Akvaplaning: Što kažu sudovi? Tko je kriv za slijetanje s ceste, prometnu nesreću, vozač ili…?!

Naravno da mokri kolnici zahtijevaju posebnu pozornost vozača i prilagođavanje brzine kretanja, ali između mokrih kolnika i kolnika potopljenih vodom zbog neodržavanja prometnice, ekstremna je razlika

Kiša! Neugodna pojava i to ne samo za pješake ili bicikliste koji od glave do pete znaju biti pošteno oprani uslijed preleta nekog vozila preko veće nakupine vode na kolniku! Znaju ti preleti imati i drugačije posljedice. Kada vozilo zapleše na vodi, često se gubi kontrola nad vozilom! Vodeni klin, gotovo pa poetski naziv za pojavu koja nastaje kada guma gubi kontakt s podlogom a vozač kontrolu nad vozilom budući gume ne mogu dovoljno brzo izbaciti vodu koja se našla ispred njih. Pojavljuje se ta pojava još i pod ništa manje upečatljivim nazivima aquaplaning, odnosno hidroplaning. Automobil uslijed tog efekta nekontrolirano proklizava, a temeljna uputa vozaču glasi, ne paničarite, ne gubite glavu! Lakše reći nego učiniti! Kad kotači zaplivaju vi ostanite mirni, polako popuštajte gas, ne izbezumljujte se ni u kom pogledu, a osobito ne onom koji bi za posljedicu imao žestok pritisak na kočnicu i manijakalno okretanje upravljačem. Većinu smrtnika u takvim situacijama jednostavno presječe, zaustave disanje i postupaju instinktivno, pa što bude, a bude svašta, najčešće šteta na vozilu, pa i prometna nesreća s drugim sudionikom do koje dolazi uslijed gubitka kontrole nad vozilom. Da, treba imati dobre gume, da treba se znati adekvatno ponašati u takvoj kriznoj situaciji, da treba vožnju prilagoditi uvjetima na cesti, znamo o sve to znamo i ipak se dogodi! Vozilo zaplesalo, zaglisiralo nad vodom, vi izgubili kontrolu nad njim i eto štete, udarilo se u nešto, u nekog! I tu crv sumnje krene kopkati i rovariti. Ceste moraju biti sigurne za prometovanje! Ako se cesta vidjela nije od silne količine vode, ako su se rupe na njoj dobrano kišom natopile i prekrile ih posve, ima li tu odgovornosti nadležnih za ceste, tko to održava, kakav je to projekt kad voda doslovno leži na cesti? Je li uvijek vozač kriv, nije prilagodio brzinu kretanja uvjetima na cesti, a uvjeti takvi da ga osim amfibijskog vozila ništa spasilo ne bi.

Znate kako već idu te priče, padala je jaka kiša, sastavilo se nebo sa zemljom, a vozač nije prilagodio brzinu i način vožnje mokrom i skliskom kolniku. Gubitak kontrole nad vozilom, udarac u rub kolnika, a onda ako vas baš sreća nije htjela i izlijetanje automobila izvan kolnika pa i prevrtanje ili udarac u drugo vozilo ili drugu prepreku, rasvjetni stup ili znak. Nije teško zamisliti!

Je li uvijek kod štete uzrokovane vodenim klinom isključivo krivnja na strani vozača, koji je trebao ne samo gledati, već i vidjeti i predvidjeti gdje uslijed vode na kolniku stvari mogu krenuti po zlu ili možda može biti i krivnje onih koji brinu o cestama. Za početak ukoliko tvrdite da vam je šteta  uzrokovana neadekvatnim stanjem prometnice, odnosno vodenim klinom morate to i dokazati. Ima li dokaza na vidiku! Gdje su slike, gdje su skice, gdje su zapisnici, što u njima piše? Zašto, jednostavno je, pa nalaz i mišljenje vještaka i sadržaj policijskog zapisnika imaju značaj ključnih aktera za ovu priču!  Slikajte, snimajte, bilježite, skupljajte dokaze! Tako  u predmetu Županijskog suda u Zagrebu Gž-3629/024-2 iz nalaza i mišljenja vještaka proizlazi kako je za argumentirano dokazivanje  nastanka vodenog klina u kritičnom trenutku, potrebno  dokazati tri osnovna uzroka nastanka kako slijedi: stanje guma (vrsta gume (zimska ili ljetna), dubina šara (potrošenost guma), stanje podloge (zadržavanje veće količine vode na asfaltu zbog problema sa odvodnjom i pogrešnom konstrukcijom prometnice), brzinu predmetnog vozila. Ukoliko u policijskom zapisniku, odnosno skici lica mjesta nije zabilježeno ni jedno mjesto s povećanom koncentracijom vode na kolničkoj površini,  odnosno ako iz fotodokumentacije s očevida  nisu vidljive nikakve neravnine koje bi uzrokovale sakupljanje i koncentraciju vode na pravcu gibanja vašeg vozila, ne nadajte se previše!

S druge strane, ukoliko ima dokaza ima i uspjeha! Da, moguće je da bude utvrđeno da je uzrok prometne nesreće pa i štete na vašem vozilu, vodeni klin zbog primjerice začepljenog sustava odvodnje, a ne brzina kretanja vašeg vozila! Upravo takav uzrok štete utvrdio je primjerice Trgovački sud u Splitu (P-680/2022-9), doslovno navevši kako je  neodržavanje ceste uzrok prometne nesreće  i nastanka štete,  budući je do prometne nesreće došlo uslijed nailaska na poplavljeni dio kolnika i izlijetanja s ceste zbog gubitka kontrole nad vozilom. Naime, kolnik je bio poplavljen zbog začepljene odvodne šahte i to nedavno pokošenom ali  ne pokupljenom travom. Zvuči trivijalno zar ne, pokošena trava i vodeni klin!

Naravno da mokri kolnici zahtijevaju posebnu pozornost vozača i prilagođavanje brzine kretanja, ali između mokrih kolnika i kolnika potopljenih vodom zbog neodržavanja prometnice, ekstremna je razlika. U svakom slučaju treba zapamtiti savjete koji se tiču hladnokrvnosti, prisebnosti  i ispravnih reakcija kada  vozilo uslijed vode na kolniku zapleše. No istovremeno nikako nemojte smetnuti s uma, ako je riječ o iznimnoj količini vode na cesti koja jasno kao dan govori u prilog tezi o neadekvatnom održavanju prometnice, slikajte, snimajte. Takva konstatacija u policijskom zapisniku, crno na bijelo mogla bi biti ne samo dragocjena već i presudna kao i eventualni navod o postojanju kakve veće rupe pod vodom koja se nije mogla olako i pravodobno uočiti, a zbog koje su nastali ozbiljni problemi.