Što učiniti kad se ugase digitalna instrumentna ploča ili infotainment? Je li ”blackout” ekrana razlog da odmah prestanemo s vožnjom? Jedno od pitanja svakako je i pomaže li ugradnja (samo) originalnih ili u obzir dolaze i zamjenski ekrani. U novije je vrijeme kupnja rezervnih dijelova postala prava pustolovina, možete čekati i mjesecima pa kao alternativa dolazi u obzir i zamjenski ekran, ali pitanje je hoće li ga centralna jedinici vozila u potpunosti prihvatiti i hoće li funkcionirati baš sve značajke koje se kontroliraju preko ekrana koji su sve veći i sve moćniji.
U posljednjem desetljeću naglo je porastao broj automobila kod kojih su fizičke tipke i prekidači gotovo pa nestali iz kabine, a ulogu su preuzele virtualne tipke na ekranima. Nema više niti kazaljki i raznih lampica iza kola upravljača. U tom slučaju možete imati izuzetno ozbiljan problem, a ne samo vruću stražnjicu ako je prije kvara ekrana bilo pokrenuto grijanje sjedala.
Virtualne komande vozačima nisu nimalo drage, ali ih obožavaju dizajneri koji u kabini mogu stvoriti fluidniji dizajn, bez vizualnog prekida kakvog za oči stvaraju okrugli prekidači. Manji broj prekidača u kabini i za proizvođače znači više ”peneza” na računu. Može to utjecati i na sigurnost u prometu, dok u vožnji po neravnoj prometnici pokušavate prstom pogoditi plus tipku za ventilaciju. Međutim, nešto ćete barem i pogoditi, ako je ekran ispravan. Što ako se pokvari, kako ćete vidjeti iza vozila, bez kamere na koju su se mnogi naviknuli kroz godine, znate li kojom se brzinom vozite, što ako se upali kakvo upozorenje, koliko imate goriva ili baterije za nastavak putovanja, kolika je temperatura motora? Kod rijetkih brendova je u današnje vrijeme multimedija ograničena samo na radio, navigaciju, neke beznačajne postavke (osvjetljenja i slično) i spajanje s telefonom.
Dogodi li se kvar ekrana, prva stvar koju treba napraviti je ugasiti motor, otvoriti vrata i zatvoriti ih te zaključati, što će prisiliti sve potrošače u vašem automobilu da se isključe, uključujući rasvjetu kabine, prednja svjetla i zaslon infotainmenta. Pričekajte nekoliko minuta prije ponovnog pokretanja motora. Iako se ne čini izgledno, ponekad će pomoći i samo čišćenje ekrana odgovarajućim sredstvom i mekom krpom od mikrovlakana, a posebno sve obrišite po kutovima. Možda je zbog masnoće ili mrlje od soka koji je u vožnji pao na ekran došlo do neke pogreške. Razlog problema može proizaći i iz nekompatibilnosti između vanjskih uređaja (poput pametnih telefona) i sustava vozila. Odjavite spojeni telefon, izvadite spojeni USB stick.
Pomoći može i reset sustava (kod nekih proizvođača je potrebno držati pritisnutu power tipku od 10 do 20 sekundi, što će dovesti do resetiranja multimedijskog sustava). Pričekajte nekoliko minuta i zatim ponovno pokrenite operativni sustav.
Razlog prekida rada može biti i osigurač pa provjerite u uputama njegovu poziciju i ispravnost, ako imate bilo kakvo predznanje, a možda je loš spoj u pitanju.
Ako je riječ o hardverskoj neispravnosti, potrebno je posjetiti ovlašteni servis. Pojedini proizvođači kažu kako prekid rada ekrana ne mora biti razlog da se odmah prekine vožnja, ali izostanak ključnih informacija o vozilu poziva na pojačanu budnost i neizostavan posjet servisu ako samopomoć ne uspije.
U slučaju poteškoća sa sustavima savjet je zaustavljanje vozila jer je sigurnost putnika na prvome mjestu. Nakon što je vozilo zaustavljeno na sigurnom i uočljivome mjestu, kontaktirajte pozivni centar – u pojedinim vozilima postoji tipka za direktan kontakt. Stručnjaci iz pozivnog centra raspolažu najnovijim sustavima te su kod pojedinih vozila u mogućnosti napraviti on-line dijagnostiku vozila na daljinu i temeljem uvida u trenutno stanje vozila vlasniku prenijeti informacije o daljnjim koracima. Dakle, prvi odabir je on-line popravak na daljinu (ako je moguć), a kao alternativa kupcu može se osigurati prijevoz do najbližeg ovlaštenog servisa.
Najveći problem ”blackouta” instrumentne ploče leži u tome što vozač više ne vidi kojom brzinom vozi niti vidi upozorenja koja mu šalje vozilo pa bi mogao voziti prebrzo. Kod većine vozila nema drugih tehničkih razloga zašto bi se zaustavilo vozilo. Kad se dogodi ”blackout” multimedijskog sustava, više ne rade navigacija, radio ni klima, zbog čega se također može nastaviti vožnja, iako nije toliko ugodna.
Treba reći i kako na isti način problemu treba pristupiti ako je riječ o analognim instrumentima, a njih već nekoliko godina pojedini proizvođači više niti ne ugrađuju u svoje modele. I dok se kod nekih proizvođača postavke za vožnju kontroliraju na središnjem infotainment LED ekranu, postoje i oni koji sve te bitne postavke smještaju na ekran iza kola upravljača. Taj se ekran pokazao pouzdanijim i rjeđe se kvari, saznajemo od domaćih zastupnika.
U današnjim vozilima imamo minimalno dva ekrana, pa ako se ugasi središnji multimedijski ekran, najvjerojatnije će drugi ekran raditi jer su to različita računala. Sreća u nesreći može biti i da ekran nije pokvaren, nego je automobil potrebno odvesti u servis u kojemu stručnjaci svojim dijagnostičkim alatima imaju i neke druge dodatne mogućnosti resetiranja. Servis u kratkom roku može napraviti reprogramaciju vozila i ukloniti pogrešku. Pogreška može biti aktivna ili se povremeno javljati.
Nadalje, kod nekih se proizvođača vozila ne može niti očekivati problem jer je infotainment potpuno samostalan sustav i vožnja se nastavlja bez problema. Treći pak proizvođači ipak i dalje imaju klasične instrumentne ploče, s analognim (nazovimo ih normalnim) pokazivačima te s komandama klime na tipke i potenciometre. Koliko god se to činilo zastarjelim, kod takvih se vozila ne može dogoditi ”blackout” pa zbog toga takva vozila nikad neće morati stati.
Ovo je problem s kojim će se sve više vozača susretati kako njihova vozila stare. Uz pokvareni ili crni ekran moguće su i neke druge situacije poput zamrznutog ekrana ili kad se na ekranu ništa ne prikazuje, uz dostupno pozadinsko osvjetljenje. Tad je najvjerojatnije problem u pozadini, a ne direktno u ekranu. Može otkazati i površina na ekranu koja reagira na dodir. Može se dogoditi pikseliziran prikaz slike, mutna slika ili neko izobličenje na ekranu te se zbog toga ne može koristiti. Događa se i da ”touch” dio nije precizan te se pritiskom na jedno mjesto aktivira nešto sasvim drugo. Tad je potrebno obaviti kalibriranje ekrana. Može se dogoditi da ekran uzvraća vibracijom na dodir, ali nema nikakve reakcije, a to upućuje na kvar operativnog sustava. Poznati su slučajevi da na ekranu ne radi određeni broj piksela, što ponovno zaziva odlazak u servis i zamjenu ekrana novim. Postavlja se i pitanje troška zamjene ekrana, na čiji će račun to ići. Ako vlasnik ne želi potrošiti do nekoliko stotina pa i tisuća eura, bit će potrebno dokazati kako nije riječ o kvaru prouzrokovanom korištenjem, nego o tvorničkoj pogrešci ili nečem drugom.
U novije vrijeme se na ekranima u vozilu uglavnom koristi kapacitivna tehnologija dodira (kao na pametnim telefonima od 2007. godine), a to znači da na ekranu postoji određeni mali napon i uspostavom kontakta zatvara se strujni krug i tako ”ekran zna” što želite učiniti. Stariji (i neki jeftiniji) modeli automobila koriste rezistivnu tehnologiju kod koje je potreban fizički pritisak, a ne samo lagani dodir po površini ekrana. Rezistivni su ekrani precizniji ako se na njima koristi stylus olovka, ali su neprecizni za korištenje prstima pa na takvim ekranima ikone moraju biti puno veće nego na kapacitivnim.