Blagi hibridi: Kakva su iskustva s tim tipom vozila, kvare li se…
Blagi hibridi koriste poboljšane komponente, koje su zamišljene za veći broj radnih ciklusa i vlasnici nemaju potrebu isključivati iz rada start/stop sustave jer zapravo neće se ništa posebno uštedjeti na rezervnim dijelovima
HAK-ovog tehničkog savjetnika Marina Moravu pitali smo o iskustvima s blagim hibridima i on nam je dao kratko objašnjenje o funkcioniranju sustava i generalnoj pouzdanosti. Većina današnjih novijih vozila s dizelskim i benzinskim motorima su nerijetko blagi hibridi. U njihovom radu se ne mogu uočiti veće promjene, osim činjenice da vozila imaju start/stop sustav za isključivanje motora prilikom zaustavljanja automobila u vožnji. Najčešće prvi puta spoznajemo da vozilo ima blagi hibridni sustav kad se s vremenom pojavi potreba za zamjenu 12V baterije i tada je jasno da je potreba ugraditi bateriju koja nije samo za start/stop sustav već ima uz to i mogućnost rekuperacije električne energije kod kočenja vozila preko alternatora i ta tehnologija baterije je cjenovno skuplja za 30-50 % od osnovne baterije za vozila koje imaju isključivo start/stop sustav, a ne i blagu hibirdnu tehnologiju.
Spomenuti alternator također nije više osnovni alternator za isporuku električne energije mreži vozila nego sad ima i mogućnost pokretanja motora preko istog remena i može raditi kao starter motora, kao elektromotor, pa uz će se, uz pokretanje motora u određenom režimu rada, uključiti kao pojačivač okretnog momenta motoru, a može i u određenim trenucima rekuperirati u akumulator energiju kočenja vozila. Sam remen je također pojačan jer sad preko njega izvršavamo više kombiniranih radnji. Ovakav tip rješenja u vozilima dolazi s većim i drugačijim alternatorom i starterom u jednom te pojačanim remenom. Kad nastupe redovna trošenja ili kvarovi to će stvarati i veći trošak nego nekad.
Danas imamo i 48V blage hibride koji imaju 12V bateriju za mrežu vozila i dodatnu 48V bateriju za hibridni pogon i još nešto veći i složeniji kombinirani generator starter hlađen rashladnom tekućinom kako bi određena oprema vozila mogla raditi duži period nakon zaustavljanja vozila, odnosno do ponovne potrebe za pokretanjem motora. Taj tip blagog hibrida daje bolje rezultate u smanjivanju emisije ispušnih plinova i potrošnje, ali s vremenom, kad se veći broj komponenti istroši stvara se i trošak prilikom popravka. Sustavi s 48V imaju složeniju električnu mrežu pa će se popravci ovog tipa hibrida teže i rjeđe provoditi u neovisnim servisima.
Navedeni blagi hibridi koriste poboljšane navedene komponente, koje su zamišljene za veći broj radnih ciklusa i vlasnici nemaju potrebu isključivati iz rada start/stop sustave jer zapravo neće se ništa posebno uštedjeti na rezervnim dijelovima. Kod blagih hibrida primarno se za pogon se koriste motori s unutarnjim sagorijevanjem koji više ne prolaze neke veće razvojne faze te su se cijeli sustavi pokazali pouzdanima u vožnji. No redovno održavanja ovakvih automobila je skuplje.