Koliko hrvatskih tvrtki radi za europsku autoindustriju, osjeti li se kriza: S kakvim se izazovima susreće tridesetak domaćih tvrtki?

Hrvatske tvrtke će, uz diverzifikaciju proizvoda i usluga te digitalnu transformaciju poslovanja, smanjiti usporavanje svojih ekonomskih aktivnosti. Za očekivati je da bi se mogle nastaviti stabilno razvijati pa čak i bilježiti rast

Deset milijuna ljudi zaposlenih u europskoj automobilskoj industriji ponovo osjeća strah – nakon epidemije COVID-a, kada je zabilježen pad prodaje automobila od čak 24 posto, javlja se nova kriza potaknuta kineskom konkurencijom, visokim cijenama energenata, sporom tranzicijom na elektirčna vozila… Sve je više najava zatvaranja tvornica i smanjenja europskih proizvodnih kapaciteta, a utjecaj se osjeti i kod hrvatskih dobavljača.

Dio domaćih tvrtki pronašao je održive niše u automobilskoj industriji uključujući proizvodnju naprednih specijaliziranih komponenti po narudžbi te izradu inovativnih IT rješenja, osobito u sektoru e-mobilnosti, proizvodnji specijalnih vozila za komunalne djelatnosti, razminiranje, poljoprivredu i vatrogastvo, a koje nose visoku razinu dodane vrijednosti, saznajemo od Christiana Springera iz Sektora za industriju i održivi razvoj HGK, poslovnog tajnika Udruženja metaloprerađivačke industrije HGK i Udruženja električne i elektroničke industrije HGK.

Hrvatske tvrtke će, uz diverzifikaciju proizvoda i usluga te digitalnu transformaciju poslovanja, smanjiti usporavanje svojih ekonomskih aktivnosti. Za očekivati je da bi se mogle nastaviti stabilno razvijati pa čak i bilježiti rast.

Tridesetak značajnijih hrvatskih tvrtki sudjeluju u globalnim lancima vrijednosti s proizvodnjom dijelova za europsku automobilsku industriju iz domene prerađivačke industrije (metaloprerađivačke, elektro, kožarsko-tekstilne i industrije plastike i gume…). Na temelju aktualnih godišnjih financijskih izvještaja za 2023. godinu ostvarile su oko 1,01 milijardu eura godišnjih prihoda. Sredinom 2025. godine očekuju se financijski podaci za 2024. godinu.

U odnosu na prethodnu 2022. primjetno je povećanje od oko 17,9 posto. Oko 82 posto prihoda ostvareno je na inozemnim tržištima. Broj zaposlenih stabilan je posljednjih nekoliko godina i iznosi oko 10.640 zaposlenika.

U Hrvatskoj ukupno djeluje oko 160 tvrtki vezanih direktno ili indirektno uz autoindustriju iz različitih industrijskih niša, poput proizvodnje metalnih komponenti, elektronike, plastike, kože, inženjeringa, IT-a i drugih. Većinom se radi o tvrtkama s tzv. Tier 2 proizvodnog nivoa koje opskrbljuju originalne dobavljače opreme (Tier 1) i proizvođače originalne opreme (OEM). Zbog svoje relativno nepovoljne pozicije u proizvodnim lancima i ovisnosti o partnerima i kupcima iz viših proizvodnih razina mnoge tvrtke značajno su osjetile negativne trendove i usporavanje svojih ekonomskih aktivnosti u 2024. godini.