Nikad manje formalnosti i obijanja šaltera i institucija raznih kad je u pitanju kupnja rabljenog vozila. Ono što je za nekog stari automobil, za nekog drugog bi će njegov novi! Nikakvih problema tu više nema. Forma je više nego jednostavna. Obrazac iz Narodnih novina se u tren oka popuni i potpiše na dnu, ako već niste vični sami sastavljati ugovore, otisnuti obrazac izvrsno će poslužiti. Ne treba gubiti vrijeme ni kod javnog bilježnika. Dovoljan je potpis prodavatelja i kupca, ništa ovjeravati ne treba! Prijenos vozila obavlja se u stanici za tehničke preglede, ne treba obilaziti ni različite šaltere ni koje kakve institucije. Doista jednostavno! Nema tu nekih pretjeranih obaveza. Novi vlasnik samo treba prebaciti automobil na sebe! Da, to je njegova obaveza! Novi vlasnik ima rok od 15 dana od dana sklapanja kupoprodajnog ugovora. Zakon o sigurnosti promet na cestama utvrdio je da u slučaju prodaje ili drugog načina promjene vlasništva na vozilu, novi vlasnik vozila dužan je u roku od 15 dana od stjecanja vozila registrirati vozilo na svoje ime ili ga odjaviti.
Odlično! No znate kakvi su ljudi kada imaju minimalno obaveza, gledaju i iznalaze načina da ih imaju još manje, odnosno da izbjegnu ili odgode svaku! Rok 15 dana, pa što ako ne registriram vozilo na svoje ime u tom roku, ako ga ne prenesem. Što mi se može dogoditi? Tko će mi naplatiti bilo kakvu kaznu zbog toga? Kupoprodajni ugovor osim mene i prodavatelja ionako nitko vidio nije! Niti javni bilježnik, niti policija, niti itko treći. Kako policija može znati kad me zaustavi da sam automobil kupio prije više od petnaest dana kada to nije nigdje evidentirano? Imam vozačku, imam prometnu, imam policu obaveznog auto osiguranja u čemu je problem. U čemu uostalom uopće može biti problem, zašto ne čekati do redovnog tehničkog? Ljudska je potreba da se kroji svijet po svojoj mjeri, uključujući i rokove u kojima će se zakonske obveze u tom istom svijetu doista i ispuniti. Budimo realni, teško je negirati opću prisutnost principa po kojem što god je povezan s bilo kakvim troškom, plaćanjem, treba platiti u najkasnijem mogućem trenutku. To neki tumače svojevrsnim trijumfom osobne sklonosti da se krše obveze i to onih u pogledu kojih nema posljedica. Ili možda ima, pa se olako shvaća da neće nastupiti.
Što vam se dakle, može dogoditi ukoliko u tom zakonskom roku od 15 dana ne prenesete vozilo na sebe? Kazna nije nepoznata. Propisana je u Zakonu o sigurnosti prometa na cestama, 90,00 eura. Međutim, može ona vrlo lako biti i veća i iznositi 260,00 eura, ako prodavatelj od kojeg ste kupili vozilo odluči uzeti stvar u svoje ruke. Pa ako vi već niste prenijeli vozilo na sebe, odluči šesnaesti dan, on kao prodavatelj koji je još uvijek u evidenciji MUP-a upisan kao vlasnik, ležerno ušetati u stanicu za tehnički pregled i podnijeti zahtjev da se ukine registracija vozila kojeg ste kupili! Zakon mu daje to pravo. Naime, ponovimo gradivo.
U slučaju prodaje ili drugog načina promjene vlasništva na vozilu, novi vlasnik vozila dužan je u roku od 15 dana od stjecanja vozila registrirati vozilo na svoje ime ili ga odjaviti, a ako ga ne registrira na svoje ime ili ne odjavi, stanica za tehnički pregled vozila će, na zahtjev osobe na koju je vozilo registrirano, rješenjem ukinuti registraciju vozila.
Dakle, vi od tog trenutka o kojem vas prodavatelj ne mora obavijestiti imate vozilo čija je registracija ukinuta! Imali ste rok od 15 dana, ništa po pitanju prijenosa vozila učinili niste, pa onda možete očekivati svašta! I kaznu jer upravljate vozilom čija je registracija ukinuta, a ni prometna vam baš nije valjana zar ne? Eto kako će policija saznati da vi niste izvršili svoju obvezu koja se tiče prijenosa vlasništva. Kako to izgleda kada se prodavatelj posluži svojom mogućnošću, a kupac izbjegava ili odugovlači sa ispunjenjem zakonske obveze?
Nije teško zamislivo. Zaustavi vas policija, uobičajena rutinska provjera, provjera podataka iz prometne dozvole i informacija u njihovom sustavu koje vrište na nedozvoljeno! Za vaše pošteno kupljeno vozilo, stoji podatak da je ono odjavljeno određenog dana, doslovno: odjavljeno-ukidanje registracije, s komentarom: reg.pločica-potražna, prometna dozvola potražna i nema tu neke filozofije! Sve je jasno kao dan! Novčana kazna, no to nije sve, Vi imate i ukinutu registraciju. Bez registracije se ne može na cestu! Treba li Vam to? Nepotreban trošak! Je li lijenost ili zaborav u pitanju ili pristup lako ćemo, ima vremena, pa tako vrijeme prohujalo u trenu ili možda nedostatak financijskih sredstava kojima bi se mogli pokriti troškovi oko prijenosa vozila i svega što ide uz to. Posve nebitno! Onima koji odlučuju o kazni, sasvim je svejedno čime je vaše ne postupanje bilo motivirano. I ne, nemojte se ljutiti na prodavatelja jer se poslužio svojim pravom! Ne, nije vas bio dužan ni naknadno nazivati, ni moliti, ni podsjećati, sve u stilu: daj prenesi to na sebe, daj riješi da ja nemam problema ni pisanije, ni očitovanja a ni plaćanje tvog parkiranja nije mi ni zabavno ni inspirativno. Zašto bi vam bilo tko išta govorio, opominjao vas, molio preklinjao. Odšetao prodavatelj u stanicu za tehnički pregled i mirno, bez riječi učinio ono na što mu zakon daje pravo i riješio se jedne brige i to u potpunosti.
Iz Presude Pp-1874/2025 od 26. 4. 2025 Općinskog suda u Novom Zagrebu proizlazi upravo takva jedna situacija gdje je pri zaustavljanju i kontroli vozila i vozača 25. 4. 2024., između ostalog utvrđeno kako je riječ o vozilu koje je odjavljeno 2. 1. 2025., odjavljeno-ukidanje registracije, s komentarom: reg.pločica-potražna, prometna dozvola potražna čime je počinjen prekršaj iz čl. 238. st. 1. Zakona o sigurnosti prometa na cestama. Dakle, vozač je uredno imao i vjerojatno vozio u periodu dužem od tri mjeseca odjavljeni automobil, kojem je ukinuta registracija. Riječ je naravno o novom vlasniku koji nakon zaključenja kupoprodajnog ugovora za vozilo nije „prebacio“ vozilo na sebe u zakonskom roku od 15 dana od datuma stjecanja navedenog osobnog automobila. I znate što, kazna je 260 eura budući je riječ o povredi zakonske obveze koja propisuje da motorna i priključna vozila smiju sudjelovati u prometu na cesti ako su registrirana i ako imaju važeću prometnu dozvolu, a vama je ukinuta registracija. Tako piše u relevantnoj bazi podataka MUP-a! Zakon u čl. 238. st. 7. kaže novčanom kaznom u iznosu od 260,00 eura kaznit će se za prekršaj vozač koji upravlja motornim ili priključnim vozilom, osim traktora i radnog stroja, koje nije registrirano ili mu je isteklo važenje prometne dozvole za više od 15 dana.
Jeste li bijesni na prodavatelja, bivšeg vlasnika? Nemojte biti! Naime, dok god je on upisan kao vlasnik u evidenciji MUP-a njemu će na naplatu dolaziti vaše karte za parkiranje. Vi ćete se voziti u svom novom prometalu, a bivši vlasnik će plaćati, ne bi išlo zar ne? Nemojte slučajno pomisliti da se on oslobađa plaćanja tog tereta u trenutku kad objasni svima i podastre dokaz da je auto prodao i predao vama. A ne! Naplatna karta za parkiranje, neovisno o činjenici što je prodao i predao vozilo kupcu prodavatelj tj. bivši vlasnik će platiti taj ceh. Neovisno što je vozilo neosporno prodano i to sve dok je u evidenciji MUP on upisan kao vlasnik. Naime, Vrhovni suda Republike Hrvatske 15. lipnja 2018. donio je zaključak da je „u parnicama radi naplate karte za parkiranje pasivno legitimirana osoba upisana u evidencijama Ministarstva unutarnjih poslova kao vlasnik vozila“.
Ovo je posve dovoljan razlog, da prodavatelj 16-ti dan mrtav hladan, kad je već vama bilo teško prenijeti vlasništvo, u stanici za tehnički pregled iskoristi svoje pravo da traži ukidanje registracije vozila koje vam je prodao. Nemojte misliti da će prodavatelj čekati da mu prvo stigne na naplatu neki iznos po osnovi vlasništva vozila koje vam je prodao, pa tek onda kad mu se smrači kreće u poduzimanje ovog koraka. Računajte da će to svaki bivši vlasnik učiniti čim prođe vaš rok od 15 dana.
Nekim prodavateljima, bivšim vlasnicima jednostavno se ne da čak ni maltretirati s onim dopisivanjem s policijom, kada ih se traži da dostave podatke o osobi koja je upravljala njihovim vozilom određenog dana u određeno vrijeme, budući je tim vozilom počinjen prekršaj. Da, bivši vlasnik ima kupoprodajni ugovor i da, može ga dostaviti policiji i navesti da je vama prodao i predao svoje vozilo prije nego je počinjen taj prekršaj, pa posve sigurno nije on njime upravljao. No zašto bi? Zašto bi se uopće bavio tim problemima, dokazivanjem, dopisivanjem kada ima zakonsku mogućnost tražiti ukidanje registracije vozila koje vam je prodao. Podnese zahtjev za ukidanje registracije, skine za sva vremena brigu s vrata i problem riješen. Zapravo, vi se prvi počeli. Niste prenijeli na sebe vozilo u zakonskom roku! Dakle, izvršite tu formalnost, zakonsku obvezu, prenesite vozilo na sebe, ako ni zbog čega drugog onda bar zbog svijesti o financijskim brigama koje vas zbog toga mogu snaći.