Proizvođači baterija za električna vozila koji se oslanjaju na kineske komponente riskiraju da im uskrate milijardu eura subvencija Europske unije jer je cilj potaknuti vlastitu proizvodnju i lance opskrbe. Europska komisija je objavila da će favorizirati projekte koji se ne oslanjaju na katode, anode i aktivne materijale iz Kine. Također će zahtijevati prijenos znanja i iskustava: novi patenti koji proizlaze iz tih subvencioniranih projekata morat će se registrirati u državama članicama EU.
U druge dvije inicijative objavljene 3. prosinca za financiranje net-zero tehnologija i vodikovih projekata, EU je također uključio kriterije koji bi koristili domaćim proizvođačima. Taj je potez u skladu sa širim političkim prioritetom da se proizvodnja zadrži u Europi.
– Sva tri poziva uključuju nove kriterije otpornosti za poticanje europske industrije – rekla je Teresa Ribera, nova izvršna potpredsjednica Komisije zadužena za energetsku tranziciju.
– Poziv za baterije i dražba banke vodika također će uključivati posebne kriterije otpornosti kako bi se Europa zaštitila od ovisnosti o jednom dobavljaču.
Na aukciji vrijednoj 1,2 milijarde eura s ciljem poticanja proizvodnje vodika, pobjednički projekti morat će ograničiti nabavu elektrolizatora iz Kine na najviše 25 posto ukupnog kapaciteta, u skladu sa smjernicama objavljenim ranije ove godine. Ovo je zanimljiva stavka jer govori da Europska komisija sve ozbiljnije shvaća vodik kao alternativu. U okviru poziva od 2,4 milijarde eura za financiranje tehnologija s nultim neto troškovima, kriteriji odabira uključuju procjenu mogu li projekti smanjiti nabavu kritičnih sirovina ili komponenti iz zemalja o kojima ovisi EU.
Sad je napokon EK procijenila da se europske države previše oslanjaju na Kinu…