Ima čovjek urednu policu obaveznog autosiguranja, došlo je do prometne nesreće, zabio se u drugo vozilo ispred sebe, kočio je, ali kočnica nije funkcionirala kako treba i eto, ne treba mnogo za nesreću. Na prvi pogled ništa strašno. Razmijenili su se podaci, oštećena osoba obratila se njegovom osiguravajućem društvu, oni su isplatili štetu i činilo se, sve pet! Tome police osiguranja uostalom i služe. Međutim, klupko se krenulo raspetljavati u neželjenom pravcu. Rekli bi neki, papiri nisu štimali! U trenutku prometne nesreće, vozilo je imalo važeću policu osiguranja, ali prometna dozvola je istekla. Samo za jedan dan, ali istekla. Naime, dan ranije, posljednjeg dana važenja prometne dozvole nije se prošlo na tehničkom pregledu. Znate ono, pao sam na tehničkom! Meni se činilo sve u redu, ali na redovnom tehničkom se utvrdilo da postoje nedostaci na kočnicama, policu imam, pokriven sam osiguranjem, a kočnice ću riješiti u najkraćem roku i onda ponovno na tehnički. Međutim, prije nego su se kočnice riješile i ponovno pristupilo tehničkom pregledu, eto nesreće i to zbog čega, zbog kočnica. I tu na scenu stupa zakonska odredba. Zakonom o obveznim osiguranjima u prometu propisano je kako osigurana osoba gubi prava iz osiguranja između ostalog, ako je šteta nastala zbog toga što je vozilo bilo tehnički neispravno a ta okolnost je vozaču vozila bila poznata a to za posljedicu ima da društvo za osiguranje koje je isplatilo oštećenoj osobi štetu ima pravo od osobe koja je odgovorna za štetu nadoknaditi isplaćene iznose štete, kamate i troškova i to do iznosa 12 prosječnih neto plaća prema zadnjem službenom izvješću Državnog zavoda za statistiku. Dakle, vaše osiguravajuće društvo namiri štetu oštećenom, onom iz prometne nesreće do koje je došlo zbog problema s kočnicama i onda od vas kao odgovornog za štetu traži novac! Zašto, kad imate policu? E pa zato jer je vozilo bilo tehnički neispravno a vama je ta okolnost bila poznata. Naravno da vam je bila poznata kad upravo zbog nedostatka na kočnicama niste prošli na tehničkom pregledu. To je ta zabluda, nema veze što sam vraćen zbog nedostataka na tehničkom, bitno je da sam pokriven osiguranjem, imam policu! Ma ne nemojte. Ima veze i te kako! Znate taj stav, a što znači ako je prometna istekla samo za jedan ili par dana? Osiguranje imam! Znači! Što uopće takvi radite u prometu? Nije dopušteno! Kako nije? E pa tako piše u zakonu. Motorna i priključna vozila smiju sudjelovati u prometu na cesti ako su registrirana i ako imaju važeću prometnu dozvolu. Imate prometnu? Je li vam vozilo registrirano? O obaveznom autoosiguranju da se i ne govori! Što radite uopće na cesti, ako sve traženo nije ispunjeno. Riskirate? Nije pametno!
Prema stavu suda (Općinski prekršajni sud u Zagrebu Pp-6558/2021) u situaciji kada se vozilom upravlja iako je za njega istekao rok važenja prometne dozvole, budući ono nije tehnički ispravno zbog problema s kočnicama čime postoji opasnost po druge sudionike u prometu radi se o opasnom prekršaju! Zna se dogoditi da su okrivljenici koje se kažnjava zbog upravljanja vozilom kojem je istekao rok važenja prometne dozvole, zaposlenici koji upravljaju vozilom u vlasništvu poslodavca koji ih je uputio, naložio im da upravljaju takvim vozilom ili ih možda poslao da „skoče“ s vozilom na servis kako bi se otklonio nedostatak zbog kojeg se nije prošlo na tehnički ili da takvo vozilo „samo“ odvezu na tehnički. Time se dakako, kao vozači koji upravljaju vozilom kojem je isteklo važenje prometne, izlažu opasnosti da budu kažnjeni jer su kao vozači upravljali vozilom kojem je isteklo važenje prometne! Što ako istaknete obrani u prekršajnom postupku da niste gledali u prometnu dozvolu vozila svoje firme, a i niste vlasnik tog vozila, samo ste vozili po nalogu. Sud je ovom gore navedenom predmetu doslovno iznio svoj stav o tome: „ako je okrivljenika netko iz pravne osobe, koja je vlasnik vozila uputio da upravlja vozilom unatoč isteklom važenju prometne dozvole, neka snosi i posljedice, odnosno plati kaznu za okrivljenika“! No, samo da znate presuda glasi na vozača, a kako će se on poslije zbog toga obračunati s poslodavcem koji ga je navukao na tanak led, nije u domeni prekršajnog suda. Okrivljenik, vozač, morao je znati da mora provjeriti vrijedi li prometna dozvola prije nego što se vozilom uključio u promet, jer je, ponovimo, zakonskom odredbom propisano da motorna i priključna vozila smiju sudjelovati u prometu na cesti ako su registrirana i ako imaju važeću prometnu dozvolu. Dva su zakona od ključnog značaja Zakon o obveznim osiguranjima u prometu i Zakon o sigurnosti prometa na cestama, uvjete iz oba morate ispuniti!