali sa trokrakom zvijezdom na poklopcu motora. Podvozje je također ovdje bilo spušteno za 25 mm i osjetno tvrđe. Aluminijski naplatci, šire gume, branici u boji karoserije i sportskija sjedišta naglašavala su muški karakter ove ponude.

Prvi je puta službeno u ponudi i AMG kao oznaka paketa sportske opreme i ukrasa karoserije. C klasa je bila tada najsigurniji kompakt na tržištu. Široku ponudu razina opreme pratio je i adekvatan izbor motora u startu sastavljen od ponude četiri benzinska i tri dizelaša uparenih sa ručnim ili automatskim mjenjačima. Benzinski motori bili su svi s četiri ventila po cilindru. Među rednim četverocilindrašima C 180 bio je najslabiji benzinac s 1799 ccm i 122 KS, zatim slijedi C 200 s 1998 ccm i 136 KS te C 220 s 2199 ccm i 150 KS. U ponudi je bio i redni šestcilindarski benzinski motor kod C 280 koji je raspolagao sa 2799 ccm i 193 KS.

U ponudi dizelaša startni model je bio C 200 Diesel s još uvijek 2 ventila po cilindru, obujma 1997 ccm i snage 75 KS. C 220 Diesel i C 250 Diesel predstavljali su novum na svjetskom tržištu s obzirom da su njihovi četverocilindarski dizel motori imali četiri ventila po cilindru uz elektroničku asistenciju ubrizgavanja goriva i razvijali su snagu od 95 i 113 KS. Svi su dizelaši bili opremljeni oksidacijskim katalizatorima.

Nakon samo dvije godine prisutnosti na tržištu C klasa je već producirana u pola milijuna primjeraka, a u jesen 1995. napravljene su i prve estetske korekcije. No najveća novost bilo je povratak kompresora. Više od 50 godina prošlo je otkako je Mercedes posljednji puta u automobilskim motorima koristio kompresor. Najvažniji dio kompresora u novom motoru bio je Roots punjač tvrtke EATON, koji je Mercedes modificirao i unaprijedio kako bi se izgubila turbo rupa. C 230 Kompressor je iz 2295 ccm izvlačio 193 KS. Specijalno za tržišta jugositočne Europe, Mađarske i Portugala razvijen je i C 200 Kompressor s 2199 ccm i 150 KS. Električnu budućnost C klasa najavila je 1995. kada je predstavljen testni elektro primjerak limunzine za pet osoba. Iste godine C 250 Turbodiesel prvi je njemački turbodizelski motor sa četiri ventila po cilindru (5 cilindara), koji je svojim performansama najavio skori dolazak common rail tehnologije.

Potom je 1996. predstavljen T model oznake S 202, tzv. Lifestyle karavan zavidnih transportnih mogućnosti s kojim je Mercedes pokupio nove bodove na tržištu. Za Mercedes je ovo bio prvi tvornički karavan u kompaktnoj klasi. Kada se 1986. razgovaralo o nasljedniku W 201, karavan nije bio dio tih planova jer se nije željelo rušiti suverenitet karavana E klase W 124. No tri godine kasnije interesi su se promijenili. Zbog kratkoće vremena razvoja T model bio je spreman za tržište tek tri godine nakon predstavljanja limuzine. S 202 bio je u ponudi s paketima opreme Classic, Elegance, Esprit i Sport. Po pitanju motora, mjenjača i sigurnosne opreme isti su preuzeti od limuzina. Otpor zraka T modela bio je nešto viši od limuzine, ali je zato tu prednost bila prtljažnik od čak 465/1510 litara!

Paralelno sa redizajnom 1997., kod C klase otišli su i korak dalje predstavljanjem C 220 CDI, prvog Mercedesa s common rail tehnologijom direktnog ubrizgavanja dizelskog goriva. S C 240 i C 280 uvodi se i novi benzinski V6 motor sa 170 i 197 KS. U ponudi opreme C klase je sada ASR, kišni senzor za brisače, ESP, APS (Auto Pilot System), PTS (Parktronic System)…

Prva C klasa jedinstvena je i zbog prvih službenih zajedničkih projekata nastalih sa AMG-om. Inženjerska tvrtka specijalizirana za tuning osnovana 1967. od 1990. godine kreće u zajedničku suradnju na produktima Mercedes Benza. Osim što su isporučivali atraktivni optički paket za uređenje karoserije nove C klase tu je i C 36 AMG, prvi projekt te suradnje koji je javnost upoznala 1993. i koji se prvi našao u službenom cjeniku u salonima Mercedesa. Kao karoserijska baza poslužio je C 280, ali s ciljem optimizacije korištene su komponente iz raspoloživog programa tvrtke. Tako je prednji ovjes i kočnice donirao SL 600 linije R129 dok je stražnji ovjes preuzet od E 420 linije 124.

Po pitanju motora AMG je preradio šestcilindarski redni benzinac iz E 320 pa je nakon tuninga motor raspolagao sa 3606 ccm i 280 KS. Bio je tu još cijeli niz dodataka kako bi se ova limuzina učinila što atraktivnijom i bržom, ali i sigurnom. Zahvaljujući performansama C 36 AMG postao je i prvi Mercedes Safety Car u F1 natjecanjima! Koliki je potencijal novih V8 motora, koje je tvrtka predstavila nakon davne premijere 1963. godine, Mercedes je pokazao publici u još moćnijem C 43 AMG. Ovaj paket snage podrazumijevao je 4266 ccm i 306 KS, a kome niti to nije bilo dovoljno imao je na raspolaganju C 55 AMG sa 5439 ccm i 347 KS. Cijena potonjeg bila je trostruko veća od običnog C 180, a svega 45 proizvedenih primjeraka danas ih svrstava u sam vrh kolekcionarskih želja!

Participacija Mercedes Benza u sportskim natjecanjima također se odvijala u suradnji s AMG-om. Za DTM 1994. AMG je pripremio bolid opremljen sa unikatnim V6 motorom nastalim na bazi V8 iz S klase. Čudo tehnike raspolagalo je prvu sezonu sa 400 KS, a daljnjim bildanjem za potrebe ITC utrka motor je 1996. došao do nevjerojatnih 500 KS.

Mercedes 190 linije W 201 proizvodio se između 1982 i 1993. godine, a u tom periodu je producirano ukupno 1.879.629 primjeraka. C klasa linije W 202 u proizvodnom programu bila je između 1993. i 2000. godine, a u tom periodu producirane su ukupno 1.626.383 limuzine čemu treba dodati 243.871 primjerak T modela, koji je produciran između 1996. i 2001. godine. Kupci su među limunzinama najčešće izabirali C 180 koji je izrađen u 583.514 primjeraka, dok je među dizelašima omiljeni izbor bio C 220 Diesel prodan u 146.193 primjerka. Među T modelima prvi izbor bio je C 180 sa 69.242 primjerka, dok su kod dizelaša kupci izabirali C 220 CDI koji je proizveden u 50.104 primjerka. Kolekcionarima danas će najčešći izbor biti među limunzinama zasigurno C 36 AMG izrađen u 5221 primjerak te C 43 AMG i C 55 AMG čija produkcija je iznosila svega 3085 primjeraka. T model C 43 AMG i C 55 AMG izrađeni su svojedobno u svega 772 primjerka!