Fordovo vlasništvo nad Jaguarom jedna je od epizoda koju obje marke ne čini osobito ponosnima. U ovo turbulentno anglo-američko partnerstvo Ford je ušao s namjerom da u Europi ponudi nešto luksuzno i vrhunske kvalitete. U Americi im je za to služio Lincoln, a u Europi je Ford dio prestiža želio pod markom Jaguara.
Za engleskog pacijenta Ford je platio 1989. oko čak 2,5 milijardi USD uz napomenu da su iste godine proizveli tek 43.000 automobila. Ford je imao plan da Jaguar ekspanzijom novih modela digne proizvodnju na čak oko 200.000 automobila godišnje, a sve s ciljem da visoku investiciju učine profitabilnom.
Bill Hayden postao je prvi direktor iza kojeg je stajao Ford i tu će ostati do 1992. Njegov prvi komentar na zatečeno stanje je bio:
– Nije kvaliteta Jaguara bila loša, bila je užasna! Bila je to užasna organizacija koja je proizvodila užasne automobile! Jedina tvornica gora od Browns Lanea bila je ona od GAZ-a u Rusiji!
Japanci su tada jedan automobil radili 20 sati, Nijemci osamdeset, a zaposlenici Jaguara isti zadatak obavljali su 110 sati! Haydenov prvi zadatak bio je drastično podizanje kvalitete i podizanje produktivnosti što ih je u startu koštalo novih oko 70 milijuna USD, ali su zato produktivnost digli za 35 posto i smanjili nedostatke na proizvodnoj traci za 80 posto! Do 1994. Jaguar je ipak dnevno gubio oko milijun USD, a proizvodna traka zapravo je radila samo tri dana u tjednu! Fordu je trebalo tri godine da uredi pogone i smanji troškove proizvodnje te predstavi prvi potpuno novi automobil kojeg će javnosti predstaviti Nick Scheele, novi direktor novog Jaguara. Scheele te 1992. nije imao puno vremena za razmišljanje. Nakon minornog osvježenja XJS-a trebalo je vratiti slavu legendarnom modelu XJ. S obzirom na malo vremena na raspolaganju Scheele je bio suglasan da se revidiraju raniji dizajnerski planovi.
Iza oznake XJ90 skrivao se potencijalni nasljednik limunzine XJ40 (koja je korijene vukla još iz osamdesetih) i iza čijeg dizajna je stajao Geoff Lawson. Pri dolasku Forda, XJ90 je bio gotovo vozni prototip i svi su se nadali da će imati budućnost i u okrilju novog vlasnika. Čak je i Bill Hayden bio za. U Deabornu su sa priličnom skepsom gledali na tu kombinaciju, ali nije bilo vremena za puno filozofije. Da ipak nisu pogriješili potvrdila je ubrzo nagrada iz Italije. Jaguar XJ12 X300 okrunjen je 1994. u Italiji titulom najljepšeg luksuznog automobila na svijetu od strane talijanskog žirija. Da je Ford gazda bilo je uočljivo u činjenici da je ovo bio prvi Jaguar kod kojeg je primjenjen računalno potpomognut dizajn (CAD).
Karoserija je vizurom jako podsjećala na arhitekturu prethodnika, ali su zapravo svi vanjski paneli karoserije bili u potpunosti novi. Automobil je izgledao poprilično konzervativno sa svojom niskom i dugom aerodinamičnom karoserijom te novim zaobljenim linijama. Bio je to prvi Jaguar s branicima integriranim u karoseriju i u boji karoserije. Uz taj retro look čak je i međuosovinski razmak ostao isti. U interijeru je zadržan velik dio detalja poznatih iz XJ40 uz neizbježni luksuz i profinjene detalje, a još uvijek bez puno plastike koju ćemo ubrzo vidjeti na dolazećim modelima.
X300 je bila prva Jaguarova limuzina koja je uključivala industrijski standardni OBD2 (onboard diagnostics) konektor ispod instrumentne ploče, punih šest godina prije nego što su oni postali obvezni. X300 još uvijek nije dijelio velik broj komponenti sa Fordom kao nadolazeći modeli, ali nije da ih nije bilo. Recimo pozlaćeni konektori i velik broj osigurača za zaštitu električnog sustava, ABS, ESP – samo su neki fordovi detalji kojima je zapravo stari konzervativni brand moderniziran. Trošak razvoja samog X300 iznosio je preko 200 milijuna USD, a Ford se hvalio da je to najkvalitetniji Jaguar ikada izrađen pod tom markom! Taj automobil definitivno je pomogao da prodaja Jaguara dostigne povijesne rekorde, a malo je nedostajalo da 1994. Lexus skine sa trona u JD Power istraživanju u kontekstu kvalitete i zadovoljstva kupaca.
Samo godina dana trebala je novom XJ modelu da zauzme 85 posto prodaje tvrtke i da Jaguar generira profit od oko 35 milijuna USD u zadnjem kvartalu! Prodajna strategija za X300 bila je slijedeća: XJ6 bio je ulazni model za tradicionalne individualce ili za flotnu prodaju te nove kupce koji su željeli prijeći na Jaguar s drugih marki; Sport je atakirao mlađe vlasnike, Sovereign je bio za kupce koji su tražili luksuz i završnu kvalitetu, a XJR za kupce željne ultimativnih performansi i vozačkog doživljaja. Na vrhu ponude bio je paket Daimler/Vanden Plas namijenjen šefovima tvrtki – nudio je ultimativni luksuz i udobnost.
Po pitanju motorizacije ponuda je kretala od bazičnog AJ16 rednog šestaka dostupnog u XJ6 koji je raspolagao s obujmom 3239 ccm i 219 KS te 3980 ccm i 249 KS. XJR oznaku nosila je prva limunzina Jaguara čiji je šestcilindarski motor bio opremljen mehaničkim kompresorom. Iz obujma 3980 ccm na raspolaganju je bilo čak 326 KS, što je bilo dovoljno za konkurentnost BMW-u M5! Vrh motorne ponude bio je XJ12 sa svojim V12 motorom obujma 5993 ccm i snage 318 KS. Ford je računao da bi ovakva ponuda opreme i motora trebala zadovoljiti sve dosadašnje i većinu potencijalnih novih kupaca.
Kritike na račun prostora na stražnjim sjedištima Jaguar je riješio 1995. predstavljanjem verzije sa za 12,7 cm produženim međuosovinskim razmakom. X300 prestao se proizvoditi već u kolovozu 1997. ostavljajući tržište modelu XJ8 X308 u koji je ugrađen prvi V8 motor.
Kozmetički zahvati na karoseriji bili su tek estetske prirode za razliku od interijera gdje je konačno napušten koncept XJ40. Po pitanju podvozja Jaguar je promijenio čak 30 posto detalja, a porastao je i udio ugradnje čelika visoke čvrstoće. Bilo je to i posljednji puta da je u XJ seriji za karoseriju korišten isključivo čelik. Zapravo je to bila finalna evolucija podvozja XJ40 koja se koristila od 1986. godine.
Tradicija ugradnje rednih šestcilindarskih motora u Jaguaru je trajala od 1931. do ljeta 1997. kada je predstavljen XJ8. Radilo se o potpuno novom V8 motoru razvijenom u Jaguaru, a koji je ujedno bio zamijena i za moćni V12, koji također odlazi u povijest 17. travnja 1997. Taj 3,2-litreni V8 sa 32 ventila davao je 240 KS, dok je 4,0-litreni davao 290 KS. Ovaj novi aluminijski agregat bio je profinjen, tih i jak te je perfektno korespondirao sa svime onim što je Jaguar predstavljajo na tržištu. Uz to treba napomenuti da je na raspolaganju bio isključivo petstupanjski automatski mjenjač. Jaguarov slogan Grace, space, race do punog izražaja dolazi 1997. pojavom nove XJR verzije koja je zahvaljujući snazi V8 motora od 370 KS predstavljala najpotentniju limunzinu svih vremena s znakom Jaguara, a uz što je ujedno to bio i tehnički najnapredniji serijski automobil koji je ikada Coventry producirao!
Po pitanju brojki Jaguar X300 produciran je u ukupno 92.038 primjeraka među kojima je njih 3492 koristilo V12 motor, a 6547 je proizvedeno u XJR verziji. XJ8 X308 je do 2002. produciran u 126.260 primjeraka od čega 15.703 u XJR verziji.