Kada vožnji podučavate dijete ili prijatelja na nekom parkiralištu, pustoj cesti… To može biti opasna i skupa aktivnost!

Obavezno osiguranje, a ni automobilski kasko ne pokrivaju štete nastale na vozilu prilikom upravljanja vozilom bez odgovarajuće dozvole za upravljanje, pa vi sami ocijenite jesu li vaše dobre namjere potencijalno odveć veliki rizik

Je li parkirališni prostor cesta? Trik pitanje! Prvo vam na um pada da nije, jer da je parkirališni prostor cesta, valjda bi se zvao cesta. S druge strane da je stvar tako jednostavna, zar bi vam itko postavio takvo pitanje? Zdrava logika govori jedno, no iskustvo vas vuče na drugu stranu. Sigurno postoji neka začkoljica!

Uostalom, čemu vam može poslužiti točan odgovor na to pitanje? Recimo, izbjegavanju novčane pa čak i zatvorske kazne. Je li to dovoljno dobar razlog? Tome možemo pridodati i kako  vas spoznaja o ispravnom odgovoru na ovo pitanje može poštedjeti financijskih muka vezanih uz naknadu štete, one koju obavezno auto osiguranje kao ni kasko osiguranje ne pokrivaju. Konkretno, zakonska odredba kaže:  novčanom kaznom u iznosu od 1320,00 do 2650,00 eura ili kaznom zatvora do 60 dana, kaznit će se za prekršaj osoba koja u prometu na cesti upravlja motornim vozilom prije stjecanja prava na upravljanje. Što ako takva osoba upravlja vozilom na praznom parkiralištu. Sutra ili kroz koji dan polaže se praktični dio vozačkog ispita, pa da se još malo uvježbaju neke radnje, stekne sigurnost. Mnogi na to olako gledaju!  Upravlja li ta osoba u prometu na cesti, kao što kaže navedena odredba? Je li u prometu na cesti kad je na parkiralištu?

Kada vi kao osoba koja ima urednu, pravovaljanu vozačku dozvolu vozite  po parkirališnom prostoru, vozite li cestom? Primjenjuju li se u toj situaciji  na vas pravila iz zakona koji se zove Zakon o sigurnosti prometa na cestama? Kada vozite parkirališnim prostorom primjenjuje li se pravilo desne strane? Potiče vas to na razmišljanje?  Kako vam se sada u kontekstu ovih pitanja čini upit je li parkirališni prostor cesta? Pomalo nadolazi točan odgovor, zar ne? Zakon kaže da je »cesta«  svaka javna cesta, ulice u naselju i nerazvrstane ceste na kojima se obavlja promet.  Obratite pažnju na definiciju nerazvrstane ceste, tu se status parkirališnog prostora krije! Nerazvrstana cesta je što se meritornog zakona tiče cesta koja se koristi za promet po bilo kojoj osnovi, a koja nije razvrstana kao javna cesta po posebnom propisu i koja je dostupna većem broju raznih korisnika ulice u naseljima, pristupne i spojne ceste, prostori parkirališta, benzinskih crpki i sl. Dakle, izrijekom se spominju prostori parkirališta! Osim toga, isti zakon kaže da se pod  prometom na cesti, podrazumijeva promet vozila, pješaka i drugih sudionika u prometu na javnim cestama i nerazvrstanim cestama koje se koriste za javni promet.

Ukazuje li vam se na očigled u kojim bi  to situacijama točan odgovor na gore postavljeni upit dobro došao. Netko vama blizak nakanio je postati vozač, polaganje praktičnog dijela vozačkog ispita samo što se  nije dogodilo. Pa udovoljavate želji ili sami predlažete da malo provježbate s budućim vozačem. Nećete vi na neke prometne ceste, samo tu malo na obližnje pristupne, malo parkiralište. Nema nigdje nikoga.  Ta odluka mogla bi skupo koštati i tog navodno, budućeg vozača 1320,00 do 2650,00 eura ili do 60 dana zatvora. Povrh toga za one koji pravomoćnom odlukom o prekršaju budu proglašeni krivim za taj prekršaj tu je i upis  6 negativnih prekršajnih bodova u relevantnu evidenciju. Zamislite samo, nije još ni zakoračio u legalne vozačke vode, a već kreće iz minusa! Start sa 6 negativnih bodova. Nije to početak za poželjeti, mora se priznati. Naprotiv! Tu nemojte zaboraviti na još jednu sitnicu, mladom vozaču koji je u razdoblju od dvije godine prikupio devet negativnih prekršajnih bodova rješenjem će se ukinuti i oduzeti vozačka dozvola. Vidite kako se jednostavno dođe do te posljedice, a nju nitko ne želi na samom početku vozačke karijere!

No omakne se ljudima. Bira se najčešće neki ne odveć prometni pravac, vikend, rana jutra, kasne večeri, prazne  ili polu prazne  prometne površine, parkirališta. Sve s najboljom nakanom i olako prihvaćenim stajalištem da tu ništa po zlu neće poći, da ljudi razumiju, ta svi su to radili! Dakle, recimo samo da iako niste instruktor vježbate s nekim tko još uspješno položio vozački ispit nije i to  na parkiralištu! Naprijed, nazad, kreni stani, motaj, a zatim ono parkiranje bočno koje mnogima i s vozačkom  u džepu zadaje glavobolje!  I što može loše biti?

Općinski sud u Virovitici u presudi Pp-286/2023 (od 2.2.2023.) okrivljenici  koja je uskoro trebala na polaganje vozačkog ispita i koja je zbog nesigurnosti kod bočnog parkiranja zamolila prijatelja da joj malo posudi automobil da isproba bočno parkiranje, dok on sjedi s njom u autu,  izrekao je kaznu zatvora u trajanju od 10 dana s tim da se kazna zatvora neće izvršiti ako u roku 6 mjeseci ne počini jedan ili više prekršaj za koje joj je izrečena ista ili teža kazna od izrečene. Naravno, upravljala je vozilom u prometu na cesti prije stjecanja prava na upravljanje. Upravo dok je „isprobavala“ kako je sama iskazala,  bočno parkiranje naišla je policija i tražila od nje dokumente. U presudi je navedeno kako joj sudac nije izrekao novčanu kaznu jer bi to s obzirom na njenu tešku financijsku situaciju dodatno opteretilo kućni budžet i dovelo u pitanje njenu egzistenciju pa joj je izrečena kazna zatvora u trajanju od 10 dana, ali je izvršenje izrečene kazne odgođeno za 6 mjeseci. Ukoliko okrivljenica u tom roku ne počini isti ili sličan prekršaj, ista se neće izvršiti. Tako je to određeno i točno navedeno u presudi. Utješno? Zgodan detalj u životopisu, osuđena na zatvorsku kaznu!

A što čeka one dobrohotne vlasnike vozila koji se žrtvuju, sve u nakani da  doprinesu edukaciji budućih vozača iako se ne ubrajaju u instruktore vožnje. Vlasnik vozila odnosno osoba kojoj je vozilo povjereno ne smije dati vozilo na upravljanje osobi za koju je mogao ili morao znati da nema pravo upravljati vozilom, da između ostalog upravlja vozilom prije stjecanja prava na upravljanje. Zakonska odredba je jasna. Zabrana! Što se tiče ovog zakonskog traženja „da se zna ili može znati“ kako je riječ o osobi koja nema pravo upravljati vozilom, najčešće se vozilo ne daje bilo kome, već bliskim osobama i tu je teško tvrditi da nešto niste znali niti mogli znati. Općinski sud u Gospiću u presudi Pp-1836/2022-11 od 7.5. 2025. kojom je krivom proglasio vlasnicu vozila za predmetni prekršaj jasno je naveo da se ona kao izvanbračna supruga osobe koja je upravljala vozilom nalazila u vozilu – teško da ne znate ima li vam suprug položen vozački ispit ili ne.

Transfer znanja i vještina prije nego su za to ispunjene zakonske pretpostavke povezan je s popriličnim rizikom od kazne,  ali postoje i ozbiljni problemi s osiguravajućim društvima ako stvari potencijalnom budućem vozaču izmaknu kontroli. Vi ste kao vlasnik, odnosno osoba kojoj je vozilo povjereno pristali dati vozilo drugoj osobi  da se malo vozi, vježba prije nego  legalno i legitimno stekne pravo upravljanja e pa za takve velikodušne, širokogrudne  je propisana novčana kazna u iznosu od 390,00 do 920,00 eura.  I to nije sve! Obavezno osiguranje, a ni automobilski kasko ne pokrivaju štete nastale na vozilu prilikom upravljanja vozilom bez odgovarajuće dozvole za upravljanje, pa vi sami ocijenite jesu li vaše dobre namjere potencijalno odveć veliki rizik.

Kažnjavaju li se vlasnici vozila doista za taj prekršaj. Kako da ne! Primjera radi, Općinski prekršajni sud u Splitu u predmetu Pp-14852/2023-5 proglasio je krivim i izrekao novčanu kaznu okrivljeniku koji je priznao da je prijatelju koji nema vozački ispit dao vozilo ali i da se to dogodilo na parkiralištu gdje nije bilo nekog prometa ni opasnosti za druge sudionike u prometu.  Pravilo je jednostavno Nema vožnje bez valjane vozačke dozvole, odnosno potvrde o podnesenom zahtjevu za izdavanje vozačke dozvole. Sjetite se toga prije nego krenete s budućim vozačem provježbati vožnju! Opasnost od kazni i kažnjavanja postoji za obje strane.