Europska unija i SAD složili su se da će odustati od nekih pravila za registraciju osobnih automobila. To se navodi u zajedničkoj okvirnoj izjavi objavljenoj u četvrtak za planirani trgovinski sporazum.
– Što se tiče automobila, Sjedinjene Države i Europska unija namjeravaju prihvatiti međusobno priznavanje odgovarajućih standarda – navodi se u listu. To je navedeno kao prvi primjer uklanjanja necarinskih prepreka trgovini. Prema sporazumu, SAD će smanjiti carinu na uvoz europskih automobila na 15 posto.
Automobili s jedne strane Atlantika u budućnosti bi se mogli prodavati na drugoj strani bez homologacije i odobreni za cestovni promet. Kritičari upozoravaju da bi sporazum mogao potkopati stroge europske propise o sigurnosti i ispušnim plinovima. Posljednjih tjedana Europska komisija uvjeravala je da odustajanje od standarda za osobne automobile nije predmet rasprave.
Ova izdaja će biti plaćena životima na europskim cestama, upozorio je Antonio Avenoso, generalni direktor Europskog vijeća za sigurnost na cestama (ETSC). Europi prijeti poplava prevelikih, nedovoljno reguliranih američkih pick-upova i SUV-ova, kaže Avenoso. Takva teška vozila opasnija su za vozače drugih automobila, pješake ili bicikliste i nimalo nisu u skladu s europskom vizijom sigurnije i održivije mobilnosti.
Do sada je ETSC već kritizirao Bruxelles zbog sporog rješavanja jedne rupe u zakonu. Neki su se uvoznici specijalizirali za američke pick-upove koji ne dobivaju tipsko odobrenje u Europi, ali se i dalje mogu legalizirati takozvanim pojedinačnim odobrenjem za svako vozilo iz bilo koje države članice EU. Prema ekološkoj organizaciji Transport & Environment (T&E), prošle je godine uvezeno oko 7000 takvih pick-upova, većina njih marke Ram, koja pripada Stellantis grupi. Sada bi brzorastuća nišna djelatnost mogla postati masovno tržište, pribojava se organizacija ETSC . Prema njihovoj procjeni, dogovor bi takvo vozilo u EU učinio jeftinijim za 6000 eura.
Udruga Transport&Environment tvrdi da je Europa kapitulirala. Čekaju nas puno veće emisije CO2 sjevernoameričkih marki i drastično viši poklopci motora, od kojih vozači pick-upova ne mogu vidjeti prosječno devetogodišnje dijete kako stoji ispred automobila. T&E je istaknuo da je broj nesreća u SAD-u naglo porastao nakon povećanja broja velikih pick-upova na cestama, dok je u Europi i dalje u padu. Dok je broj poginulih pješaka u odnosu na broj stanovnika u obje regije bio isti 2009. godine, sada je u SAD-u tri puta veći nego u EU i Velikoj Britaniji.
Kao primjere europskih zakona koji dovode u pitanje trgovinski sporazum, T&E je naveo propisane sigurnosne sustave poput asistencija za kočenje u nuždi ili upozorenja na pojaseve, ali i zabranu oštrih rubova vozila, kao u slučaju Tesla Cybertrucka.
Vlade zemalja EU-a i Europski parlament također moraju odobriti dogovoreni tekst ugovora. Trebaju razmotriti žele li zaista uništiti 20 godina napretka u sigurnosti na cestama, savjetovao je automobilski stručnjak T&E-a James Nix, piše Der Spiegel.