Uspješan projekt: Proizveli su električnu energiju od topline ispušnih plinova…

Ovo bi mogla biti mala revolucija u automobilskoj industriji, omogućavajući povrat dijela izgubljene energije i poboljšavajući učinkovitost motora s unutarnjim izgaranjem

Oko 40% energije gubi se kroz ispušnu cijev vozila, što postavlja pitanje: što ako bismo mogli povratiti dio te izgubljene energije? Zanstvenici s Odjela za strojarstvo na Državnom sveučilištu Pennsylvania razvili su inovativni uređaj koji pretvara otpadnu toplinu iz ispušne cijevi u električnu energiju.

Ovaj termoelektrični generator temelji se na principu da se elektroni kreću iz vrućeg u hladni dio unutar poluvodičkog materijala, stvarajući tako električnu energiju. Da bi to učinili, znanstvenici su koristili poluvodič bizmut telurida, materijal koji olakšava ovaj proces. Međutim, kako bi održali potrebnu temperaturnu razliku i spriječili zagrijavanje hladnog dijela uređaja, dizajnirali su hladnjak u obliku cilindra s rebrima, koji se omotava oko ispušne cijevi i maksimizira odvođenje topline konvekcijom.

U prvim testovima, tim predvođen Rabeyom Bosry Smrit uspio je proizvesti oko 40 vata električne energije iz ispušne cijevi automobila, dovoljno za napajanje žarulje. Primjenom na veća vozila, poput helikoptera, kažu da bi se moglo dobiti do tri puta više energije. Osim toga, znanstvenici napominju da je ova tehnologija posebno obećavajuća za poboljšanje operativne učinkovitosti i dometa različitih vrsta vozila. U budućnosti bi se ti uređaji mogli integrirati u automobile za napajanje pomoćnih sustava kao što su, na primjer, svjetla, senzori ili infotainment. Mogli bi biti dostupni kao dodatna oprema koja se može ugraditi u starija vozila, poboljšavajući njihovu energetsku učinkovitost i smanjujući njihov ugljični otisak.

Ovo bi mogla biti mala revolucija u automobilskoj industriji, omogućavajući povrat dijela izgubljene energije i poboljšavajući učinkovitost motora s unutarnjim izgaranjem. Međutim, još uvijek postoje izazovi koje treba riješiti. Jedna od njih je isplativost: premda je tehnologija funkcionalna, troškovi proizvodnje i održavanja u velikim razmjerima odredit će komercijalnu održivost.