Dobro je znati: Morate li prometnim znakom biti upozoreni na kameru za mjerenje brzine?!

Vrlo često se u prekršajnim postupcima okrivljenici osvrnu na izostanak prometnog znaka koji označava cestu, odnosno dio ceste na kojem se obavlja kontrola brzine vozila, čuveni C122

Gine se i teško stradava zbog brzine! Još uvijek! Unatoč upozorenjima, ograničenjima, kontrolama i nadzoru! Sveprisutnost kamera na prometnicama pomaže povećanju prometne svijesti, nedvojbeno! Spoznaja o tome gdje se kamere nalaze, također pomaže u samodiscipliniranju i izbjegavanja kazni. U tom pravcu velik doprinos daje tehnologija, vizualno, zvučno upozoravanje na postojanje kamera u blizini, ah to su te sveprisutne mobilne aplikacije i ini asistenti u vožnji! Kada se zna gdje je kamera, očekuje se da bar dio vozača, motiviran izbjegavanjem kazne uspori, a time i vozi sigurnije, ali ne! Sve imamo, sve znamo, a još se uvijek vozi prebrzo.

Kada na kućni prag stigne kazna za prebrzu vožnju, kad vozačka na neki vremenski period dobije krila zbog tog razloga, kreće promišljanje, kako se izvaditi iz problema. Može li se osporavati točnost izmjerene brzine, može li se ukazivati na netočnost mjernog uređaja, izostanak obučenosti policijskih službenika za rukovanje njime, i u konačnici  što je s pozicijom na kojoj je mjerena brzina? Može se, svašta se može, samo je pitanje s kojim i kakvim uspjehom. Mjerni uređaji redovito su opskrbljeni potrebnom dokumentacijom i certifikatima, a policijski službenici odgovarajućim uvjerenjima o osposobljenosti. Što je s lokacijom na kojoj je mjerena brzina? Odakle nas snimaju? Ima li tu manevarskog prostora za zamutiti vodu i izvući se nekažnjeno?  Jedino za što se teoretski možete pokušati hvatati je: pravilo 100 metara, koje ima i svoje izuzetke. No i policija zna što im je za činiti i što im u meritornom propisu piše, teško da će se o njega ogriješiti (Pravilnik o načinu postupanja policijskih službenika u obavljanju poslova nadzora i upravljanja prometom na cestama!).

Njime je propisano kako se mjesta i dionice ceste na kojima će se obavljati nadzor, određuju planom rada policijske uprave odnosno policijske postaje ili dnevnim rasporedom rada policijske postaje, sukladno analitičko-statističkim pokazateljima stanja sigurnosti, pri tome vodeći računa da to ne bude uvijek na istim mjestima. Također se tamo definira kako se prekršaji vezani uz brzinu kretanja vozila neće  utvrđivati u zoni od 100 metara od postavljenog prometnog znaka za obilježavanja naseljenih mjesta ili od prometnog znaka izričitih naredbi ograničenja brzine. Međutim, iznimno od tog pravila, prekršaji vezani uz brzinu kretanja vozila u zonama škola ili drugih ustanova gdje se okuplja veći broj djece mogu se utvrđivati u zoni od 30 metara od postavljenog prometnog znaka izričitih naredbi ograničenja brzine ili prometnog znaka opasnosti djeca na cesti.

Kad smo kod prometnih znakova, vrlo često se u prekršajnim postupcima okrivljenici osvrnu na izostanak prometnog znaka koji označava cestu, odnosno dio ceste na kojem se obavlja kontrola brzine vozila, čuveni C122!

Prošao sam cestom tog znaka bilo nije, vozio sam prebrzo, no znak me na kontrolu brzine upozorio nije. Čemu služe znakovi ako nisu postavljeni? Služe li samo da popune kataloge, postoje ali se ne postavljaju? Je li svrha preventivno djelovanje ili punjenje proračuna kaznama! Gdje je znak? Je li se smjela i mogla zakonito kontrolirati moja brzina ako me se znakom na kontrolu upozorilo nije? Ukoliko ja kao vozač imam obavezu poštivati propise, postoji li obaveza nekog drugog da postupa u skladu s propisima koji mu nalažu postavljanje odgovarajućih prometnih znakova na odgovarajućim lokacijama? Nije to valjda prepušteno nasumičnoj volji da se pobodu ili ne pobodu nasumično prometni znakovi, valjda i tu neka pravila igre i postupanja postoje! Leži li zec u tom grmu?

Postoje, naravno da postoje, no opravdava li vašu prebrzu vožnju, izostanak prometnog znaka koji upozorava na kontrolu! Može li vas to učiniti neodgovornim za kršenje prometnih propisa vezanih uz brzinu kretanja vozila? Je li to vaš as u rukavu?  Oslobađa li izostanak prethodne obavijesti o mjerenju brzine vozača za prekoračenje ograničenje brzine kretanja? Sudovi kažu, ne! Ne! Ništa od uspjeha s tim argumentom! Nisam kriv za prekoračenje brzine kretanja jer prometnim znakom nisam prethodno bio obavješten da mi se brzina mjeri! Neće ići, da je riječ o alkaru reklo bi se „u ništa“, odnosno promašaj! Tako kažu sudovi.  Konkretno, Općinski sud u Rijeci u predmetu Pp-1859/2023-4 (presuda od 21. 3. 2025.) zauzeo je stav:

U odnosu na okrivljenikove navode da na mjestu mjerenja nije bila postavljena oznaka “kontrola brzine”, za navesti je kako je prometni znak koji označava cestu, odnosno dio ceste na kojem se obavlja kontrola brzine vozila (C122), znak obavijesti iz odjeljka C Pravilnika o prometnim znakovima, signalizaciji i opremi na cestama („Narodne novine“ broj 92/19.), koji prema članku 24. toga Pravilnika sudionicima u prometu daju potrebne obavijesti o cesti kojom se kreću, nazivima mjesta kroz koja cesta prolazi i udaljenosti do tih mjesta, prestanku važenja prometnih znakova izričitih naredbi te druge obavijesti koje im mogu koristiti. Slijedom navedenog, prometnim znakom obavijesti može se vozače obavijestiti o kontroli brzine fiksnom kamerom, ali takva obavijest nije propisana kao obavezna niti je njezino postavljanje propisano kao uvjet za zakonitost utvrđivanja prekršaja mjerenjem brzine fiksnim kamerama.

Odluka o postavljanju znakova obavijesti je u nadležnosti upravitelja cesta, a izostanak prethodne obavijesti o mjerenju brzine ne oslobađa vozače odgovornosti za počinjenje prekršaja prekoračenja ograničenja brzine kretanja vozila koje se utvrdi postavljenim kamerama. Okrivljenik je kriv za prekršaj jer je kao svaka prosječna osoba osposobljena za vozača motornih vozila, bio dužan i mogao biti svjestan da je njegovo postupanje zabranjeno“.

Općinski sud u Pazinu također ima isti stav u presudama tog suda Pp-2559/2023-4 i Pp-2550/2023-4, jasno je rečeno kako se: „Prometnim znakom obavijesti može  vozače obavijestiti o kontroli brzine fiksnom kamerom, ali to nije obvezno, budući ne postoji zakonska obveza postavljanja takve vrste signalizacije na mjestima gdje su postavljene kamere. Isto tako ne postoji ni zapreka za postavljanjem prometne signalizacije, što je u nadležnosti upravitelja cesta pa tako i odluka o postavljanju znakova obavijesti“.

Imajući navedeno u vidu, možda ne bi bilo loše ponoviti gradivo. Tako lako neke stvari padnu u zaborav, ograničenja brzine na cestama u naselju i izvan naselja! Ukoliko je riječ o cesti u naselju vozač se ne smije kretati brzinom većom od 50 km/h, odnosno brzinom većom od brzine dopuštene postavljenim prometnim znakom. Na cesti izvan naselja, ovisi o kakvoj se cesti radi.  Najviše 130 km/h na autocestama, 110 km/h na cestama namijenjenim isključivo za promet motornih vozila i brzoj cesti, te 90 km/h na ostalim cestama uz iznimku da se za pojedina vozila propisuju dodatna ograničenja brzine kretanja (recimo, autobusi).