Dugo se pričalo, dugo se najavljivao konačan kraj naplatnih kućica u Republici Hrvatskoj. Enigmi na temu kako će novi sustav naplate cestarina bez naplatnih kućica izgledati u svom zakonskom obličju i što će tamo pisati, te kada bi to bar od prilike moglo profunkcionirati, nazire se konačni kraj. Naime, 9. 7. 2025. otvoreno je jednomjesečno savjetovanje s javnošću o Nacrtu prijedloga zakona o naplati cestarine. Taj novi zakon, nikad to nije bilo sporno ima cilj stvaranja pravnog okvira za uvođenje novog elektroničkog sustava naplate cestarine u Republici Hrvatskoj. Naglasak je na novo i na elektroničko! Što se tiče naplate, gotovinu, zakon ne poznaje! Zakon propisuje kako je valjano sredstvo plaćanja sredstvo plaćanja cestarine u obliku kreditne kartice, debitne kartice, uslužne kartice, odnosno pretplate dostatnog iznosa!
Ključno je da će elektronički sustav naplate cestarine na svim autocestama i objektima pod naplatom u Republici Hrvatskoj za izvođenje elektroničkih transakcija naplate cestarine koristiti mikrovalnu tehnologiju na frekvenciji 5,8 GHz uz upotrebu ENC uređaja i tehnologiju automatskog prepoznavanja registarskih pločica. Automatsko prepoznavanje registarskih pločica! To je novina. Bitno je uz već poznatu skraćenicu ENC, naučiti i neke nove, zakon ih koristi, to je ESNC – elektronički sustav za naplatu cestarine u RH. I druga skraćenica: APRP! APRP nije ništa drugo doli model uključenja u ESNC putem oznaka s registarske pločice vozila. Preciznije to znači uključenje u ESNC unosom oznaka s registarske pločice vozila i valjanog sredstva plaćanja cestarine. Djeluje komplicirano, ali u naravi je jednostavno. Bitno je uočiti i različit tretman za laka vozila u odnosu na teška vozila. Lako vozilo je kako to zakon jasno definira, ono čija najveća dopuštena masa ne prelazi 3,5 tone, a teško, pogađate ono čija masa prelazi tu težinu.
Vozači lakih vozila imaju mogućnost izbora! Mogu slobodno birati između upotrebe ENC uređaja i tehnologije automatskog prepoznavanja registarskih pločica. Može jedno, a može i drugo, kako izaberu! Teška vozila nemaju tu opciju, za njih je obvezna primjena mikrovalne tehnologije na frekvenciji 5,8 GHz uz upotrebu ENC uređaja. Dakle, za njih samo ENC!
Naravno da zakonski tekst predviđa i način tretiranja i posljedice za one koji se ne uključe u elektronički sustav za naplatu cestarine. Švercanje ne prolazi! Tome je posvećeno izuzetno mnogo pažnje, a i zakonskog teksta. Sankcije! Vozač vozila koji upotrebljava autocestu odnosno objekt pod naplatom bez uključenja u ESNC dužan je platiti subjektu za naplatu cestarine: naknadu cestarine kao korist ostvarenu po pravilima o stjecanju bez osnove i posebnu naknadu (zakonski penal) zbog upotrebe autoceste odnosno objekta pod naplatom bez uključenja. Zakonski penal iznosi: 120,00 eura.
Vezano uz prava osoba s invaliditetom važno je kazati kako osobe s invaliditetom koje sukladno zakonu koji regulira povlastice u prometu ne plaćaju cestarinu za uporabu autoceste odnosno objekta pod naplatom za osobni automobil kojim se prevoze za osobne potrebe. No, da bi ostvarile pravo na oslobađanje od plaćanja cestarine potrebno je da se prije svake upotrebe autoceste odnosno objekta pod naplatom, provede uključenje u ESNC unosom oznaka s registarske pločice osobnog automobila i važeće isprave temeljem koje ostvaruje pravo na oslobađanje cestarine izdane prema zakonu koji uređuje povlastice u prometu (Nacionalna iskaznica), koja u tom slučaju zamjenjuje valjano sredstvo plaćanja. Osoba s invaliditetom, kojoj je izdana Nacionalna iskaznica s kojom je provedeno uključenje u ESNC tijekom te upotrebe autoceste odnosno objekta pod naplatom mora se nalaziti u osobnom automobilu!
Što se tiče nadzora, tu su stvari izuzetno široko i temeljito postavljene. Nadzor naplate cestarine u skladu s ovim Zakonom čini nadzor naplate cestarine koji obavljaju subjekti za naplatu cestarine na autocestama i objektima pod naplatom i to: inspekcijski nadzor naplate cestarine koji provodi Ministarstvo, nadzor naplate cestarine koji provode policijski službenici prilikom provođenja granične kontrole i nadzor naplate cestarine koji provode carinski službenici kada obavljaju carinsku kontrolu.
Nadzornik ima zakonsku ovlast zaustaviti vozilo na autocesti radi provedbe nadzora naplate cestarine, naložiti vozaču da odveze vozilo do najbližeg odmorišta ili druge prikladne prometne površine na autocesti, utvrđivati ispravnost uključenja u ESNC, omogućiti uključenje u ESNC kada su za to ostvareni uvjeti, naplatiti sve naknade cestarine i zakonske penale, koji su evidentirani u ESNC, za račun svih subjekata za naplatu cestarine. Osim toga, ovlašten je zatražiti uklanjanje uređaja koji onemogućava rad ili uzrokuje neispravan rad ENC uređaja ili ESNC-a, zatražiti od vozača da na uvid preda identifikacijski dokument u svrhu utvrđivanja njegovog identiteta i prebivališta, zatražiti na uvid ispravu temeljem koje osoba s invaliditetom ostvaruje pravo na oslobađanje od plaćanja cestarine izdanu prema zakonu koji uređuje povlastice u prometu. Također je ovlašten zatražiti od vozača da na uvid preda prometnu dozvolu i druge dokumente o vozilu vezane za utvrđivanje iznosa naknade cestarine. No, zakon mu daje pravo i da dostavi obavezni prekršajni nalog i rješenje o privremenom isključenju vozila iz prometa te naredbu o mjeri opreza – privremenog oduzimanja vozačke dozvole za upravljanje vozilom kao i da prihvati predaju prometne dozvole i registarskih pločica vozila te predaju vozačke dozvole u skladu sa zakonom. Jasno vam je odmah, zbog izbjegavanja plaćanja cestarine moguće je da vam se odredi mjera opreza privremenog oduzimanja vozačke dozvole za upravljanje vozilom ali zakon propisuje, najdulje do tri dana. I ne samo to, mogu vam privremeno isključiti vozilo iz prometa oduzimanjem prometne dozvole i registarskih pločica vozila!
Što je sa stupanjem zakona na snagu? Kada će to? Nacrt prijedloga Zakona o naplati cestarine, propisuje da Zakon stupi na snagu osmog dana od dana objave u Narodnim novinama, klasika, ali ono što je bitno, odredbe o naplati cestarine u Republici Hrvatskoj i nadzoru naplate, kao i mnoge druge na snagu bi trebale stupiti 1. studenog 2026. godine.
Moguće je da će Nacrt prijedloga zakona doživjeti stanovite izmjene i dopune, ali imperativ će ostati isti, bez sumnje. Imperativ utvrđen ovim zakonom je da se naplata cestarine te nadzor naplate cestarine mora se provoditi na način da se što manje ometa slobodni tok prometa te da se u najmanjoj mogućoj mjeri provode obvezne kontrole ili provjere na unutarnjim granicama Europske unije.