Svako vrijeme nosi svoje i odnosi neke ranije priče. Dobro je da je tako! Međutim, što ako se neki problem za koji vas svi uvjeravaju da je davno riješen, pojavi upravo kod vas. Naime, već godinama izostaju analize koje upućuju na lošu kvalitetu goriva na hrvatskim benzinskim stanicama. Standardi su visoki, vozila imaju kompleksne sustave ubrizgavanja i sagorijevanja goriva i svakom poigravanje s kvalitetom goriva ozbiljno bi narušilo ugled nekog trgovca. No što ako posumnjate da je kvar na vašem vozilu, plovilu ili možda čak i letjelici uzrokovan lošom kvalitetom goriva ili vam na tu mogućnost ukažu u servisu?
Što vam je za činiti, odnosno što vam je za pravodobno činiti i ne napraviti grešku u koracima kada krenete u bitku za svoja prava i odštetu? Nije sporno kako se s jedne strane svi kunu u krajnje rigorozni sustav kvalitete goriva, a s druge strane posve vam je jasno kako su današnja vozila prepuna senzora za sve i svašta pa i probleme te vrste. Lampice se pale i kada u vozilu pogrešno trepnete okom, a kako tek ne bi vrištale na nedostatke ove vrste. Što bi to uostalom značilo za benzinske pumpe i velike igrače na tržištu goriva kada se pročuje da im je kvaliteta goriva loša. Međutim, kvarovi se još uvijek događaju i još uvijek se sumnja na lošu kvalitetu goriva, da tome nije tako ne bi se o tome vodili sudski sporovi, a vode se! Oni koji pogriješe u koracima, gube ih!
Vozilo se počne čudno ponašati, tresti, dimiti, gubiti snagu ili nešto peto. Sumnjate na lošu kvalitetu goriva, tu sumnju potvrđuju vam u servisu. Dokaze, trebate dokaze! Za početak što radite s računima? Prvo, račun! Bez računa se ne računa! Ukoliko ga nemate kako ćete dokazati da ste uopće kupili gorivo, kada i koliko? Drugo, netko kompetentan, ovlašteni servis bi trebao sročiti tri rečenice na temu kvara na vozilu uzrokovanog lošom kvalitetom goriva, po njihovom mišljenju, dakako. Odmah reklamacija i to pisanim putem! Odmah! Odmah podastrite i račun i stav ovlaštenog servisa! Bilo bi idealno da priznaju propust i nadoknade vam štetu. Lišili bi vas daljnjih glavobolja i aktivnosti. No moguće je da se ogluše, naprave nijemi, ne reagiraju uopće na vašu prijavu, reklamaciju, a moguće je i da poriču, odbijaju odgovornost. Spremite dokaze na okolnost da ste reklamirali, da ste ih kontaktirali, spremite kao dokaz i svu komunikaciju s njima, dopise u kojima oni poriču odgovornost Sve će trebati kad se krene u pohod radi naknade štete. Ako mirni put ne urodi plodom, što ćete? Pazite, do sada smo već nabrojali niz koraka, vrijeme prolazi, vama vozilo treba, vi ste ludi od brige. Vaše aktivnosti ne donose plod, plod krajnje sporo sazrijeva, a hoće li u konačnici doista i sazrijeti te biti u željenom obliku, neizvjesno je.
Razmišljate panično, postoji Zakonu o tržištu nafte i naftnih derivata, distributeri goriva dužni su osigurati da gorivo zadovoljava propisane standarde. Postoji Zakon o zaštiti potrošača, postoji Državni inspektorat, postoji valjda i inspekcijski nadzor, postoje udruge za zaštitu potrošača, postoje propisi, svega ima, sustav postoji, postoje nadležna tijela, postoje zakonske odredbe koje jasno definiraju prava i obveze trgovca. Alarmirate ih redom sa svim do tada prikupljenim dokazima. Postoji i Zakon o obveznim odnosima. Kupac je ovlašten od prodavatelja zahtijevati naknadu štete prouzročene nedostacima na stvari koju mu je isti prodao, a i dužan je prodavatelj naknaditi kupcu cjelokupnu prouzročenu štetu koju je kupac zbog toga pretrpio. Dobro zvuči. Odlično! Najbolja opcija je mirno rješenje spora u konačnici. Verzija u kojoj sve prolazi mirno i mimo suda. Međutim, što ako se to ne dogodi?
Ići ćete u sudski postupak. Za taj korak morate biti svjesni nekih stvari. I ono što je najbitnije, morate na vrijeme osigurati dokaze! Pravovremenost osiguranja dokaza na ispravan i vjerodostojan način od ključnog je, odnosno presudnog značaja. Ako nema dokaza i to ne bilo kakvih već onih koje će sud doista uvažiti kao odgovarajuće, zaboravite na uspjeh. Sve se svodi na naizgled jednostavne radnje, pravilno izuzimanje spornog goriva i njegova analiza od nadležnih i ovlaštenih i da, bilo bi poželjno da rezultat analize pokaže ono što vama ide u prilog.
Analiza goriva je ključna stvar! Gorivo se mora uzorkovati i analizirati! Nema drugog načina za dokazivanje vaše tvrdnje. Kada nakanite u pravnu bitku, odlučujuće pitanje je: gdje vam je to sporno gorivo? Gdje je njegovo izuzimanje, uzorkovanje, analiza, ocjenjivanje. S čim će se to gorivo iz vašeg vozila komparirati? Naime, sudski postupak može trajati godinama, kanite li držati vozilo u nepopravljenom stanju, oštećeno nekvalitetnim gorivom do kraja okončanja postupka? Godinama? Naravno da ne! Zato na vrijeme treba osigurati dokaze! Što prije to bolje!
Postoji pravni institut, prethodno osiguranje dokaza! Zapamtite! Ako postoji opravdana bojazan da se neki dokaz neće moći izvesti ili da će njegovo kasnije izvođenje biti otežano, može se u tijeku, a i prije pokretanja parnice predložiti da se taj dokaz izvede. Osiguranje dokaza prije pokretanja parnice u ovom slučaju je spasonosno. Spasonosno za vas. Znati ćete kakav je stav stručnjaka po pitanju vaše štete, jesu li oni stava da je sporno gorivo doista loše kvalitete, odnosno jesu li stava da je ono doista uzrok kvara na vašem vozilu.
Kvaliteta goriva! Tko što o tome može meritorno prosloviti! Nije to pitanje iz sfere opće kulture, pa se od većine prosječno obrazovanog puka očekuje da zna dvije tri prigodne na tu temu iskazati. Bez vještačenja tu uspjeha nema. Uzorkovanje i ocjenjivanje goriva, nije to materija kojom se svatko bavi. Morate znati i da je krug akreditiranih laboratorija koji su ovlašteni i stručni za utvrđivanje kvalitete goriva vrlo uzak. U postupku će biti potrebno uzeti uzorke iz spremnika vozila i spremnika benzinske pumpe na kojoj je gorivo kupljeno, analizirati ih i ocijeniti.
Dakle, u parnici radi naknade štete je tužitelj, ovdje kupac goriva dužan dokazati sve zakonom predviđene pretpostavke odgovornosti za štetu i to: štetnu radnju štetnika, štetu, uzročnu vezu između štetne radnje i štete na način da se šteta javlja kao posljedica štetne radnje te protupravnost. Sve te pretpostavke treba dokazati tužitelj, kupac goriva. Znači tek ukoliko se dokažu sve te pretpostavke, ali doista sve, sud može udovoljiti tužbenom zahtjevu tužitelja kupca i naložiti tuženiku da naknadi nastalu štetu tužitelju. Ako tužitelj, kupac goriva propusti pred sudom dokazati bilo koju od navedenih pretpostavki, koje moraju biti kumulativno ispunjenje, sud će odbiti tužiteljev tužbeni zahtjev. Teret dokaza kod naknade štete je na tužitelju. Raspolažete papirom na kojem je od strane servisa uredno navedeno da je uzrok kvara loša kvaliteta goriva, Je li to dovoljno? Ako trgovac osporava propust, neće biti dovoljno. Ključna radnja je ponavljamo analiza goriva od strane ovlaštenih i naravno, neovisnih! Podrazumijeva se da ste sačuvali račun koji se odnosi na kupnju goriva.
U presudi Općinskog građanskog suda u Zagrebu Pn-2101/2020-3 sud je naglasio da niti jedno zakonsko rješenje ne podrazumijeva da netko samo treba ustvrditi da je pretrpio štetu, a da pri tome ne sačuva i ne osigura dokaze, te da institut osiguranja dokaza postoji i nadalje u pravu Republike Hrvatske. Tužiteljica koja potražuje u tom predmetu naknadu štete upravo zbog neadekvatne kvalitete goriva, nije iskoristila taj institut osiguranja dokaza!
Sud zapravo daje uputu što je trebalo činiti, ovlaštenim i nezavisnim tijelima povjeriti utvrđivanje kvalitete spornog goriva. Da, trebalo je pravilno izuzeti gorivo iz spornog točionog mjesta kao i iz rezervoara vozila, usporediti goriva, utvrditi identičnost ili izostanak identičnosti i u konačnici utvrditi stupanj kvalitete tako izuzetih goriva. Bez adekvatnog pregleda i utvrđenja identičnosti goriva izvađenog iz rezervoara vozila i onog koji je u spremniku na benzinskoj pumpi ne može se retroaktivno utvrđivati uzročno posljedična veza.
Dakle, prije upuštanja u pravnu bitku koja se tiče naknade štete za koju tvrdite da je vašem vozilu uzrokovalo gorivo loše kvalitete, pazite da ne pogriješite, da ne propustite ključne korake!