Švicarci su započeli bušenje drugog (cestovnog) tunela Gotthard: Bit će pravo građevinsko čudo…

Cjelokupni proračun za radove postavljen je na 2,1 milijardu švicarskih franaka

Drugi cestovni tunel Gotthard, čije je bušenje sada započelo, imat će istu duljinu od 16,9 km i promjer preko 12 metara. Tunel biti visok 5 metara, a širok 8 metara. Bušenje se odvija pomoću dva specijalizirana stroja za bušenje tunela, skraćeno TBM. Takav stroj ima rotacijsku glavu bušilice, s tvrdim zubima i može razbiti čak i tvrde stijene. Dva TBM stroja počinju bušiti paralelno iz obje tunelske kapele, sjeverne i južne, i trebaju se sastati u sredini.

Svaki od dva TBM stroja koji će raditi u tunelu Gotthard opremljen je glavom bušilice koju pokreće 15 elektromotora i ukupnom snagom od 7136 KS, što je ekvivalentno 5250 kW ili 350 kW po motoru. Dakle, samo dva stroja trošit će snagu od 10,5 MW električne energije iz mreže. Takav TBM stroj dugačak je 110 metara, usporediv s duljinom malog vlaka. Ima promjer od 12,3 metra i težak 1800 tona, dok se glava bušilice okreće brzinom između 2 i 4 okretaja u minuti.

Svaki stroj napredovat će brzinom između 12 i 20 metara dnevno. Paradoksalno, na ovom će projektu ukupno raditi samo 50 radnika, uzimajući u obzir raspodjelu smjena, zbog visokog stupnja automatizacije. TBM-ovi će se susresti 2027. godine, nakon čega će se tri godine graditi konstrukcija i svi unutarnji elementi tunela, s asfaltnim i infrastrukturnim elementima. Tako će 2030. godine automobili krenuti u promet tunelom, ali tada će sav promet u sadašnjem tunelu biti usmjeren kroz novi tunel, također po jednoj traci u svakom smjeru. Rekonstrukcija starog tunela trajat će tri godine.

Planiranje cjelokupne građevinske operacije je toliko pedantno i genijalno da je već poznato da će se 7,4 milijuna tona stjenovitog materijala generirati kada se izbuši novi tunel, a sva ta količina imat će korisnu uporabu – 1,8 milijuna tona koristit će se u proizvodnji novih građevinskih materijala, 1,9 milijuna tona koristit će se za materijale za modeliranje terena za autocestu Airolo, a još 3,5 milijuna tona koristit će se za dodatnu branu za jačanje jezera Uri. Samo 200 tisuća tona bit će pohranjeno, odnosno neće biti iskorišteno.

Cjelokupni proračun za radove postavljen je na 2,1 milijardu švicarskih franaka. Dakle, sve je promišljeno do najsitnijih detalja, uz pomno planiranje radova za apsolutno sve faze i ponovnu upotrebu gotovo svih dobivenih materijala, smanjujući otpad na minimum.