Vozite oprezno: Nepropisna vožnja jednog sudionika u prometu ne može otkloniti krivnju drugog!

Ništa nije prouzročilo više boli i nesreća od očekivanja da će drugi postupati prema onom što očekujemo od njih

Jedno je teorija, drugo je praksa, jedno je ono što bi i kako trebalo biti a posve drugo ono kako zapravo jest! Postoje tako neka prometna pravila koja su u stvarnom životu ili pogrešno tumačena ili rijetko primjenjivana. Jedno od takvih je pravilo o zabrani pretjecanja, odnosno obilaženja kolone vozila! To da kolonu u smislu odredaba Zakona o sigurnosti prometa na cestama čini niz od tri vozila, manje-više svi znaju! Međutim, ono što vozače buni i tjera na promišljanje pa i nedozvoljene postupke je često postavljano pitanje:  smije li se zaustavljena kolona pretjecati?  Stoje tako tri vozila, zaustavila se, a vi baš morate naprijed i krenete ih malo jer oni se iz vama nepoznatog razloga ne miču, a vi lijepo naprijed vidite da se može. I krenete i eto kazne. Ali oni su stajali, e to je  argument koji ne pali!

Onaj tko bi se htio praviti pametan, odnosno pametovati drugima kao iz rukava bi s visoka mogao docirati da zaustavljenu kolonu, što se zakonske terminologije tiče nije uopće moguće preteći!  Ni teoretski. Kako? Tako! Lijepo! Jer pretjecanje je prolaženje vozilom pokraj drugog vozila koje se kreće u istom smjeru, a obilaženje je prolaženje vozilom pokraj zaustavljenog ili parkiranog vozila ili drugog objekta koji se nalazi na prometnoj traci kojom se vozilo kreće. Nije šija nego je vrat, ali je zabranjeno i kažnjivo jedno i drugo!

Postoji još jedna tema koja se onako posve slobodno od oka tumači, razmak između vozila! Vozač je dužan držati potreban razmak kad se kreće iza drugog vozila, tako da ne ugrožava sigurnost prometa. Novčanom kaznom u iznosu od 60,00 eura kaznit će se za prekršaj vozač koji ne drži potreban razmak kad se kreće iza drugoga vozila. Pa koliko je to točno u metrima? Za autocestu je propisano  i zakon kaže da vozač kada se kreće vozilom iza drugog vozila istom prometnom trakom, mora voziti na udaljenosti koja nije manja od udaljenosti koju bi prešao brzinom kojom vozi u dvije sekunde (sigurnosni razmak) odnosno udaljenosti propisanom prometnim znakom.  Postoji i iznimka, pri povoljnim uvjetima vožnje, kada se vozi u koloni vozila koja se kreće manjom brzinom, udaljenost se može smanjiti, ali ne smije biti manja od udaljenosti koju vozilo, pri brzini kojom se kreću, može prijeći u jednoj sekundi. Dakle ključno, pravilo glasi razmak između dva vozila koja se kreću jedan iza drugog mora biti takav da ne ugrožava sigurnost prometa.

I sad ulazimo u laganu problematiku, što ako ste se vi u pogledu jednog manevra pouzdali u to da vam u susret dolaze vozila koje imaju međusobni razmak koji ne ugrožava sigurnost prometa i da ćete uspjeti s obzirom na to očekivanje izvesti svoj manevar. Ili ne očekujete da će netko zaobići kolonu vozila ili ne očekujete da će netko pretjecati na dijelu ceste na kojem je to zabranjeno.  Temeljni savjet glasi, ne vjerujte drugim vozačima! A vi? A vi budite pripravni na izvlačenje iz situacije u kojoj drugi krše prometne propise! Budite spremni i uvijek oprezni!

U kontekstu toga od iznimnog je značaja i stav Županijskog suda u Osijeku zauzet u predmetu Kž-520/2024 (10. 1. 2025.) prema kojem je  svaki od sudionika u prometu dužan poduzeti sve što može da otkloni opasnu situaciju stvorenu nepropisnom vožnjom drugog i da  nepropisna vožnja jednog sudionika u prometu ne može otkloniti krivnju drugog koji je nepropisno vozio. Zanimljivo!  Situacija koju nije teško zamisliti, treba skrenuti lijevo s prometnice, nešto prije nepreglednog zavoja. Vozačica uključuje lijevi pokazivač smjera, za tu radnju sud kaže da je samo najava buduće radnje koju želi poduzeti, ali i dalje postoji dužnost sa sigurnošću uvjeriti se da se radnja može poduzeti bez opasnosti za druge sudionike. Vozačica je krenula na lijevu stranu kolnika u namjeri skretanja i presjekla putanju prvom motociklistu, on koči, ne za hoće li ona prijeći u suprotni trak, a zatim kad je uočio da ona nastavlja s kretanjem, naglo koči i drugi motociklist udara u motocikl prvog i smrtno strada od posljedica pada, dok treći motociklist udara u njezino vozilo. Da, motociklisti su se kretali većom brzinom od dopuštene. Da, kretali su se s nedozvoljenim međusobnim razmakom! Sve je to sud utvrdio kao točno, ali vozačica je proglašena krivom i osuđena na jednogodišnju zatvorsku kaznu koja se neće izvršiti ako u roku 5 godina ne počini novo kazneno djelo. Jedan ljudski život za uvijek se ugasio! Svako pametovanje u tom kontekstu čini se posve trivijalnim. Vozačica je u svojoj obrani isticala da je uzrok prometne nesreće nepropisno kretanje motociklista, brzina, izostanak potrebnog razmaka  ali i da je temeljno načelo sigurnosti prometa na cestama načelo povjerenja. Međutim, sud je bio stava da je  ona imala mogućnost vidjeti nailazak prvog motocikla unatoč nepreglednom zavoju i da se kojim slučajem naglim povratnim manevrom zadržala u svojoj desnoj traci prvi motociklist ne bi bio primoran poduzeti naglo kočenje.  Što bi bilo da je bilo, a eto ne bi jedan ljudski život bio ugašen! No to su djelići sekunde u kojima se odluka donosi. Krenuti ili ne, vratiti se u svoju traku ili krenuti! Tako malo vremena, tako teške ocjene i procjene a epilog svega moguće ekstremne posljedice.

Načela su jedno, život i njegovi zahtjevi nešto posve drugo. Velika razlika! Ništa manja od onog ponora koji postoji između pukog teoretskog naklapanja što bi netko odlučio u opisanoj situaciji, krenuti ili se povući, dobro ili pogrešno procijeniti koliko su motoristi brzi, voze li brže od dopuštenog ili ne, voze li s odgovarajućim razmakom ili ne s jedne strane  i stvarne situacije kad se nađemo u koži vozača koji u djeliću sekunde procjenjuje i ocjenjuje na licu mjesta što, kako i kamo. Ta odluka znači život ili smrt i značila je, na žalost ono drugo. Pouzdati se u to da drugi voze u skladu s prometnim propisima, pravilima i načelima  pogrešno je! Ništa nije prouzročilo više boli i nesreća od očekivanja da će drugi postupati prema onom što očekujemo od njih. Neispunjena očekivanja u prometu uzimaju svakodnevno danak.

Stiže lijepo vrijeme. Što možete očekivati? Motoristi izlaze! Iako ne odaju takav dojam na prvu i oni imaju status svojevrsne ranjive skupine na prometnicama. Dva kotača! Ne štiti ih lim kao vozače automobila! I za njih, dakako vrijedi ograničenje brzine, a i zabrana slalom vožnje  kao i zabrana pretjecanja i obilaženja kolone vozila. Lakše ih je ponekad čuti, nego vidjeti, brzi su, okretni i kad stojite zaustavljeni u koloni na semaforu, zar doista baš uvijek očekujete da se iz pozadine neće probiti u prve redove, između vozila.  Doista ne očekujete zaobilaženje od strane motorista? Ne provjeravate mrtvi kut pri skretanju jer ste na dijelu ceste gdje je pretjecanje zabranjeno, pa baš nitko tamo pretjecati neće jer je zabranjeno! Naravno da se sve navedeno ne tiče samo motorista, ali pazite posebno na njih, nezaštićeni su! Samo ih kaciga i  odjeća, odijela  štite pri padu, pri kontaktu s dugim vozilom. Kaciga je obavezna, da, ali nose li je svi?  Računajte s tim! Što govore prometna pravila, a što iskustvo? No, iskustvo treba negdje steći. Nadamo se ne na vlastitoj koži ni u osobnim prometnim nesrećama. Vozite oprezno!