Industrijski samit na visokoj razini u Bruxellesu u petak potvrdio je jasan strateški fokus na električne automobile u Europi.
– Bez obzira na sve, budućnost je električna – rekla je za Euronews osoba upoznata s razgovorima predsjednice Europske komisije Ursule von der Leyen s vodećim rukovoditeljima automobilskog sektora.
Prije sastanka, europski proizvođači automobila pozvali su na veću fleksibilnost u provedbi ciljeva CO2.
– Ali čak i ako Komisija ukine ove ciljeve, globalna konkurencija bi ih postavila industriji – rekla je osoba.
Bruxelles teži cilju da do 2050. postane klimatski neutralan i, između ostalog, odlučio je postupno ukinuti nova vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem do 2035. godine.
U razgovorima u petak, Komisija se činila nespremnom da krene dalje s ciljevima za 2035. unatoč nedavnim pozivima poslovnog svijeta i politike za odstupanje od ovog cilja. Slično mišljenje izrazio je Michiel Langezaal, izvršni direktor Fastneda i predsjednik ChargeUp Europe (mreže punionica), koji je sudjelovao u razgovorima s von der Leyen.
– Osiguravanje da Europa može predvoditi transformaciju e-mobilnosti globalno zahtijeva više od čvrstog stajanja uz plan puta. To zahtijeva da industrija ima hrabrosti pristupiti izazovima s kojima se suočavamo s načinom razmišljanja usmjerenim na rast i usredotočiti se na akcije potrebne kako bi prijelaz na e-mobilnost bio uspješan za ljude, industriju i okoliš – rekao je za Euronews.
Komisija je sazvala trosatni sastanak kao dio strateškog dijaloga o budućnosti automobilske industrije kako bi se pozabavila trenutačnom krizom. Bio je to treći sastanak takve vrste od početka godine. Automobilski sektor na kontinentu pretrpio je ozbiljne udarce i suočava se s padom prodaje, visokim cijenama energije, rastućom subvencioniranom konkurencijom iz Kine i neprijateljskim trgovinskim okruženjem zbog američkih carinskih tarifa.
Još u travnju, čelnik EU-a za industriju Stéphane Séjourné, opisao je sektor autoindustrije riječima da je – u smrtnoj opasnosti.
– Postoji rizik da će buduća karta globalne automobilske industrije biti nacrtana bez Europe – rekao je tada Séjourné.
Jedan od najvećih izazova ostaje provedba europske klimatske politike.
– Tržišni udio električnih osobnih automobila u EU-27 iznosio je 15,6%, a kombija 9%. Široko rasprostranjeno prihvaćanje na masovnom tržištu još se nije dogodilo. I neće se dogoditi ako ne ubrzamo infrastrukturu i ne smanjimo ukupne troškove vlasništva – rekla je za Euronews Sigrid de Vries, generalna direktorica Europskog udruženja proizvođača automobila (ACEA).
– Vlade i regulatori nisu ulagali u infrastrukturu, a nadogradnje mreže i poticaji ostaju nedosljedni. Posljedica je da regulatorni ciljevi više nisu ostvarivi – dodala je.
Da bi vozila s nultom emisijom postala relevantan izbor, proizvođači automobila vjeruju da kupnja ili korištenje tih vozila mora biti privlačnije od onih s motorima s unutarnjim izgaranjem. To zahtijeva dosljedne poticaje za kupnju, pravednije oporezivanje, niže troškove punjenja i lakši pristup gradovima.
Istodobno, Europa mora ubrzati infrastrukturu za punjenje, posebno za teška teretna vozila, istovremeno modernizirajući mreže i reformirajući energetska tržišta kako bi se smanjile cijene električne energije – to je jedan od ključnih zahtjeva industrije. Automobilska industrija, temelj europskog gospodarstva, zapošljava više od 13 milijuna ljudi (izravna i neizravna radna mjesta) i doprinosi s otprilike 7% BDP-a Europske unije.
Je li ovo dobar put? Zasad nitko ne zna…