Dinamična ili sportska vožnja može produžiti vijek trajanja baterija električnih vozila – ova tvrdnja temeljena je na studiji Dinamičko cikliranje poboljšava vijek trajanja baterije, objavljenoj u časopisu Nature Energy u prosincu 2024. Međutim, ovo tumačenje je obmanjujuće i tehnički netočno i nije potkrijepljeno podacima iz stvarnog svijeta, tvrdi vodeći pružatelj dijagnostike baterija, austrijski Aviloo.
Znanstveni članak uspoređuje dvije vrste testova opterećenja baterija provedenih u laboratorijskim
okruženjima:
• Ciklus konstantne struje, koji se događa samo u laboratorijskim uvjetima
• Dinamičko cikliranje, koje uključuje promjenjive profile punjenja i pražnjenja slične vožnji u stvarnom
svijetu
Ključni nalaz: Laboratorijska ispitivanja koja koriste konstantnu električni energiju imaju tendenciju precjenjivanja starenja baterije jer korištenje u stvarnom svijetu ipak uključuje dinamičnije tokove električne energije. Ovaj uvid je ključan za istraživanje baterija, ali nije relevantan za stvarno ponašanje u vožnji.
Kako bi istražio praktični utjecaj stila vožnje na starenje baterije, Aviloo je proveo veliko terensko istraživanje koje je uključivalo 402 vozila iste marke i tipa baterije, mjereći potrošnju energije u kWh na 100 km.
Ključni nalazi terenskog istraživanja Avilooa:
• Umjereno ponašanje u vožnji: 16–18 kWh/100 km
• Agresivna vožnja: gotovo dvostruka potrošnja (~30 kWh/100 km)
• Kategorija SUV-ova: dodatna potrošnja do 9 kWh/100 km
Tehnički direktor Avilooa, Nikolaus Mayerhofer, objašnjava:
– Kao što naša studija pokazuje, umjereno ponašanje u vožnji smanjuje potrošnju energije za 10% tijekom životnog ciklusa baterije. U praksi to znači da je vožnja od 100.000 kilometara učinkovitim stilom vožnje usporediva sa 110.000 kilometara agresivno voženih.
Nedavna medijska izvješća netočno sugeriraju da bi sportska mogla pomoći u očuvanju baterija električnih vozila. Ovo tumačenje je jednostavno netočno. Razlog objašnjava Peter Bednarik, voditelj istraživanja i znanosti o podacima u Aviloou. Naime, studija se nije bavila svakodnevnim ponašanjem u vožnji, već metodama laboratorijskog testiranja.
U stvarnim uvjetima, sportska vožnja dovodi do:
• do dvostruke potrošnje energije
• znatno više ciklusa punjenja
• ubrzanog starenja baterije
Aviloo preporučuje da vozite učinkovito, ne agresivno. Kako bi značajno smanjili potrošnju energije i cikluse punjenja, vozači električnih vozila trebali bi slijediti ove najbolje prakse za održivo korištenje baterije:
• Stil vožnje: glatka, anticipirajuća i energetski učinkovita vožnja
• Predkondicioniranje: samo kada je vozilo uključeno na punjač – optimizirajte i ljeti i zimi
• Stanje napunjenosti: izbjegavajte duga razdoblja mirovanja s visokim razinama napunjenosti (>80%)
• Brzo punjenje: koristite samo kada je potrebno
• Upravljanje temperaturom: izbjegavajte parkiranje na ekstremno visokim ili niskim temperaturama
Kao što pokazuje Avilooova analiza, tumačenje da sportska vožnja koristi zdravlju baterije
je neutemeljeno. Navedena studija samo sugerira da laboratorijske metode testiranja imaju tendenciju
precjenjivanja starenja baterije u stvarnom svijetu, to ne implicira da sportska vožnja štiti bateriju.
Naprotiv: veća potrošnja energije opterećuje bateriju i ubrzava njezinu degradaciju.