Mrtvi kutovi vozila su oni u kojima se nalaze drugi sudionici u prometu, a da ih ne možete vizualno otkriti u vašem vidnom polju ili pomoću retrovizora. Svatko vozilo ih ima, a zbog svoje opasnosti jedna su od najvećih prijetnji svim vozačima. Zapamtite da, kada vozite, vaš vid ne može pokriti svih 360 stupnjeva. Bilo da se vozite automobilom, motociklom ili kombijem, uvijek postoje mrtvi kutovi koje ne kontrolirate s posljedičnim rizikom od nesreće (posebno kada nas druga vozila pretječu ili se želimo bočno pomaknuti u drugu traku), piše španjolski autoklub RACE.
Čak 90% informacija koje dobivate iz okoline dolazi preko vida, stoga je on neophodan u vožnji. Premda vam pomažu retrovizori, unutarnji i vanjski, neminovno će biti područja na kojima nećete imati maksimalni pregled i na koja treba obratiti posebnu pozornost kako bi se rizici maksimalno smanjili. Konkretno, mislimo na bočne i stražnje dijelove vozila.
Znati gdje se mrtvi kutovi nalaze od vitalne je važnosti za izbjegavanje sudara s drugim sudionicima u prometu u slučaju lijevog ili desnog skretanja s vozilom ili mijenjanja prometnog traka. Mjera opreza koja je posebno važna ako vozite malo vozilo kao što je moped, motocikl ili bicikl. Kod cestovnih vozila, osim mrtvih kutova koje na vidimo služeći se retrovizorima, tu su i područja smanjene vidljivosti iza A nosača, odnosno prednjih stupova na vozilima s lijeva i desne strane. Nerijetko nam i unutarnji retrovizor zaklanja vidljivost sprijeda.
Najčešći mrtvi kutovi u vozilima
Automobil
Kombi
Autobus
Savjeti za bolju kontrolu mrtvih kutova
– Prvo pravilo prije nego što krenete u vožnju je dobro namjestiti sjedalo i retrovizore
– Bočni retrovizori smanjuju mrtve kutove pa pri njihovom podešavanju provjerite vidite li samo kraj vašeg vozila (minimum za prostornu referencu). Što manji dio svog vozila vidite, to je veće vidno polje
– Prije izvođenja bilo kakvog manevra, unaprijed upozorite ostale korisnike signalizirajući to žmigavcima. Posebnu pozornost obratite prilikom vožnje kroz kružna raskrižja te prilikom pretjecanja ili mijenjanja traka, jer je tamo najveća opasnost od sudara zbog mrtvog kuta.
– Jednostavna gesta poput blagog okretanja glave pomoći će vam da budete sigurni da nema vozila koje vozi paralelno i da možete sigurno skrenuti u drugi prometni trak. Važno je ove geste izvesti brzo i bez promjene smjera vozila
– Dobar vozač mora znati gdje su mrtvi kutovi pojedinih vozila (poput kamiona), stoga je najbolji savjet da se izbjegavate nalaziti na tim točkama, osobito motociklisti i mopedi, jer zbog manjeg volumena lako mogu proći nezapaženo
Kako bi izbjegli mrtve kutove, proizvođači nude sustave pomoći u vožnji. Sustav je poznat kao detektor mrtvog kuta, BLIS (Blind Spot Information System). Njegova misija je identificirati prisutnost vozila sa strane, posebno u mrtvim kutovima, i upozoriti vozača zvučnim ili svjetlosnim signalom u retrovizoru ili putem vibracija na upravljaču i tako izbjeći sudar. Drugi sustavi pomažu vozaču pri vožnji unatrag ili pri parkiranju, kao što je pomoć za vožnju unatrag ili sustavi koji pomažu pri sigurnom parkiranju.