Tržišni analitičar Bill Russo živi u Šangaju od 2004. godine. Došao je u Kinu s visoke pozicije u Chrysleru u Detroitu i bio je očaran eksplozivnim razvojem u Kini u usporedbi s Detroitom, koji se kreće istim tempom kao ledenjak, kako kaže. Amerikanac vakodnevno prati kinesku automobilsku industriju već 20 godina iz svoje baze u Šangaju objašnjava da današnji kupci električnih automobila žele da njihov automobil bude produžetak njihovog pametnog telefona. Sve je počelo, prema Russou, kada je Tesla započeo izgradnju gigatvornice u Šangaju 2019. godine, a samo 18 mjeseci kasnije lansirao Model 3 u Kini.
– I tada se svijet promijenio. Ne zbog covida, već zato što su potrošači koji do tada nisu bili zainteresirani za električne automobile počeli i njih kupovati. Isprva su gledali Teslu, ali onda su otkrili da postoje dobri kineski proizvodi.
To je objasnio tijekom posjeta Kopenhagenu, gdje je bio glavni govornik na IDA konferenciji Električna energija u cestovnom prometu.
Kineski proizvođači imali su 2020. godine tržišni udio od 37 posto na svom tržištu, ali već u 2022. godini udio je porastao na 47 posto. Danas je to 69 posto.
– To je ludo. Toliko su izgubili strani brendovi. Pritom to nije jedna marka, to su svi, ali čelnici zapadne automobilske industrije nisu vidjeli ozbiljnost situacije – kaže Bill Russo.
Sljedeći veliki korak u mobilnoj tehnologiji dolazi s električnim automobilom, za koji kupci u Kini žele da bude produžetak njihovog pametnog telefona. Bill Russo to tvrdi jer je već na tržištu u Kini.
– Ovdje se ne radi o tome koliko jedinica prodajete, već o tome kako možete ostvariti prihod od korištenja svojih proizvoda. Možete uzeti automobil poput Xiaomi SU7, koji je lansiran 2024., a Xiaomi zna kako unovčiti uslužnu platformu sa stotinama milijuna korisnika. Ako kupite uređaj od Xiaomija, htjet ćete preuzeti njihovu aplikaciju. Prikupljat će podatke i unovčiti ih. Xiaomijev automobil u osnovi nije samo automobil, nego je dizajniran na način koji je u osnovi usmjeren na korisnika. Mnogo je više usredotočen na interaktivnost sa suvozačem, a ne samo s vozačem. To je promjena paradigme u načinu na koji razmišljamo o automobilima. Prije pametnog telefona zapravo nije bilo Kineza koji su koristili internet, ali danas svi imaju pametni telefon, a tvrtke u automobilskoj industriji znaju kako iskoristiti podatke. Inteligentni automobil je još jedna vrsta pametnog telefona na kojem mogu komunicirati s korisnicima u svakodnevnom načinu života. To je ono što se promijenilo – rekao je Russo, te zaključio:
– To se dogodilo i Nokiji. Nikome više nije trebao ‘glupi’ telefon. Blackberry je također mrtav, premda je bio prilično pametan sa svojom lijepom tipkovnicom. Zapadni svijet nastavlja proizvoditi hardver i proizvode usmjerene na vozače u svijetu koji se pomaknuo na dizajn usmjeren na korisnika.