Za prekršaje iz Zakona o sigurnosti prometa na cestama a kojima je izazvana prometna nesreća samo s materijalnom štetom, kaznit će se počinitelj prekršaja novčanom kaznom propisanom za taj prekršaj uvećanom za iznos od 130,00 eura. No, ukoliko je riječ o prometnoj nesreći u kojoj ima ozlijeđenih osoba, stvari se mijenjaju na gore, dakako, kaznit će se počinitelj prekršaja novčanom kaznom propisanom za taj prekršaj uvećanom za iznos od 260,00 eura.
Lako zamisliva situacija, vozite, niste pod utjecajem alkohola, vozite propisanom brzinom, nemate mobitel u rukama, ali možda ne poznajete cestu, ne procijenite dobro zavoj i sletite. Srećom sami ste u vozilu, samo je vaše vozilo oštećeno. Da vozili ste dozvoljenom, ali ne i prilagođenom brzinom, to su dvije različite stvari, kaže zakon! Znači u stilu, sam vozio, sam sletio! I znate kako naši ljudi to percipiraju, sad je jedina briga vozaču da mu ne naiđe policija, da je netko ne zove. Svakom se negdje vrti film ako dođe policija, sigurno će mi utvrditi neki prekršaj ako ništa drugo onaj prema kojem brzinu kretanja vozila nisam prilagodio osobinama i stanju ceste, vidljivosti, preglednost i eto kazne za to, a slijedi i financijski dodatak u eurima za prometnu nesreću.
Zakon definira prometnu nesreću kako događaj na cesti, izazvan kršenjem prometnih propisa, u kojem je sudjelovalo najmanje jedno vozilo u pokretu i u kojem je najmanje jedna osoba ozlijeđena ili poginula, ili u roku od 30 dana preminula od posljedica te prometne nesreće, ili je izazvana materijalna šteta.
A što nije prometna nesreća? Zakon je našao za potrebno dati i odgovor na to pitanje i to doslovno. Nije prometna nesreća kada je radno vozilo, radni stroj, motokultivator, traktor ili zaprežno vozilo, krećući se po nerazvrstanoj cesti ili pri obavljanju radova u pokretu, sletjelo s nerazvrstane ceste ili se prevrnulo ili udarilo u neku prirodnu prepreku, a pritom ne sudjeluje drugo vozilo ili pješak i kada tim događajem drugoj osobi nije prouzročena šteta. Nije to bez veze. Osobito u doba poljoprivrednih radova. Kada traktor na nerazvrstanoj cesti sleti, udari u neku prirodnu prepreku kojih po prirodi stvari u prirodi ne bi trebalo manjkati, prevrne se. U ovom slučaju to nije prometna nesreća. To dakle vrijedi samo za radno vozilo, radni stroj, motokultivator, traktor ili zaprežno vozilo ukoliko su ispunjeni i svi drugi uvjeti.
Dakle, vozači u načelu ako su sami samo sebe oštetili, nastoje ostati u ilegali, kako bi financijski udar bio što manji ili da bi ga se posve izbjeglo. Nitko ništa vidio, nitko ništa čuo, izvuku se sami, u tišini doma svoga analiziraju situaciju i zahvaljuju što je dobro sve što se dobro završi. Automobil će se već popraviti. Nastala je materijalna šteta na njemu. Međutim, ako u opisanoj situaciji u kojoj sudjeluje samo jedno vozilo u kojem je makar samo vozač koji je bio sam u vozilu ozlijeđen, stvari se malo modificiraju. Uozbiljuju! Ima i onih koji su pod prijetnjom novčane kazne dužni prijaviti prometnu nesreću. Naime, ako je zdravstvena ustanova obaviještena o prometnoj nesreći ili je primila na liječenje osobu ozlijeđenu u prometnoj nesreći, dužna je o tome odmah obavijestiti policijsku upravu, odnosno policijsku postaju na čijem se području dogodila prometna nesreća. Što vam se dogodilo? Imao sam prometnu, sletio sam s ceste! Naravno da će prijaviti, zdravstvenoj ustanovi prijeti novčana kazna od 660,00 do 1990,00 eura ako to ne učini a za odgovornu osoba (liječnik) u zdravstvenoj ustanovi i liječnika u privatnoj praksi kazna od 190,00 do 660,00 eura.
Sad smo sve karte stavili na stol. Iznijeli podatke. No, što je kad biciklist padne s bicikla? Što ćemo s njim? Kazna? Prekršaj? Bicikl nije obuhvaćen onim izuzetkom: radno vozilo, radni stroj, motokultivator, traktor ili zaprežno vozilo! No bicikl jest vozilo, a podsjetimo se definicija prometne nesreće počinje riječima: događaj na cesti, izazvan kršenjem prometnih propisa, u kojem je sudjelovalo najmanje jedno vozilo u pokretu..! Cesta, vozilo u pokretu, kršenje prometnih propisa, ozlijeđeni, poginuli, materijalna šteta! To su bitni elementi. Ukoliko su ostvareni u slučaju bicikla, tj. vožnje bicikla, kažnjava se! Naravno! Može li biti izrečena kazna biciklisti zbog vožnje neprilagođenom brzinom. Kako ne bi mogla! Biciklistima također kazna može biti povećana za iznos koji zakon propisuje za prekršaj kojim je izazvana prometna nesreća s materijalnom štetom, odnosno ozlijeđenom osobom! Dakle, otklonimo sumnje, biciklist se vozi, padne, ozlijedi, teško ozlijedi, a doista ozlijede od pada s bicikla mogu biti i te kako teške, a onda još zaradi kaznu zbog prometnog prekršaja i povećaju mu je jer je riječ o prometnoj nesreći s ozlijeđenom osobom, iako je jedina ozlijeđena osoba on sam? Može li! Naravno da može, prometne nesreće i kazne zbog istih nisu rezervirane samo za vozače motornih vozila, ima tu prostora i za bicikliste! Odmah da otklonimo upitnik iznad glave, motorna vozila u prometu moraju imati po dvije pločice! Ukoliko ih ne moraju imati, nije riječ o motornom vozilu. Mnogi bi rekli, to vam je najjednostavnije objašnjenje što je što, a što nije.
Kako to u praksi izgleda kažnjavanje vozača bicikla koji sam padne s bicikla, sam se teško ozlijedi i u istom tonu, tako osamljen dobije novčanu kaznu zbog neprilagođene brzine koju mu još povećaju zbog činjenice da je riječ o prometnoj nesreći u kojoj je on sam sebi prouzročio tešku tjelesnu ozljedu? Odgovor mogu dati samo sudovi svojim presudama, jednu takvu donio je 27. 8. 2024. Općinski sud u Vinkovcima, Stalna služba u Županji (Pp-1069/2024-5). Njome je novčana kazna izrečena vozaču električnog bicikla koji je tim biciklom izazvao prometnu nesreću u prometu na cesti, na način da je ušao vozilom u kružni tok, a da tom prilikom, kako kaže presuda nije prilagodio brzinu kretanja vozila osobinama i stanju ceste (kružni tok prometa, kolnik mokar) atmosferskim prilikama (oblačno, kiša padala neposredno prije) tako da vozilo može pravodobno zaustaviti pred svakom zaprekom koju u konkretnim uvjetima može predvidjeti, odnosno da može pravodobno postupiti prema prometnom pravilu ili znaku. Tom prilikom je došlo do proklizavanja kotača navedenog bicikla te pada okrivljenika s istog na lijevu bočnu stranu a biciklist je zadobio tešku tjelesnu povredu. Okolnost što je biciklist u obrani iznio da tom prometnom nesrećom nije ugrozio nikog osim sebe samog i što je zbog padanja lagane kišice eto izgubio nadzor nad biciklom zbog čega je i pao i teško se povrijedio, nije dovela do oslobođenja od novčane kazne. Prometna je to nesreća s teško ozlijeđenom osobom! Nema veze što je „samo“ riječ o biciklu i što se „samo“ biciklist koji je pao s tog bicikla teško ozlijedio, kao što vidite kazne za vožnju neprilagođenom brzinom nisu rezervirane samo za vozače motornih vozila.