Prijelaz preko pruge: Ne vjerujte podignutoj rampi, možete doživjeti nesreću i biti suodgovorni!

Ne vjerujte podignutoj rampi, ne uzdajte se u izostanak zvučne i svjetlosne signalizacije! Stanite i provjeravajte maksimalno koliko možete

Prijelaz ceste preko željezničke pruge, visokorizična situacija, uvijek i svugdje! Čak i kada je rampa podignuta, čak i kada ni zvučna ni svjetlosna signalizacija ne upozorava, ne znači da je prijelaz siguran. Kako je to moguće? Čovjek i tehnika uvijek mogu zakazati i doista zakazuju! Kada morate preko željezničke pruge ma kako vam zrak izgledao čist, na trenutak pomislite kako se greške događaju i kako je loše da baš vi budete žrtva te greške! I ne samo to, moguće je da vi budete suodgovorni za pretrpljenu štetu nastalu zbog nalet vlaka na vaše vozilo premda je čuvar pružnog prijelaza neosporno i dokazano učinio propust! Nije spustio branik, nije uključio zvučnu i svjetlosnu signalizaciju, premda je morao i trebao budući da je dobio prednajavu o nailasku vlaka. Morao i trebao, ali nije!

Sudar s vlakom. Izgledi za preživljavanje s obzirom na njegovu naletnu brzinu i ogromnu masu, nisu osobiti! Oni koji izvuku živu glavu iz tog sraza doista mogu slaviti svoje drugo rođenje. Uvijek kada se dogodi nalet vlaka na vozilu, svi se pitaju: pa kako? Grubi propust. Je li prijelaz bio propisno obilježen? U pravilu samo približavanje prijelazu najavljuje se, temeljito, sve u šesnaest. Prometni znak do prometnog znaka, svako malo eto novog, a svaki ukazuje na isto, prijelaz ceste preko željezničke pruge. Naravno da ti znakovi nisu nasumice pobodeni! Prva upozorenja su već na 240 metara, a zatim slijede na 160 i 80 metara prije prijelaza. Neki prijelazi ceste preko željezničke pruge najavljuju se samo znakom opasnosti i to, u pravilu, 150 metara prije samoga mjesta prelaska preko pruge. Postoje i prijelazi ceste preko željezničke pruge koji se najavljuju samo znakom opasnosti i to, u pravilu, 150 metara prije samoga mjesta prelaska preko pruge. Ima i onih posve nezaštićenih (bez branika ili polubranika), a tu je naravno onaj prepoznatljivi Andrijin križ.

Ništa to nije tek tako, onako bez veze, već s ekstremom vezom, upozoravate se na ono što slijedi, približavate se ekstremnoj opasnosti, možda je niste svjesni uopće ili niste svjesni njene ekstremnosti. Uostalom tko bi život, cestu i vožnju proveo u stalnom strahu od nadolazećih opasnosti? No svi ti uočljivi sukcesivni znakovi, signalizacija, sve je to postavljeno kako bi se vi pripremili na poduzimanje potrebnih radnji za siguran prelazak preko pruge. Što učiniti? Bez obzira na to je li rampa spuštena, stanite! Zaustavite se! Vjerujete li više svom iskustvu, očima, ušima ili uvjerenju da dignuta rampa znači siguran prijelaz?!

Uvijek su moguće greške. Sve može zakazati, zakaže čovjek, zakaže tehnika! Sve ono u što ste se pouzdali zakaže i eto katastrofe u trenu. Jeste li vi kao vozač koji ste postupali s povjerenjem, krivi za to? Jeste li, ako ste kojim slučajem pomilovani srećom, izvukli živu i zdravu glavu iz tog sraza s vlakom, suodgovorni za pretrpljenu štetu. Čuvar pružnog prijelaza neosporno kriv, a vi kao vozač suodgovorni?

Čini vam se nemogućim! Moguće je! Da, moguće je, postojanje podijeljene odgovornosti za nastalu štetu 50:50 između vozača koji je vjerovao podignutom polubraniku i HŽ infrastrukture d.o.o. čiji je radnik, čuvar pružnog prijelaza propustio aktivirati spuštanje polubranika te uključiti zvučnu i svjetlosnu signalizaciju pa je vozač automobila smatrao da slobodno može prijeći preko pružnog prijelaza.

Upravo tako! U presudi Županijskog suda u Slavonskom brodu (Gž-77/2025-3 od 19. veljače 2025.) utvrđeno je kako na strani vozača vozila na koji je naletio vlak postoji suodgovornost od 50% za štetu koju je pretrpio pri prelasku preko pružnog prijelaza premda su polubranici bili podignuti i ugašena svjetlosno-zvučna signalizacija željezničko-cestovnog prometa. Suodgovornost od 50% premda je radnik, čuvar pružnog prijelaza pravomoćno osuđen u kaznenom postupku jer je propustio aktivirati spuštanje polubranika i uključiti zvučnu i svjetlosnu signalizaciju, tj. nije uključio prekidač na upravljačkom pultu kojim bi se aktivirala i ta signalizacija i spuštanje branika i osiguralo nesmetano odvijanje prometa!

Čuvar pružnog prijelaza je osuđen! Nije učinio ono što je bio dužan učiniti! Kako je onda vozač suodgovoran? Osim fraze: vlak je uvijek brži treba uzeti u obzir i frazu: poštujte znakove pokraj puta! I nemojte se pouzdati ni u koga i ni u što, a osobito ne u nepogrešivost ili zanemarivanje radnih obveza zaposlenika o kojima ovise životi drugih ljudi!

Sud je obrazloženju presude naveo: „U situaciji kada prema utvrđenju prvostupanjskog suda proizlazi da je osim svjetlosnim i zvučnim uređajima te polubranicama, prijelaz preko željezničke pruge bio osiguran znakovima upozorenja te znakom izričite naredbe „Stop“, obveza je vozača osobnog automobila bila postupati s povećanim oprezom i zaustaviti vozilo ispred znaka „Stop“ bez obzira što zvučna i svjetlosna signalizacija nije davala znakove nailaska vlaka pa u situaciji kada tužitelj nije postupio po prometnom znaku, već je usporio automobil i nastavio lagano kretanje preko željezničke pruge, bez da se prethodno uvjerio da je prelazak preko pruge slobodan, pravilno je prvostupanjski sud utvrdio doprinos tužitelja (vozača automobila) štetnom događaju u omjeru od 50%. U ovoj situaciji kada u nastupu štetne posljedice postoji više događaja, koji se smatraju uzrocima nastale posljedice, dakle ne uključivanje uređaja koji najavljuju prolaz vlaka i ne zaustavljanje na znak „Stop“, za zaključiti je da su oba događaja odlučujuća u uzroku štetne posljedice pa je jednaka odgovornost i tužitelja i tuženika“,

Očito je kako ne samo zbog suodgovornosti za štetni događaj već i zbog spašavanja golog života, morate ekstremno paziti pri prelasku preko željezničke pruge. Ne vjerujte podignutoj rampi, ne uzdajte se u izostanak zvučne i svjetlosne signalizacije! Stanite i provjeravajte maksimalno koliko možete. Predvidite, očekujte da bi vlak ipak mogao naići, iako ništa na to ne upućuje izravno. Usporite, oprezno se približavajte, premda su vlakovi sve tiši, utišajte sve u vozilu, otvorite prozore, osluškujte, pozorno gledajte lijevo i desno, očitavajte suptilne znakove i što brže preko pruge. Ljudski je griješiti, no poduzmite sve da vi ne budete žrtva te greške!