Važan zaključak s najvećeg europskog tržišta: Subvencije za električne automobile često su koristili imućniji građani!

Istočnonjemačke savezne pokrajine manje su sudjelovale u programu subvencija

Njemačka vlada subvencionirala je gotovo 2,2 milijuna električnih i za njih platila oko 10,2 milijarde eura. To pokazuje izvještaj koje je na stranicama Ministarstva gospodarstva objavio ministar Robert Habeck (Zeleni) o učinku Programa financiranja koji je uveden 2016., a u prosincu 2023. naglo prekinut. Zbog trenutno slabe prodajne električnih automobila, vodeća stranka u koaliciji SPD, Savezno vijeće i nekoliko proizvođača kao što su Volkswagen ili Opel pozivaju na povrat subvencija, piše Der Spiegel.

Subvencije su ukinute prošle godine zbog manjka sredstava u proračunu. Već tada je Ministarstvo gospodarstva procijenilo ukupne troškove za državu na oko deset milijardi eura. Evaluacija, koju je naručilo Ministarstvo gospodarstva, a pripremili su je Karlsruhe Fraunhofer institut za istraživanje sustava i inovacija i konzultantska tvrtka Technopolis, ne poriče ovaj uspjeh, ali ga kontekstualizira.

Od subvencioniranih automobila, 1,4 milijuna je isključivo na baterijski pogon, a 475 na vodikove gorive ćelije, ostatak su plug-in hibridi s dodatnim motorom s unutarnjim izgaranjem. Subvencionirana vozila smanjit će klimatski štetne emisije CO2 u njemačkom prometu za 44 milijuna tona tijekom 15-godišnje uporabe. Međutim, korist za klimu niža je od prvotno očekivane i ne može se u potpunosti pripisati subvencijama.

To je uglavnom zbog takozvanog take-away efekta: ankete su pokazale da bi između trećine i polovice korisnika subvencija kupilo električne automobile čak i bez državne subvencije. Uostalom, taj je učinak manji s njemačkom kupovnom premijom nego sa sličnim subvencijama u usporedbi s drugim državama. Trošak državnog proračuna po toni izbjegnutog CO2 iznosio je 318,52 eura. Za usporedbu, na europskoj burzi CO2 za energiju i industriju trenutno se trguje emisijskim kreditima za oko 65 eura po toni. Fnanciranje je pokrenulo ulaganja od gotovo 49,5 milijardi eura, ali jedva da je poboljšalo konkurentsku poziciju njemačke automobilske industrije.

U izvještajuje je utvrđena i socijalna struktura primatelja premija, bilo da se radi o privatnim kupcima ili korisnicima službenih automobila. Čak 71 posto bili su muškarci, što je na razini cijelog tržišta novih automobila. No, istodobno su autori uočili jasnu nejednakost u korist ljudi s natprosječnim primanjima. Oko 30 posto živjelo je u kućanstvima s više od 6000 eura neto mjesečno. Samo petina korisnika subvnecija živjela je u višestambenim zgradama. Istočnonjemačke savezne pokrajine manje su sudjelovale u programu subvencija.