Umor u vožnji: Opasno, ali i kažnjivo stanje! U slučaju prometne nesreće upitna je isplata štete…

Nitko nije imun na umor. Imajte to na umu. Zbog sebe i zbog drugih

Nije sve u alkoholu i prebrzoj vožnji, ima nešto i u umoru! Budimo realni, umor je prisutniji nego alkohol. Od alkohola se mnogi mogu suzdržati  i suzdržavaju, ali umor kosi nemilice, ne diskriminira nikog! Svakog svlada, prije ili kasnije! Samo je bitno gdje smo i u kojoj ulozi kad se on pojavi. Može li se uzeti vrijeme za odmor?  Neki predah da se „prelomi“ to stanje u kojem se doslovno rušimo i slamamo od umora. Nije uvijek moguće. Životni tempo je neumoljiv, obaveze zovu, nema sutra, nema odgode. Tako nam se bar čini!  Traži se maksimalni angažman na poslu, dajete ga! Traži se maksimalan angažman kod kuće, u društvenom životu, jer ništa ispod maksimuma nije dovoljno dobro. Čovjek se ekstremno troši i onda takav „strgan“ sjeda za volan i izlazi na cestu. Hita na dugo sanjanu ljetnu destinaciju ili se možda samo vraća kući.

Ne mora umor biti nužno posljedica dugotrajne vožnje. Govoriti o njemu isključivo u kontekstu dugosatnih putovanja, odlazaka na odmor, noćne vožnje, gužve, zastoja. Umor ne bira! Ni gdje ste, ni s kim ste, ni tko vam je u vozilu. Je li autocesta ili lokalna cesta? Umor može svladati i na kratkim, poznatim relacijama.

Zakonske odredbe, kazne propisane zakonom ponekad vas doista pokušavaju spasiti od vas samih. U tu kategoriju ulazi i zakonska odredba koja predviđa novčanu kaznu za umornog vozača. Kad ne znate sami sebe dotjerati u red, tu na scenu stupa zakon. Naravno da je umor subjektivna kategorija i da samo vi znate kad ste umorni i u kojoj ste mjeri umorni. Tješite se stoga da vas policijski službenik teško može identificirati kao umornog.  Samo problem su posljedice i to „samo“ nije „samo“ to je u stvari sve. To je nečiji život, to je nečije zdravlje, to je nečiji invaliditet. 

Zakon brani nesposobnima za sigurnu vožnju da voze. Za takve predviđa i novčanu kaznu i nešto negativnih prekršajnih bodova. Vozač koji je u tolikoj mjeri umoran ili bolestan ili je u takvom psihofizičkom stanju da je nesposoban za sigurno upravljanje vozilom, ne smije upravljati vozilom u prometu na cesti, kaže zakon.  Kazna je novčana od 130 do 260 eura i 3 negativna prekršajna boda ako vozač bude pravomoćnom odlukom proglašen krivim za taj prekršaj. Policijski službenik može naredbom isključiti iz prometa vozača koji upravlja ili pokuša upravljati vozilom ako je očito da je vozač u takvom psihofizičkom stanju (umor, stres, bolest), da nije sposoban sigurno upravljati vozilom. Kako će policija, odnosno sud znati da ste vi umorni, odnosno bolesni ili u stanju da niste sposobni sigurnu vožnju? Primarno po onom što je vidljivo! Primarno po očitom, odnosno posljedicama. Iako bi bilo daleko lagodnije da platite tu novčanu kaznu a da posljedice budu pravodobno izbjegnute. 

Umor i autocesta, no ne nužno! Umor i noć, nije pravilo! Umor može uzeti danak i na kratkim, poznatim relacijama, usred bijela dana, pri povratku s posla. Trenutak je dovoljan. Takav trenutak našao je svoj epilog i u presudi od 11. 5. 2018.  Upravnog suda u Rijeci UsI-90/18-7. Vozačica se jednog vrelog dana u kolovozu  vraćala kući s posla osobnim automobilom te iza 14,00 sati doživjela prometnu nezgodu. Detalji se navode u obaveznom prekršajnom nalogu  Policijske uprave P., Policijske postaje M. L., (broj 511-09-26-02/5-5/1-65/2017 od 4. kolovoza 2017.)  u kojem je utvrđeno je, da je kriva što je 4. kolovoza 2017., prilikom kretanja iz Cresa u pravcu Malog Lošinja, na ravnom cestovnom potezu, uslijed umora i psihofizičkog stanja, zaspala za upravljačem vozila i izgubila nadzor nad vozilom, izletjela s ceste, prevrnula se na krov u dubinu od 5 metara. Počinila je upravo gore opisani prekršaj, onaj iz članka 198. Zakona kojim je propisano da vozač koji je u tolikoj mjeri umoran ili bolestan ili je u takvom psihofizičkom stanju da je nesposoban za sigurno upravljanje vozilom, ne smije upravljati vozilom. Kriva je! Naravno da joj ozljeda na radu  kao ni prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja s osnove na radu nisu priznata. Ona je dakako, iskazivala da se predmetnog dana osobnim automobilom vraćala s posla kući te joj je uslijed vožnje pozlilo zbog vremenskih uvjeta, radi čega je izletjela s ceste i ozlijedila se. No proglašena je krivom!

Autocesta i umor, loš ishod nije lako izbjeći. Kada se u san uslijed umora utone na autocesti to uvijek ima teške posljedice, a teške posljedice prometnih nesreća vode pred kazneni sud. Kazne su tada daleko rigoroznije. Premda je u srži uzroka onaj mnogima tako „trivijalan“ razlog, umor! U predmetu  K-309/2019-2 od 28 2. 2019. vozač koji je na autocesti uslijed umora zaspao osuđen je na kaznu zatvora od osam mjeseci, odnosno izrečena mu je uvjetna osuda (2 godine). Bio je u tolikoj mjeri umoran, pri čemu svjestan da u takvom stanju ne može sigurno upravljati vozilom, lakomisleno smatrajući da do štetnih posljedica neće doći, da je zaspao od umora sletio s kolnika, probio zaštitnu žičanu ogradu te sletio u dovodni kanal uslijed čega je dvoje putnika u njegovom vozilu zadobilo teške tjelesne ozljede. Dvoje bliskih ljudi! Nije lako nastaviti  živjeti s tim. Moglo je biti i gore, naravno!

Potrebno je također i suputnicima u vozilu skrenuti pozornost na očito! Vi ste ti koji osim samog vozača, imate zapravo najbolji, vanjski, neposredan uvid u  njegovo stanje. Ukoliko vidite, znate da je umoran, da je putovanju prethodio „težak“ dan ili noć, ukoliko putovanje traje sate i sate ili možda kraće ali čovjeku samo što glava ne klone. Reagirajte! Ukažite! Krenu li stvari po zlu,  bit će kasno a posljedice mogu biti tragične. Dođe li do prometne nesreće u kojoj ste stradali. budete li zahtijevali naknadu štete, računajte kako će vam utvrditi da ste sami doprinijeli svojoj šteti u određenom postotku. Vrhovni sud Republike Hrvatske imao je  potrebu na temu putnika u vozilu umornog vozača nešto za konstatirati (Presuda Rev 2457/1996-2): „Naime, vožnja u motornom vozilu kojim upravlja umoran vozač svakako je rizična, te je tužitelj/putnik na stražnjem sjedalu u vozilu u konkretnom slučaju prihvatio rizik takve vožnje, a s tim u vezi dio svoje štete ima sam snositi. Nije od odlučne važnosti što se štetni događaj dogodio pri kraju vožnje a ne u njezinu početku, no valja imati u vidu da se umor vozača tijekom vožnje mogao samo povećati“.

Nitko nije imun na umor. Imajte to na umu. Zbog sebe i zbog drugih. Tako je malo potrebno za loš ishod, a gotovo čitav preostali život mogao bi biti prekratak za pronalaženje odgovora na pitanje, zašto nisam, a mogao sam. Odmorite. Donesite tu odluku na vrijeme.