Kad na tržištu postoji velika ponuda proizvoda i usluga, kupac je na dobitku. Tako bi trebalo biti! U tom kontekstu treba uočiti i stanje na tržištu osiguranja, postoje različita osiguravajuća društva, pitanje je kod koga odabrati kasko policu. Ponuda je šarolika, za očekivati je bespoštednu bitku osiguravajućih kuća za svakog klijenta, kupca. Preporuka postojećih klijenata uvijek je najbolja reklama. Znate kako je, kod nas ljudi tradicionalno kad nešto novo ugovaraju, kupuju, pitaju bližnje ono čuveno pitanje: “Imaš koga”? Taj netko provjeren trebao bi biti jamstvo da će i ugovaranje i kupnja, ali i onaj postprodajni dio koji je u trenutku same prodaje osiguranja nevidljiv proteći bez većih problema! Kad se meni šteta dogodi, kad aktiviram policu, hoću da sve teče kao podmazano! S druge strane, ne bi trebalo izgubiti iz vida i iskustvo koje govori kako najveća razočaranja proizlaze upravo iz velikih očekivanja.
Različite osiguravajuće kuće nude različite pakete, uvjeti kasko osiguranja razlikuju se od osiguratelja do osiguratelja. Tko bi sve to do u detalje čitao, što se sve nudi, pod kojim uvjetima, po kojoj cijeni i gdje je moguća začkoljica? Tek kad se dogodi štetni događaj i zatraži naknada štete, mnogi progledaju, otvore im se oči za čas. Upravo u trenu kad im se priopći: a ne, ne, ne, ne može, pa lijepo vam je pisalo u našim uvjetima koji su vam uručeni pri sklapanju ugovora. Niste čitali? Žao nam, je ali potpisom ugovora pristali se na njihovu primjenu!
Imate policu kasko osiguranja i osjećate se sigurnim! Što god da vam se dogodi, vi kasko imate! Kako i ne biste kad su vam pri sklapanju ugovora i plaćanju prodajni agenti bili tako dragi, slatkorječivi, med im je s usana tekao. Bez problema u trenu su dostavljali dokumentaciju, omogućavali vam da zapravo s tri klika, uz punu osobnu komociju, regulirate sve što se tiče sklapanja ugovora i plaćanja. Vi, dakako, očekujete da će tako krajnje poslovno i glatko teći njihovo postupanje i kad vam se dogodi šteta. Zato i imate kasko!
Mnogi su se prevarili! Kako zapravo stvari stoje detektira se tek kad treba isplata s njihove strane biti realizirana. U momentu kad od njih bude zatražen novac! Hoće li to ići glatko ili će vam prisjesti dan i tren u kojem ste odlučili poslovati upravo s tom osiguravajućom kućom. Neki, nažalost, imaju ekstremno loša iskustva s pojedinim osiguravajućim kućama. Kunu se da su bili divni, ljubazni, susretljivi, sve dok nije trebalo isplatiti novac na ime naknade štete. Jednoglasno iskazuju da se iz slatkorječivosti i ljubaznosti njihovom voljom odabrano osiguravajuće društvo transformiralo u škrte, uskogrudne grabežljivce koji se lavovski bore za svaki euro. Sve s nakanom da ga uskrate svom osiguraniku, koji je u ozbiljnom problemu! Oštećeno vozilo! Treba ga popraviti! Kasko polica trebala je jamčiti bezbrižnost, a kad tamo beskompromisna bitka, osporava se sve i sva, svaka radnja, svaki dio, cijena satnice. Ide se na iscrpljivanje. Vama muka od same pomisli da vam je vozilo oštećeno i da ste sve nade polagali u lakoću popravljanja, otklanjanja nastale štete samom činjenicom što imate kasko policu! Osporavanje mnogima znači i iscrpljivanje, pa tko dulje izdrži. Tu mnogi osiguranici pokleknu jer iza osiguravajućih kuća stoje vojske odvjetnika oboružanih stručnim znanjima, na raspolaganju im je sve vrijeme ovoga svijeta. A vama, vama koji samo želite popraviti vozilo, gori pod petama, želite što brže i jednostavnije zatvoriti tu priču.
Što kad vam osiguravajuće društvo preporuči da popravite vozilo kod točno određenog servisera, mehaničara, limara, električara? Je li to preporuka ili nalog? I što ako ne postupite po toj preporuci? Oni vam biraju kuda ćete i kamo ćete! Znate li što se pojedinim oštećenima, klijentima osiguravajućih društava dogodilo kad nisu postupili po toj dobrohotnoj preporuci? Nisu im željeli isplatiti puni iznos popravka. Osporavali su ga! Zašto, kojim argumentima? Doslovno su isticali kako: “Postoji doprinos oštećenika povećanju štete, jer nije postupio po tuženikovoj preporuci i popravio vozilo po jeftinijim cijenama”! Upravo je to argument osiguravajućeg društva koji je istaknut u predmetu Pž-4325/2025-2 u kojem je presudu i rješenje donio Visoki trgovački sud Republike Hrvatske 27. siječnja 2025. Što je bio predmet spora? Klasična priča, rekli bi neki. Vlasnik vozila ima štetu na vozilu, no ima i kasko policu, prijavljuje štetu svom osiguravajućem društvu, aktivira kasko! Kreće sve kako treba, djelatnici osiguravajućeg društva procjenjuju štetu, napravljen je zapisnik o izvidu štete. Vlasnik odvozi vozilo kod obrtnika čiji se obrt legalno i legitimno bavi poslovima popravka (limarija i lakiranje). Vozilo se vraća u prvobitno stanje i obrt ispostavlja račun. Vlasnik vozila šalje račun osiguravajućem društvu. Ono ga likvidira, ali na niži iznos od onog navedenog u računu. Dakle, osiguravajuća kuća plaća manji iznos od onoga koji je obrtnik ispostavio! Zašto? Zato što osporava cijenu rada limara i lakirera! Osiguravajuće društvo priznalo je manju satnicu.
Što to znači? Jesu li osiguravajuća društva subjekti koji će određivati cijenu radnog sata rada limara i lakirera koji legalno i legitimno posluju na tržištu i ako nije po njihovu neće platiti račun u dijelu u kojem on prekoračuje iznos koji su si osiguravajuća društva zacrtala kao njima prihvatljiva? Ma, nemojte! No doista nije rijetko da se osiguranici sreću s ovakvim problemom! I što onda? Odustati ili krenuti u sudski spor?
Što je na tu temu rekao sud u gore navedenom predmetu? Vrlo jasno: “Oštećenik nije dužan popraviti vozilo u onom servisu koji mu preporuči osiguravajuće društvo, već je ovlašten popraviti vozilo u servisu koji se bavi popravkom određene vrste vozila, po cijeni koju taj servis naplaćuje svojim klijentima. Također, pravilno prvostupanjski sud navodi da okolnost što postoje i druge radionice u kojima bi cijena radnog sata bila jeftinija ne predstavlja doprinos oštećenika šteti u smislu odredbe čl. 1092. Zakona o obveznim odnosima. Dakle, tuženik (osiguravajuće društvo) ne može samostalno i neovisno nametati cijenu rada trećim osobama niti može isplatu štete, odnosno njenu visinu uvjetovati izborom servisera”.