Svakom je njegova muka najteža! O prometnim mukama i nedaćama, napisani su traktati od onih najbenignijih koji se tiču čekanja u nepreglednim kolonama do onih koji se odnose na nesreće s tragičnim posljedicama. Kada se sporne prometne situacije i nesreće već dogode trebalo bi uvijek imati u primisli da i od goreg može gore kao i da na žalost, jedna nesreća gotovo nikad ne dolazi sama. Znaju se tu naslagati dvije, tri u neželjenom nizu.
Doista stalno treba imati na umu da je motorno vozilo opasna stvar ali i da ste na prometnici potencijalna meta drugim vozilima. Nalet se dogodi u trenu, s lijeva, s desna i najčešće, iza. Tada je potrebno učiniti sve da se bude vidljiv! Od benignog zgužvanog lima u prvoj nesreći do teških ozljeda i smrtnih posljedica do kojih može doći zbog naknadnih naleta na vozilo nesreći, tako je kratak put. Sekunde su u igri. Ukazujte svim raspoloživim, legalnim i legitimnim sredstvima na svoje postojanje i poziciju, skrenite pažnju na sebe kako bi izbjegli najgore. Upaliti odmah, sva četiri pokazivača smjera, žmigavca daleko je važnije od hvatanja mobitela i upućivanja poziva za pomoć. Pazite da pri izlasku iz vozila ne stradate! Nesreće se događaju. Udarili u nekog ili nešto, a kako nakon toga spriječiti da netko još ne udari u vas?
Lako je raspolagati teoretskim znanjima u toplini svoga doma. Ništa jednostavnije nego u takvim uvjetima suhoparno izdeklamirati zakonsku odredbu prema kojoj je vozač koji je zbog neispravnosti na vozilu, prometne nesreće ili drugoga opravdanog razloga prisiljen vozilo zaustaviti na kolniku, dužan za vrijeme kretanja izvan vozila označiti se reflektirajućim prslukom, poduzeti sve mjere da zaustavljeno vozilo ne dovede u opasnost druga vozila te vozilo odmah ukloniti s kolnika.
Netko je udario vas, zarotirali ste se u tom srazu, prešli na suprotnu stranu. Što ako još netko naleti na vas, ne očekujući takvo zbivanje na prometnici? Kako izaći iz vozila? Kako zaštiti sebe i druge u onim prvim trenucima izlaska iz vozila u takvim situacijama? Koliki su nastradali u tim minutama koje slijede? Dogodilo se mnogima, izišli su van, živi, zdravi a onda je netko u punoj brzini naletio na njih, ne očekujući ih zaustavljene na sred ceste. Stradavali su ljudi i u nastojanju da tako zaustavljeni iz prtljažnika izvuku reflektirajući prsluk, sigurnosni trokut! Imate toliko stvari pa i nepotrebnih u vozačkoj kabini, nađite mjesta i za reflektirajući prsluk, može biti spasonosno. Da, kada se dogodi prometna nesreća to je šok, nastupa nevjerica, no prve minute su ključne i za vas i za druge. Pazite da ne budete nezaštićena, neočekivana meta i prepreka na prometnici!
Preuveličavamo li nepotrebno stvari, radimo li od buhe slona? Ni slučajno! Na što se točno misli? Na situaciju koja je primjerice, očita iz činjeničnog supstrata presude Županijskog suda u Varaždinu Stalna služba u Koprivnici (Gž-1424/2021-2) odnosno presude Općinskog kaznenog suda u Zagrebu Ks-161/10. Na prvi pogled ne odveć neobičan događaj, došlo je do pražnjenja guma zbog čega vozač zaustavlja svoje vozilo na kolniku. Na mjestu na kojem je prema stajalištu vještaka a s obzirom na uličnu rasvjetu i preglednost bio uočljiv drugim sudionicima u prometu i to na udaljenosti od 100 m, u odnosu na mjestu gdje je vozilo zaustavljeno, i još s upaljena četiri pokazivača smjera. Vozač izlazi iz automobila kako bi uzeo trokut radi označavanja mjesta zaustavljanja. To je dužnost vozača, piše u zakonu. U trenu dok je tijelom nagnut nad otvorenim bunkerom (termin iz presude) svog vozila, na njega nalijeće drugo vozilo, vozačica pod utjecajem alkohola (1,97 g/kg). Posljedice strašne. Višestruke teške ozljede, obostrana amputacija nogu, operacije radi prekrivanja oba bataljka, boravak u invalidskim kolicima ili krevetu. Kada spoznate tu težinu daljnje sudbine čovjeka koji je nastradao u namjeri da posegne za sigurnosnim trokutom i reflektirajućim prslukom, postaje irelevantna spoznaja da je vozačica koja je skrivila tu nesreću osuđena na kaznu zatvora u trajanju od jedne godine uvjetno i da je mjesto nesreće bilo dobro osvijetljeno i pregledno te je vozilo bilo označeno sa sva četiri pokazivača smjera i vidljivo najmanje 100 m prije mjesta samog naleta. Krenulo je ne odveć strašno, od obične prazne gume.
Da, zakon je jasan u slučaju zaustavljanja ili parkiranja na javnoj cesti izvan naselja vozač je dužan, uvijek kad za to postoji mogućnost, zaustaviti ili parkirati vozilo izvan kolnika, odnosno na traci namijenjenoj za vozila u kvaru. Vozač koji je zbog neispravnosti na vozilu, prometne nesreće ili drugoga opravdanog razloga prisiljen vozilo zaustaviti na kolniku dužan je za vrijeme kretanja izvan vozila označiti se reflektirajućim prslukom, poduzeti sve mjere da zaustavljeno vozilo ne dovede u opasnost druga vozila te vozilo odmah ukloniti s kolnika. Kazna trivijalnih 30 eura, a posljedice mogu biti strašne.
Pazite na sebe. Zakon kaže, poduzeti sve mjere da zaustavljeno vozilo ne dovede u opasnost druga vozila, a što je s vama? Palite sva četiri. Sva četiri pokazivača smjera, odmah i bez zadrške. Nakon toga reflektirajući prsluk. Imate toliko stvari pa i nepotrebnih u vozačkoj kabini, nađite mjesta i za reflektirajući prsluk, može biti spasonosno, navucite prije izlaska iz vozila. Nitko to izrijekom ne govori, ali i putnici koji su u vozilu s vama također bi trebali biti vidljivi, imate li ga i za njih? Slijedi sigurnosni trokut i potencijalne greške vezane uz njegovo postavljanje. Ima vozača koji i ne znaju gdje im je točno, negdje u prtljažniku, ispod hrpe stvari. Mora sigurno, tu negdje biti, pa se prekopava i traži u najnezgodnijim trenucima. Da, kažu propisi na propisanoj udaljenosti postavite sigurnosni trokut za obilježavanje zaustavljenog vozila. Postaviti trokut! Da, ali kako i gdje? Tako da ga drugi pravodobno uoče! Zapamtite, čuvajte sebe, čuvajte druge, trokut je samo „potrošni materijal“ koji može spasiti glavu. Ukoliko već netko treba naletjeti na trokut, to je daleko bolja opcija nego da naleti na vas. Ne stavljajte ga sa strane, pored ceste, onako kako mnogi čine udesno, sve kao da ga se sačuva, da se spriječi da netko ne naleti na njega! Stavite ga na cestu, bit je upravo da ga se uoči, da se koči, da se reagira. Pravodobno! Stavite li ga na 10 metara od svog zaustavljenog vozila, tek toliko da se i ta obveza obavi, bit će prekasno za uočavanje i reakciju drugih vozača. Na autocesti i cestama izvan naselja propisana udaljenost je cca 100 metara, a inače, kako bi se pravodobno mogao uočiti, na udaljenosti od cca 50 metara danju, a 80 metara noću. Ostanite u blizini vozila na sigurnoj udaljenosti od prometnih traka dok čekate pomoć, jer nije preporučljivo hodati po cesti, po autocesti je to i zakonom zabranjeno, a kazna za nepoštivanje te zakonske zabrane je 60 eura. Lako za kaznu, mislite na nalet vozila brzinom kojom se vozi na autocesti, čak i zaustavnom trakom, šanse za preživljavanje pješaka su minimalne, ukoliko uopće i postoje.
A što se još može učiniti i kako se može biti savjestan i pažljiv prema drugima iako to zakon ne traži niti precizira? Postoje, postoje i takvi među nama, inventivni! Svjesni zla i teških posljedica koje prijete. Možda se nađete u takvoj situaciji, možda vam negdje iz memorije iskoči kako ste negdje čuli, čitali da se i ovakvim činom može pomoći drugim vozačima, pa ga i sami primijenite. Moguće da vam zbog nesreće ne rade pokazivači smjera, svjetla. Što tada? Kažu neki gdje ima volje ima i načina. Baterijska lampa! Upravo se njena upotreba akcentira u presudi Županijskog suda u Varaždinu (Gž-966/2018-2). Nalet na otpalu kamionsku gumu na autocesti, vozač koji uslijed tog naleta udara u zaštitnu ogradu i nakon te nesreće baterijom upozorava ostale vozače na gumu na cesti. To je aktivnost koja također ulazi u krug poduzimanja mjera kojima se upozorava druge vozače na nastalu opasnost.