Zašto najčešće zovete HAK: Koji su najčešći kvarovi na cesti?!

Neuspješno pokretanje pogonskog motora nije uvijek zbog slabe baterije u vozilu. Razloga je puno, kao što su neispravni grijači motora, loše svjećice, istrošene brizgaljke, slaba kompresija motora...

HAK-ova Služba za pomoć na cesti prisutna je na našim prometnicama 24 sata dnevno svakoga dana u godini. Iza nas su deseci tisuća intervencija i iskustvo koje možemo jasno kategorizirati. Zašto nas najčešće zovete, koji su najčešći kvarovi/problemi na cesti? Na ovo pitanje odgovorio nam je HAK-ov tehnički savjetnik Marin Morava.

  1. Neispravan akumulator za pokretanje vozila je najčešća neispravnost na vozilu i možemo reći da je to u pravilu 70% našeg posla, a ovaj problem zna rano početi, još dok je vozilo u jamstvu. Dolaskom na mjesto intervencije pronalazimo razlog tog stanja: jesu li ostala upaljena svjetla ili drugo trošilo ili je baterija dotrajala zbog starosti ili neke druge neispravnosti. Potom  nudimo rješenja – startanje pomoću kabela ili, ako je potrebno, ugrađujemo i novi akumulator nabavljen u trgovini autodijelova.
  2. Neuspješno pokretanje pogonskog motora nije uvijek zbog slabe baterije u vozilu. Razloga je puno, kao što su neispravni grijači motora, loše svjećice, istrošene brizgaljke, slaba kompresija motora, začepljeni filtar ispušnih plinova, blokirani ventil povrata ispušnih plinova, zatajenje benzinske pumpe goriva u spremniku, zaglavljena zaklopka usisa zraka, nizak broj okretaja elektropokretača prilikom startanja motora, zaglavljivanje dijelova u remenskom prijenosu, rastegnut razvodni lanac motora i još veliki niz problema. Neki dijelovi su blokirani nečistoćama, pa ne funkcioniraju ili su dosta istrošeni i dotrajali. Naši mehaničari najčešće uoče problem dijagnostičkim uređajima ili vizualnom inspekcijom i na kratko će premostiti problem kako bi pokrenuli pogonski motor i kako bi vlasnik mogao bezbrižno završiti putovanje ili doći do servisa i dobiti ispravnu dijagnozu neispravnosti kako bi mogao problem riješiti do kraja u servisu.
  3. Uključena poruka ili ikonica neispravnosti koje simboliziraju neispravnost na nekom od sustava u vozilu. Vozilo može imati i neke smetnje u radu koje utječu na performanse vozila, a u određenim slučajevima ne mora biti drugih problema – osim uključene lampice i poruke. Neki problemi mogu biti manji, kao što je razlika u sastavu goriva između benzinskih pumpi i rezultirat će uključivanjem lampice ispušnih plinova. Dovoljno će biti da naš mehaničar izađe na teren, pokrene dijagnostiku i obriše nastalu grešku. Vozač će znati da se s vozilom ništa štetno neće dogoditi i, ako je moguće voziti, bit će upozoren treba li ići u servis.
  4. Neispravan rashladni sistem vozila. On se može zalediti zimi jer u sistemu nema antifriza ili se sistem pregrijao jer se nije uključio ventilator ili količina rashladne tekućine nije dostatna. Propuštanje sistema, signaliziranje pregrijavanja motora, propuštanje grijača kabine i niz drugih problema zna biti izazov za mehaničare na terenu.
  5. Alternator i pogonski remen i ostali dijelovi često znaju otkazati što rezultira neugodnom situacijom da se vozilo ugasi i ostane bez struje. Današnja vozila imaju puno elektroničke opreme koji mogu ubrzati trošenje određenih dijelova i uzrokovati neispravnost alternatora. Nažalost, često ova neispravnost na terenu nije rješiva i stvara potrebu za prijevozom vozila u radionicu.
  6. Zupčasti remen ili lanac – pumpa vode kod današnjih vozila često procuri prije intervala zamijene zupčastog remena koji je predložen od 160.000  do 210.000 km, ovisno o marki vozila. Pumpa vode često procuri ranije, na 100.000 km, pa  se na terenu javi potreba za prijevozom vozila.
  7. AdBlue tekućina i sustav za obradu ispušnih plinova čest je problem kod modernih dizelaša i nastale neispravnosti na ovom sustavu rezultiraju najavljenim sprečavanjem pokretanja vozila. Vlasnik često zanemaruje tu poruku i vozilo se ne može pokrenuti. Nekad može pomoći da se sustav resetira s dijagnostikom pa možemo doći do prvog servisa, ali često na terenu nema pomoći i potrebno je vozilo prevesti u radionicu.
  8. Sustav ubrizgavanja, kod dizelaša – otkazivanje brizgaljke, propuštanje visokotlačnog sustava, neispravnost visokotlačne pumpe i slično, kao i kod benzinaca, često rezultira potrebom prijevoza do servisa kako bi se zamijenio dio bez kojeg nije moguće dalje nastaviti vožnju.
  9. Kvačilo i propadanje papučice kvačila može ovisiti o načinu korištenja spojke, od same starosti sustava, istrošenosti,  propuštanja hidraulike za kvačilo… Najčešće jednostavan pristup ovim dijelovima na terenu nije moguć bez radioničkog popravka i potreban je prijevoz vozila u radionicu.
  10. Mjenjač automatski ili ručni nakon određene kilometraže može, kao i ostali dijelovi u transmisiji, otkazati i ovaj tip problema najčešće rezultira prijevozom vozila u radionicu.
  11. Probušena guma jedna je od standardnih neželjenih situacija. Naši mehaničari na terenu su najčešće postavljaju rezervni kotač, ili kod manjih stranih tijela u gumi, izvode brzi popravak kako bi vozači došli do vulkanizera (ako vozilo nema rezervni kotač).
  12. Kočnice u većini slučajeva nisu problem. Moguće je tek da električne i mehaničke ručne kočnice ne otpuste nakon što smo pokušali pokrenuti vozilo. Tu naši mehaničari znaju intervenirati kako bi otpustiti kočnicu te kako biste mogli nastaviti putovanje ili otići u prvi servis. Većina ostalih problema, od propuštanja hidraulike, pregrijavanja kočnica  i slično zahtijeva prijevoz do servisa.
  13. Otvaranje vozila, s godinama brave na vozilu postanu neispravne, a da mi to ni ne primijetimo. Senzori za praćenje ključa otkažu ili baterija u ključu oslabi i dogodi se da stavite ključ u prtljažnik i sustav ga ne osjeti i zaključa vozilo. Zlatno pravilo je da ne ostavljate ključ u vozilu dok niste u vozilu. S obzirom na to da je ovo česta i specifična potreba naši mehaničari dugi niz godina rade na ovim intervencijama i uglavnom uspijevaju vlasnicima vozila pomoći da dođu do svojih ključeva.
  14. Vanjsko osvjetljenje vozila i to u pravilu žarulja kratkog svjetla, koja nam je potrebna u uvjetima smanjene vidljivosti. Ponekad je teško zamijeniti žaruljicu bez alata i naši mehaničari čest imaju zahtjev dostaviti žarulju i ugraditi je.
  15. Doprema goriva uzrokovana vožnjom vozila na dubokoj rezervi. Mehaničari u ovoj situaciji dopremaju minimalno 10 l goriva i koriste opremu za odzračivanje dovoda goriva. Danas ovu radnju često nije moguće odraditi bez autodijagnostike,  koju naši tehničari koriste kako bi ozračili dovod goriva.
  16. Razni karoserijski problemi, vrata od vozila ne mogu zatvoriti ili otvoriti, staklo na prozoru ne može se podići, vratašca za točenje goriva otvoriti, poklopac motora se ne otvara, prtljažnik se ne može otvoriti, krovni otvor se ne može zatvoriti i još niz problema od učvršćenosti dijelova i slično, koje će naši mehaničari uspješno premostiti kako biste nesmetano nastavili putovanje.
  17. Korisničko nepoznavanje funkcionalnosti vozila može stvoriti niz problema i također otvara potrebu za interveniranjem, a može početi od potrebe da treba pritisnuti papučicu kvačila da bi se motor pokrenuo, potvrđivanja da svijetli crvena lampica kočnica, točenje tekućine za stakla u spremnik za AdBlue, odabir pogrešnog goriva na benzinskoj pumpi i niz sličnih radnji koje naši mehaničari zateknu na terenu, a koje vlasnik u većini slučajeva može zaobići tako da ima i pročita upute vozila.
  18. Električna i hibridna vozila traže intervencije najčešće zbog male 12-voltne baterije koja već zna zatajiti u drugoj i trećoj godini vozila. Potom, odvajanje kabela u punionici nekad ne ide glatko zbog problema s vozilom ili poslužiteljem električne energije. Često ova vozila imaju satelitska ažuriranja sustava koja znaju zaglaviti pa vozilo nije moguće pokrenuti. Potrebno ga je deblokirati za transport i ova grupa vozila također zna pružiti različite izazove našim mehaničarima.