Dok je Prometna komisija Europske unije 2023. isključila ograničenje korištenja privatnih zrakoplova, brojni izvještaji o emisiji CO₂ pokušavaju skrenuti pozornost na ovaj veliki problem. Sektor turizma stvara oko jednu desetinu emisija stakleničkih plinova, a situacija se pogoršala s povećanjem turističke potražnje koja se dogodila prošlog ljeta (uz neselektivno korištenje privatnih zrakoplova). Kako bi riješio ovu situaciju, turoperator pod nazivom Intrepid Travel predložio je, nakon studije koju je naručila konzultantska tvrtka The Future Laboratory, izradu putovnice za emisije ugljika koja bi ograničila broj godišnjih putovanja avionom.
Što je emisijska putovnica? Riječ je o putnoj ispravi koja potvrđuje količinu ugljika koju je svaki putnik emitirao tijekom godine na temelju svojih letova, pa ako se prekorači, ta osoba ne bi mogla putovati do sljedeće godine. Prijedlog koji bi se, kažu, mogao provesti do 2040. godine i koji nastoji ograničiti pojedinačne emisije ugljika na 2,3 tone godišnje. To bi značilo ograničenje putovanja na oko 22.000 km godišnje, što baš i nije impresivna brojka i mnogi bi svoj bonus iskoristi na jednom povratnom putovanju.
Prosječni godišnji ugljični otisak osobe je blizu 4 tone, a ova ugljična putovnica ima za cilj smanjiti otisak za pola. Europska agencija za okoliš procjenjuje da emisije u zrakupo putniku iznose 285 g/CO₂ po kilometru. Za privatne zrakoplove je još gore: oni pet do 14 puta više zagađuju od komercijalnih aviona po putniku, procjenjuje nevladina organizacija Transport & Environment, i 50 puta više od vlakova. Studija Oxfama pokazuje da je 2019. najbogatijih 1% (77 milijuna ljudi) bilo odgovorno za 16% emisija u zračnom prometu. Više od svih emisija iz automobila i cestovnog prometa.
Letenje ukupno proizvodi oko 2,8% globalnih emisija stakleničkih plinova, ali cestovni zaslužan je za 18% globalnih emisija CO₂. Tek toliko da znate. Ideja o ograničenju putovanja zadire i u individualne slobode, a zračni prijevoznici sigurno neće biti oduševljeni.