TEST CJELOGODIŠNJIH GUMA: Poznata četvorka na vrhu!

HAK i partneri su na test stavili 16 cjelogodišnjih guma u tržišno vrlo zastupljenoj dimenziji 225/45 R17. Rezultati su potpuno jednako disperzirani u četiri kvalitativne kategorije

Cjelogodišnje gume bilježe konstantan rast udjela na tržištu, pa je HAK s partnerima ovoga puta testirao 16 različitih modela u vrlo zastupljenoj dimenziji 225/45 R17. Njihov zadatak nije nimalo lagan, jer po ljeti moraju zadržati visoku razinu na temperaturama asfalta čak do 50 stupnjeva Celzijevih, dok po zimi ne smiju razočarati čak ni kad se temperatura podloge spusti do -15. Dodamo li tome prevrtljiva preostala dva godišnja doba – proljeće i jesen, gdje temperature osciliraju od iznimno visokih do vrlo niskih, jasno je da cjelogodišnje gume moraju biti pouzdane i izdržljive baš – cijele godine. Naravno, iluzorno je očekivati da će se moći ravnopravno nositi sa sezonskim gumama, pa je jedan od ciljeva ovoga testa spoznati koliko su zapravo kvalitativno udaljene od klasičnih ljetnih i zimskim pneumatika. Takav je kriterij bio zauzet i prilikom ocjenjivanja, pa su se na suhoj i mokroj podlozi uspoređivale s ljetnima, a na mokroj i zaleđenoj sa zimskima. 

Brojčano gledano, rezultati ovoga testa donijeli su nevjerojatnu izjednačenu disperziranost ishoda. Naime, od ukupno 16 modela podvrgnutih analizi, po četiri su vrlo preporučljiva, preporučljiva, djelomično preporučljiva i nepreporučljiva. Konkretno, vrlo preporučljivi su Goodyear Vector 4Seasons Gen-3, Continental AllSeasonContact 2, Pirelli Cinturato All Season SF 3 i Bridgestone Turanza All Season 6, preporučljivi su Michelin Crossclimate 2, Dunlop All Season 2, BFGoodrich Advantage All-Season i Viking FourTech Plus, djelomično preporučljivi su Vredestein Quatrac Pro+, Barum Quartaris 5, Nexen N’Blue 4Season 2 i Superia Ecoblue2 4S, dok su nepreporučljivi CST Medallion All Season ACP1, APlus AS909, Arivo Carlorful A/S i Petlas Multi Action PT565. Već letimičnim pogledom se jasno vidi da su vrh zauzele najrenomiranije tvrtke, dok se na dnu nalaze neki proizvođači za koje su čuli samo najveći zaljubljenici u automobilizam.

Jedan od segmenata gdje se vrlo zorno vidi razlika između vrhunskih i nekvalitetnih pneumatika je dužina zaustavnog puta pri brzini od 100 km/h do potpunog zaustavljanja na suhoj podlozi. Tu su na vrh izbili Pirelli, Bridgestone, Michelin i BFGoodrich, dok su začelje zacementirali Viking, Petlas, CST Medallion i Barum. I dok se razlika od 7,3 metra možda ne čini prevelikom (38 m – 45,3 m), puno važnije je istaknuti da se na mjestu na kojem je Pirelli stao, Barum kotrljao brzinom od čak 40 km/h, što je nedopustivo opasno. Gledajući po prethodno spomenutim grupama, vrlo preporučljive gume su se u prosjeku zaustavljale nakon 40 metara, preporučljive nakon 41,3 metra, djelomično preporučljive nakon 42,7 metara, a nepreporučljive nakon 43,3 metra.

Na mokroj podlozi se analizirala dužina zaustavnog puta pri brzini od 80 km/h do potpunog zaustavljanja i tu su razlike još veće. Naime, između pobjednika Continentala (31,3 m) i gubitnika Arive (42,6 m), razlika je čak 11,3 metra. Gledano na brzinomjer, tamo gdje je Continental stao, Ariva se kotrljala brzinom od opasno visokih 41 km/h. I grupno gledano, jaz je ogroman, jer između najbolje četvorke (32,2 m) i najslabije četvorke (38,7 m) leži razlika od prevelikih 6,5 metara.

Zanimljivo, na tom tragu nisu se nastavili rezultati kočenja na zaleđenoj podlozi (mjerio se zaustavni put pri brzini od 30 km/h do stajanja), gdje je došlo do manjeg iznenađenja. Naime, čak 15 različitih modela se smjestilo unutar samo 80 centimetara (na vrh su izbili Nexen, Barum i Michelin s 9 metara), dok je posljednji Petlas (12,5 m) zaostao za pretposljednjim Pirellijem (9,8 m) čak 2,7 metara. S obzirom na to da se mjerilo zaustavljanje počevši od 30 km/h, te da se na mjestu na kojem je vodeća trojka stala Petlas kotrljao brzinom od čak 16 km/h, tragičan je podatak da nije izgubio niti pola svoje brzine na poziciji na kojoj su se najbolji ukopali. To je uistinu veliki i opasan propust. Interesantan detalj stiže i s područja grupne analize, gdje su djelomično preporučljivi (9,2 m) bili ispred preporučljivih (9,3 m) i vrlo preporučljivih (9,4 m). Zahvaljujući isključivo spomenutom Petlasu, nepreporučljiva četvorka je ostala zacementirana za dno (10,3 m).

Osim kočenja na različitim podlogama, vrijedna saznanja stižu i s područja predviđene kilometraže, gdje je odskočio očekivani par Goodyear (67.960 km) i Dunlop (62.670 km), ali i jedan neočekivani “igrač” u vidu APlusa (59.030 km). Već četvrti Continental je zaostao gotovo 11 km (48.240 km), dok je posljednja Superia (34.670 km) zaostala gotovo 7 km za pretposljednjim Nexenom (41.390 km). Po grupama gledano, vrlo preporučljivi su očekivano najizdržljiviji (52.675 km), ali su nepreporučljivi (49.775 km) ispred preporučljivih (49.200 km), a pogotovo djelomično preporučljivih (42.075 km).

Iz ovoga testa je sasvim jasno da postoji razlika između performansi (kočenje) i ekologije (izdržljivost), ali glavni adut kod donošenja odluke o kupnji bi definitivno morala biti ukupna kvaliteta cjelogodišnjih guma, a nikako ne njihova cijena, što se često uzima kao kompenzacijski faktor. Jer sigurnost nema cijenu!

Prednosti i nedostaci testiranih guma

Goodyear Vector 4Seasons Gen-3

vrlo preporučljivo

+ sigurna na mokrom, sigurna u zimskim uvjetima, vrlo visoka predviđena kilometraža, vrlo niska abrazivnost, mala težina i niska potrošnja goriva

– manji nedostaci na suhom, manji nedostaci u zimskim uvjetima

Continental AllSeasonContact 2

vrlo preporučljivo

+ precizna i sigurna u vožnji na limitu na suhom, sigurna na mokrom, sigurna u zimskim uvjetima, dobra predviđena kilometraža, niska abrazivnost, niska potrošnja goriva

– nešto teža guma

Pirelli Cinturato All Season SF3

vrlo preporučljivo

+ precizna i sigurna u vožnji na limitu na suhom, sigurna na mokrom, visoka predviđena kilometraža, niska abrazivnost, niska potrošnja goriva, mala težina

– manji nedostaci u zimskim uvjetima

Bridgestone Turanza All Season 6

vrlo preporučljivo

+ još sigurna na suhom, sigurna na mokrom, visoka predviđena kilometraža, niska abrazivnost, niska potrošnja goriva

– manji nedostaci u preciznosti na suhom, manji nedostaci u zimskim uvjetima, nešto teža guma

Michelin Crossclimate 2

preporučljivo

+ precizna i sigurna u vožnji na limitu na suhom, precizna i sigurna u zimskim uvjetima, visoka predviđena kilometraža, niska abrazivnost, mala težina, niska potrošnja goriva

– manji nedostaci na mokrom

Dunlop All Season 2

preporučljivo

+ dobra u kočenju i upravljanju na mokrom, sigurna u zimskim uvjetima, vrlo visoka predviđena kilometraža, niska abrazivnost, dobra učinkovitost

– nedostaci na suhom, manji nedostaci kod akvaplaninga

BFGoodrich Advantage All-Season

preporučljivo

+ precizna i sigurna u vožnji na limitu na suhom, precizna i sigurna u zimskim uvjetima, niska abrazivnost, mala težina, niska potrošnja goriva

 nedostaci na mokrom, samo prosječna predviđena kilometraža

Viking FourTech Plus

preporučljivo

+ visoka predviđena kilometraža, niska abrazivnost, dobra učinkovitost

– nedostaci na suhom, manji nedostaci na mokrom, manji nedostaci u zimskim uvjetima

Vredestein Quatrac Pro+

djelomično preporučljivo

+ visoka predviđena kilometraža, još niska abrazivnost, niska potrošnja goriva

– slaba na suhom, manji nedostaci na mokrom, manji nedostaci u zimskim uvjetima, veća težina

Barum Quartaris 5

djelomično preporučljivo

+ sigurna u zimskim uvjetima, dobra predviđena kilometraža, niska abrazivnost, niska potrošnja goriva

– slaba na suhom, nedostaci na mokrom

Nexen N’Blue 4Season 2

djelomično preporučljivo

+ dobra u zimskim uvjetima, još niska abrazivnost, niska potrošnja goriva

– slaba na suhom, nedostaci na mokrom, nešto niža predviđena kilometraža, veća težina

Superia Ecoblue2 4S

djelomično preporučljivo

+ dobra u zimskim uvjetima, još niska abrazivnost, niska potrošnja goriva, mala težina

– nedostaci na suhom, slaba na mokrom

CST Medallion All Season ACP1

ne preporučuje se

+ dobra predviđena kilometraža, dobra abrazivnost

– nedostaci na suhom, nedostaci na mokrom, vrlo slaba u zimskim uvjetima, veća težina

APlus AS909

ne preporučuje se

+ vrlo visoka predviđena kilometraža, niska abrazivnost, vrlo niska potrošnja goriva

– slaba na suhom, vrlo slaba na mokrom, nedostaci u zimskim uvjetima, veća težina

Arivo Carlorful A/S

ne preporučuje se

+ visoka predviđena kilometraža, niska abrazivnost, niska potrošnja goriva

– slaba na suhom, vrlo slaba na mokrom, nedostaci u zimskim uvjetima

Petlas Multi Action PT565

+ dobra predviđena kilometraža, dobra abrazivnost, niska potrošnja goriva

– slaba na suhom, slaba na mokrom, najslabija guma na testu u zimskim uvjetima, veća težina