Veza ispod Gibraltarskog tjesnaca: Tunel koji desetljećima ‘guta’ novac, a još nije postavljen ni kamen temeljac!

Dogovora Maroka i Španjolske nema, a pitanje je hoće li ga i biti...

Krajem 70-ih jačala je ideja izgradnje podvodnog tunela ispod Gibraltarskog tjesnaca koji bi fizičkim spajanjem Španjolske i Maroka spojio Europu i Afriku. Futuristička ideja za koju bismo, pogledamo li godinu u kojoj se nalazimo, mogli pomisliti da je definitivno davno odbačena. Ali nije. Nakon što su iz šapanjolske državne blagajne uplaćeni milijuni eura, državna tvrtka koja je dobila posao projektiranja tunela i dalje dobiva novac za realizaciju projekta koji je mrtav gotovo od samog početka, piše lainformacion.com. Španjolsko društvo za studije fiksne komunikacije (SECEGSA, pod Ministarstvom razvoja) i njegov marokanski pandan, SNED, osnovani su 1981. s ciljem zajedničkog proučavanja izvedivosti izgradnje tunele koji bi povezivao dvije obale udaljenee samo 14 km.

Prema studijama koje je prethodno provela SECEGSA, koja je čak stvorila eksperimentalnu galeriju u Tarifi, cijela bi konstrukcija imala udaljenost između stanica od 42 km, od čega bi 27,7 km bilo pod vodom (tunel se ne bi gradio na najkraćem dijelu tjesnaca zbog prevelike dubine, nego malo dalje), dosežući najveću dubinu od 475 metara. Ulazne i izlazne točke nalazile bi se u Tangieru (Maroko) i Punta Palomi (Španjolska). Od ideje i projekta nije se krenulo dalje pa i nema nekog konkretnog gradilišta. No između 2016. i 2021. godine SECEGSA je primila transfere u vrijednosti od 50.000 eura godišnje, ili ukupno više od 2 milijuna od španjolske središnje uprave. U 2022. godini Vlada je udvostručila godišnju investiciju na 100.000 eura, čemu je dodano još 750.000 eura za ažuriranje primarnog idejnog projekta tunela ispod tjesnaca.

Da stvar bude zanimljivija, ovaj tunel dobiva i europska sredstva. Ove 2023. studija pod nazivom Europa-Afrika fiksna veza u Gibraltarskom tjesnacu dobit će još 1,5 milijuna iz riznice. Mala cifra u usporedbi s 53 milijuna eura koliko je tvrtka dobila samo do 2011. godine, pokazuju podaci španjolskog El Confidenciala.

Isprva je tunel trebao služiti za olakšavanje prijevoza robe, ljudi, pa čak i zelenog vodika između dva kontinenta. Realnost je takva da bi, ako se izvede, ovaj tunel sadržavao i telekomunikacijske kabele između Maroka i Španjolske. Ali projekt nema budućnost, jer ni SECEGSA ni SNED nemaju dozvole za izvođenje ovog posla. Za sve to nužan je diplomatski dogovor s Marokom, zemljom s kojom je Španjolska ima puno uspona i padova. Nedavno je dovršena brza pruga do Tangiersa pa su nade u ozbiljniji razvoj projekta opet povećane. Trebat će još novca…