Jedan od četiri sudara pješaka u prometu je sa stražnjim dijelom vozila: U automobilima će biti obavezan novi sustav?!

Sustavi pomoći vozačima mogli bi spriječiti otprilike polovicu svih nesreća pri vožnji unatrag

Vožnja unatrag i dalje je jedan od najvećih rizika od nesreća u cestovnom prometu. Jedan od četiri sudara pješaka događa se sa stražnjim dijelom vozila, a prema podacima Allianza, sudari pri parkiranju uzrokuju štetu od oko 4,5 milijardi eura svake godine. Trenutačna usporedba sustava koju je proveo Njemački autoklub (ADAC) pokazuje da bi moderna tehnologija mogla spriječiti mnoge od ovih incidenata. Testirano je deset različitih vozila sa sustavom pomoći pri kočenju u nuždi (EBA) za manevre vožnje unatrag.

Sustavi različitih proizvođača znatno su se poboljšali u usporedbi s prvim testom 2019. godine, kada nijedno vozilo nije uspjelo uspješno izvršiti sve zadatke. Sada četiri od deset modela (BMW, Volvo, Ford i Volkswagen) detektiraju sve prepreke svojim sustavima kočenja u nuždi i dosljedno izbjegavaju sudare s ljudima ili predmetima. Hyundaijev sustav kočenja u nuždi također dobro funkcionira, s tek manjim problemima pri malim brzinama (8 km/h). Neki sustavi još uvijek trebaju doradu: Mercedesov sustav je općenito pouzdan, ali nije detektirao lutku na autiću iza vozila, Škodin sustav pomoći pri kočenju detektira neke prepreke, ali reagira prekasno, BYD-ov sustav dobro reagira na pješake i bicikliste koji prelaze sa strane, ali ne zaustavlja se zbog stacionarnih prepreka.

Prema podacima Allianza, ovi sustavi mogli bi spriječiti otprilike polovicu svih nesreća pri vožnji unatrag. Neki sustavi već nude snažnu, pouzdanu zaštitu po razumnoj cijeni. ADAC preporučuje da proizvođači inzistiraju na standardnoj ugradnji ovih sustava. U mnogim slučajevima, potrebni senzori su već ugrađeni, pa bi dodavanje funkcije putem ažuriranja softvera također bila praktična opcija. Vozači moraju biti sigurni da će se sustav pomoći aktivirati prema zadanim postavkama svaki put kada se vozilo pokrene.

Obvezna ugradnja sustava pomoći pri naglom kočenju unatrag je, dakle, obaveza. Dok je sustav automatskog kočenja za vožnju unaprijed obavezan za sva nova vozila u EU od sredine 2024., sustav za vožnju unatrag još nije definiran zakonima. No i to će se vjerojatno promijeniti u budućnosti.